۰
مدیر حقوقی مایکروسافت هشدار داد:

فناوری تشخیص چهره جهان را «اوروِلی» می کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۴
فناوری تشخیص چهره جهان را «اوروِلی» می‌کند
فناوری تشخیص چهره جهان را «اوروِلی» می‌کند

آیتی‌من-  اسمیت همچنین هشدار داد که این فناوری موجب پیدایش قدرت هایی خواهد شد که پادآرمانشهر را برای انسان ها به ارمغان خواهند آورد و این کار شدنی است؛ مگر اینکه اقدامات جدیدی اتخاذ و قوانین جدیدی تصویب شود. 

مایکروسافت می گوید که مجموعه ای از اصول بنیادی برای استقرار و به کارگیری این فناوری توسعه یافته اند که نیاز به قوانین جدید دارد و رقبای صنعتی باید آن را دنبال کنند.

اسمیت که در موسسه بروکینگز سخنرانی می کرد، گفت: واقعا ضروری است که هر چه زودتر محدودیت هایی را برای جلوگیری از نظارت دولت ها با استفاده از فناوری تشخیص چهره تعیین کنیم. 

وی افزود: باید مطمئن شویم که 2024 سالی نباشد که «جورج اورول» در کتاب «1984» خود به تصویر کشیده است. 

«1984» نام کتاب مشهوری از «جورج اورول» است که در سال ۱۹۴۹ منتشر شده است. این کتاب بیانیه سیاسی شاخصی در رد نظام های تمامیت خواه (توتالیتر) و نیز کمونیسم شمرده می شود. ۱۹۸۴ کتابی پادآرمانشهری به شمار می آید. کتاب به نام نوزده هشتادوچهار هم شناخته می شود. 

«جورج اورول» در این کتاب، آینده ای را برای جامعه به تصویر می کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقه شدید نسبت به برادر بزرگ (Big Brother) وجود دارد. در جامعه تصویر شده گناهکاران به راحتی اعدام می شوند و آزادی های فردی و حریم خصوصی افراد به شدت توسط قوانین حکومتی پایمال می شوند، به نحوی که حتی صفحات نمایش در خانه ها از شهروندان جاسوسی می کنند. در این داستان مسائلی همچون بزه فکری، گفتارنو، دوگانه باوری مطرح می شود. 

برد اسمیت همچنین یادآور شد که یک اصل ضروری دموکراتیک همواره این اصل است که هیچ حکومتی بالاتر از قانون نیست. امروز باید مطمئن شویم که دولت ها از فناوری تشخیص چهره تحت حاکمیت قوانین استفاده می کنند. قوانین جدید ما را در این مسیر قرار خواهد داد. 

این در حالی است که اوایل امسال میلادی هم مایکروسافت اعلام کرد که جهان نیازمند قانونگذاری برای تشخیص چهره است. هم اکنون نیز برد اسمیت می گوید که این شرکت تا اوایل سال میلادی آینده یعنی ۲۰۱۹ قانون جدید برای محدودسازی این فناوری را تصویب کند و می خواهد خودش پیشگام اجرای این قوانین باشد تا از این طریق بقیه شرکت های فناوری را نیز به این اصول پایبند کند. 

اسمیت همچنین گفت: برای هر نوع استفاده از فناوری تشخیص چهره، شفافیت، نظارت انسانی و حفظ حریم خصوصی افراد ضروری است.

وی به این فناوری به عنوان یک معضل جهانی نگاه می کند و معتقد است که صنعت فناوری نیاز دارد که خودش این معضل را برطرف کند. 

وی گفت: یکی از مهم ترین اقدامات در این مسیر، بررسی «انسان معنادار» است، زیرا الگوریتم های تشخیص چهره می توانند برای تصمیم گیری های کلیدی مورد استفاده قرار گیرند که حریم خصوصی، حقوق بشر و آزادی فرد را نقض می کنند یا موجب تبعیض و تعصب می شوند. 

وی افزود: قوانین جدید باید محدودیت هایی را روی استفاده پلیس از فناوری تشخیص چهره بگذارد؛ به این صورت که تنها با یک حکم دادگاه یا در صورت تهدید قریب الوقوع مورد استفاده پلیس قرار بگیرند. 

اسمیت در ادامه گفت: معتقدیم که نکته مهم در راستای حل این مشکل این است که دولت ها از سال 2019 از قوانین مربوط به این فناوری تبعیت کنند. 

این در حالی است که اخیرا گروهی از متخصصان هوش مصنوعی نیز که با غول های فناوری مثل گوگل و مایکروسافت کار می کنند، نسبت به این مساله واکنش نشان داده اند و در مقاله جدیدی از دولت ها خواسته اند تا قوانین مشخصی را برای سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره تدوین کنند تا آزادی های مدنی شهروندان
نقض نشود. 

این افراد در مقاله خود نوشتند:
تشخیص چهره و تشخیص احساسات نیازمند تنظیم مقررات قدرتمندی است تا منافع عمومی و فردی شهروندان نادیده گرفته نشود. این مقررات باید در حوزه قوانین ملی تدوین شود تا تحت نظارت قدرتمند دولت بتواند قابلیت اجرایی شدن داشته باشد و برای عموم مردم نیز شفاف و روشن باشد. شهروندان باید به انتخاب خودشان، حق استفاده یا عدم استفاده از چنین فناوری هایی را در هر دو حالت عمومی و خصوصی در اختیار داشته باشند. تنها صرف اطلاع رسانی عمومی در مورد استفاده از چنین فناوری هایی کافی نیست و با توجه به خطرات ناشی از چنین سیستم های نظارتی، باید کاربران در مورد استفاده از این فناوری ها رضایت کامل داشته باشند.

 چین پیشگام استفاده از تشخیص چهره
سازمان های پلیس و مجری قانون نه تنها در آزمایشگاه ها بلکه در خیابان ها، مرزها، وسایل نقلیه ، دوربین ها و عینک ها نیز به استفاده از فناوری تشخیص چهره پیشرفته علاقه مند هستند. این فناوری به شناسایی مجرم ها و قربانی ها کمک می کند، برای مثال می توان به پلیس ولز جنوبی در بریتانیا اشاره کرد که سال گذشته از این فناوری استفاده کرد.

چین با میلیون ها دوربین CCTV یا مداربسته، دارای یکی از پیچیده ترین و تهاجمی ترین شبکه های تجسس است. این کشور در سال های گذشته امکان «تشخیص چهره بلادرنگ» (Real–time) را به شبکه خود اضافه کرد. مقامات مربوطه کارایی سیستم را در یک آزمایش ثابت کردند. آنها در این آزمایش توانستند یکی از گزارشگرهای BBC را تنها در هفت دقیقه شناسایی کنند و به شبکه اضافه کنند. در ماه اردیبهشت پلیس چین از این سیستم برای شناسایی و دستگیری یک مظنون به جرائم مالی در کنسرتی با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر استفاده کرد.

در حال حاضر پلیس آمریکا سیستم Amazon Rekognition را در ایالت های مختلف آزمایش می کند. به گزارش پلیس در ایالت های واشنگتن و اورگان، صحت نتایج این سیستم ۷۵ درصد است. بر اساس تست جدیدتر همین سرویس مشخص شد ۲۸ عضو کنگره ایالت متحده سوابق کیفری دارند. انتظار می رود پلیس اورلاندو در فلوریدا قرارداد آمازون را تمدید نکند. 

چین هر روز بیشتر فناوری تشخیص چهره را به کار می گیرد؛ از خرید مرغ سوخاری (KFC) تا دریافت کارت پرواز. این سیستم که در چین «با لبخند بپرداز» نام گرفته با تشخیص چهره افراد و تطبیق آن با چهره ثبت شده، آنها را از دست در جیب کردن برای پرداخت پول یا استفاده از کارت خرید خلاص می کند.

اکنون در فروشگاه های مرغ سوخاری کنتاکی در هانگ ژو در شرق چین مشتریان پس از اینکه سفارش خرید خود را به ماشین می دهند با استفاده از فناوری تشخیص چهره و وارد کردن یک شماره موبایل پول آن را هم می پردازند.

ماشین دریافت سفارش و پرداخت به دوربین سه بعدی و الگوریتم تشخیص زنده بودن صاحب عکس مجهز است، چهره فرد را با چهره ای که هنگام ثبت نام و دریافت کارت اعتباری یا کارت خرید ثبت شده مقایسه کرده و سپس مشتری با وارد کردن یک شماره موبایل پرداخت را انجام می دهد. به این ترتیب مانع از تقلب برخی افراد می شود که ممکن است از عکس یا ویدئوی دیگران استفاده کنند.

چین حتی برای جلوگیری از سرقت دستمال توالت در معبد تاریخی آسمان در پکن از این فناوری استفاده می کند. فرودگاه ها و ایستگاه های قطار هم هر چه بیشتر به سمت استفاده از فناوری می روند و اکنون خطوط هوایی چین جنوبی برای اولین بار با استفاده از آن کارت پرواز مسافران را صادر می کند.

در کشور چین بیش از ۲۰۰ میلیون دوربین نظارت تصویری نصب شده که طبق آمار تعداد این دوربین های نظارتی در حدود بیش از چهار برابر تعداد دوربین های نظارت تصویری ایالات متحده آمریکا است.

 منابع: دیلی میل و BBC
 
مرجع : DailyMail
کد مطلب : ۲۷۰۷۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما