۰
آتش بس گمرکی واشنگتن و پکن

محصولات الکترونیکی فعلا در آمریکا گران نمی شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۶
محصولات الکترونیکی فعلا در آمریکا گران نمی شود
آیتی‌من - چین و آمریکا توافق کردند که به مدت سه ماه از وضع تعرفه های گمرکی اضافی بر اقلام وارداتی خودداری کنند تا بتوانند در دور جدید مذاکرات پیش رو به توافقی در مساله تجارت مشترک دست پیدا کنند.کاخ سفید روز شنبه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که دونالد ترامپ در جریان اجلاس سران جی–۲۰ در آرژانتین به شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفته است ایالات متحده افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار اقلام چینی را که قرار بود از روز اول ژانویه اعمال شود، متوقف خواهد کرد.

در مقابل چین نیز تعهد کرده است که «میزان بسیار قابل توجهی» از محصولات کشاورزی صنعتی و مرتبط با حوزه انرژی و محصولات صنعتی آمریکا را خریداری کند. دو کشور همچنین دور جدید مذاکرات را به منظور حل مسایل تجاری مشترک آغاز خواهند کرد. 

تعرفه چین بر واردات خودروهای وارداتی از آمریکا در حال حاضر ۴۰ درصد است. دونالد ترام‍پ و شی جین پینگ در گفت وگوهای اخیرشان در آرژانتین توافق کرده اند تا به تنش چند ماهه بر سر تعرفه ها پایان داده و نرخ های جدید برای کالای واراداتی، از جمله خودرو وضع کنند.

ترامپ در گفت وگو با خبرنگاران، این توافق را «توافقی شگفت انگیز» خواند. در بیانیه کاخ سفید آمده است که دو طرف توافق کرده اند اگر ظرف ضرب الاجل ۹۰ روزه به راه حل دست پیدا نکنند، آمریکا تعرفه بر محصولات چین را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد.

اقدام دونالد ترامپ در ماه سپتامبر مبنی بر وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات چین به تنش میان دو کشور منجر شد. چین در مقابل اقدام به وضع تعرفه بر محصولات آمریکایی کرده بود. رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده بود که بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از اقلام چینی نیز تعرفه وضع خواهد کرد.

 از کجا به کجا؟
دعوا بر سر تعرفه کالاهای وارداتی از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. ترامپ از زمان کارزارهای انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ بسیاری از شرکای تجاری این کشور را به سواستفاده از مقررات جهانی متهم می کند و می گوید کشورش طرف بازنده تجارت با بسیاری از کشورهای صنعتی است.

دعوا میان ترامپ و چینی ها تا جایی بالا رفت که پیشتر چین شکایتی را علیه تعرفه های جدید آمریکا بر کالاهای این کشور، در سازمان تجارت جهانی طرح کرد. پکن می گوید واشنگتن با وضع نرخ های جدید برای کالاهای واراداتی از چین، مقررات اقتصاد آزاد جهانی را نقض کرده است.

شکایت چین از ایالات متحده آمریکا به دنبال اجرای دور دوم افزایش تعرفه های آمریکا روی واردات ۱۶ میلیارد دلار کالا های چینی مطرح شد. دعوای گمرکی چین و آمریکا با افزایش تعرفه ها از طرف دولت ترامپ آغاز شد. او سال گذشته با انتشار فهرستی از حدود هزار و ۳۰۰ کالای چینی اعلام کرد که قصد دارد بر این کالاها تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی وضع کند.

وخامت روابط اقتصادی چین و ایالات متحده به یک جنگ تمام عیار تجاری تبدیل شده بود. 

البته بر اساس گزارش رویترز، حالا بر اساس این توافق، چین موظف خواهد بود تعرفه های واردات خودروهای آمریکایی را به زیر ۴۰ درصد که هم اکنون در حال اعمال است، کاهش دهد. این در حالی است که بسیاری از خودروسازان آمریکایی در یک سال گذشته و با آغاز جنگ تجاری میان چین و آمریکا از این افزایش تعرفه های گمرکی ضرر و زیان های قابل ملاحظه و هنگفتی را متحمل شده اند و بارها از دولت آمریکا درخواست کرده اند که به تنش های سیاسی و تجاری با چین به عنوان بزرگترین، موثرترین و سودآورترین بازار مصرف آنها پایان بخشد.

 تکان بازارهای آسیایی
در پی آتش بس موقتی میان رهبران آمریکا و چین در جنگ تعرفه ها، بازارهای آسیا بهبود یافته است. 

در نخستین ساعات معاملات شاخص بورس «هنگ» در هنگ کنگ و شاخص بازار سهام کامپوزیت شانگهای بیش از دو درصد افزایش یافت و نیکی ۲۲۵ ژاپن هم بیش از یک درصد بالا رفت.

ماسامیچی آداچی، اقتصاددان ارشد در شاخه ژاپنی جی پی مورگان گفت: فکر نمی کنم اجماع بازار بر بهبود شدید باشد، این یک آتش بس موقتی است. خیلی ها انتظار داشتند شاید نتیجه (نشست گروه ۲۰) فاجعه بارتر باشد اما مسلما همه نفس راحتی کشیدند. 

اگر رهبران دو کشور در اجلاس گروه ۲۰ به توافق نمی رسیدند تعرفه وارده بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی در آغاز سال آینده میلادی از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد جهش می کرد و راه برای اعمال تعرفه های تازه بر کالاهای دیگر چینی هموار می شد. بسیاری نگران بودند در اجلاس گروه ۲۰ توافقی به دست نیاید.

این در حالی است که دونالد ترامپ هفته پیش گفته بود احتمالا افزایش تعرفه ها را اجرا خواهد کرد و این تهدید را تکرار کرد که آمریکا ممکن است تعرفه هایی هم بر ۲۶۷ میلیارد دلار کالای باقی مانده چینی اعمال کند. 

 عدم افزایش قیمت محصولات الکترونیکی
هدف از این جنگ تجاری حمایت از محصولات داخلی و ترغیب شرکت ها به انتقال کارخانه هایشان به خاک آمریکا عنوان شده بود. در دور دوم این سیاست قرار بود محصولات بسیار دیگری از جمله محصولات اپل مشمول تعرفه های بیشتر شوند که نگرانی هایی را بین خریداران برانگیخته بود، اما حالا به نظر می رسد با توافق مقامات واشنگتن و پکن با عدم وضع تعرفه جدید مواجه خواهیم بود. 

تعرفه های جدید اگرچه محصولاتی مثل ساعت های هوشمند را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما بهای اولیه محصولات بسیاری ۱۵ درصد افزایش می یابد که با در نظر گرفتن هزینه های خرده فروشی برای کاربر نهایی بیشتر هم خواهد شد. ترامپ پیش از این به شرکت هایی مثل اپل پیشنهاد کرده بود که برای اجتناب از این افزایش قیمت کارخانه های خود را به آمریکا منتقل کنند، این در حالی است که دستمزد کارگران در این کشور به مراتب بیش از چین است. 

 نظر منفی تحلیلگران
خبرگزاری فرانسه گزارش داد بنابر نظر تحلیلگران، آتش بس تجاری بین آمریکا و چین مشکلات عمیق این دو رقیب اقتصادی را حل و فصل نمی کند. سایه افزایش تعرفه های گمرکی بین چین و آمریکا از فصل بهار تا کنون، بر رشد جهانی اقتصاد سایه انداخته است. بنابر اعلام صندوق بین المللی پول، چنانچه تنش های تجاری بین آمریکا و چین افزایش پیدا کند، در کوتاه مدت، تولید ناخالص داخلی جهانی احتمالا 75 صدم درصد کاهش پیدا می کند.

ترامپ با افزایش تعرفه های گمرکی روی میلیارد ها دلار محصولی که از چین وارد آمریکا شد، دشمنی با این کشور را آغاز کرد و آن کشور را به اقدامات ناعادلانه متهم کرد.

چین به نوبه خود با اعمال تعرفه های گمرکی بر برخی محصولاتی که از آمریکا وارد کشورش می شد به این اقدام واشنگتن پاسخ داد. 

 منابع: رویترز و انگجت
مرجع : Reuters
کد مطلب : ۲۷۰۷۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما