کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ژاپنی‌ها می گویند خیره شدن به نمایشگر چشم بچه‌ها را کم سو می‌کند

افزایش نگرانی ها از تاثیر ابزارهای هوشمند روی کودکان

Engadget , 6 دی 1397 ساعت 5:03

دولت ژاپن هشدار داده است که ابزار هوشمند مثل تبلت و گوشی هوشمند کودکان را دچار ضعف بینایی می کند.



آیتی‌من - تحقیقات اخیر وزارت آموزش ژاپن نشان می دهد که در طی سال های اخیر کودکان و نوجوانان این کشور دچار ضعف بینایی شده اند؛ به طوری که تعداد دانش آموزانی که سطح بینایی آنها از نمره استاندارد 1.0 پایین تر است به 25.3 درصد رسیده که این میزان در چند سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است. 

بر اساس این گزارش، 34 درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی و 67 درصد از دانش آموزان دبیرستانی در ژاپن بینایی کمتر از یک دارند و به بیان دیگر دچار ضعف بینایی هستند. دولت این روند را به افزایش مدت زمانی که آنها با تلفن همراه و تبلت کار می کنند به ویژه بازی های موبایلی نسبت داده است.

به گزارش Newzoo، یک شرکت فعال در حوزه تحقیقات بازار، ژاپن سومین بازار بازی را در جهان به خود اختصاص داده است و بازی های ویدیویی در میان ژاپنی ها به شدت محبوب هستند. از میان انبوه گیمرهای ژاپنی نیز تعداد زیادی بازی های موبایلی را ترجیح می دهند که مجموعا 42 درصد از مردان و 32 درصد از زنان این کشور را شامل میشود. 

با تمام این اوصاف، هنوز کسی به صورت علمی ثابت نکرده که استفاده بسیار از گوشی های هوشمند یا تبلت باعث آسیب به قوه بینایی می شود. با این حال، کارشناسان هشدار داده اند که افزایش مدت زمان قرار گرفتن چشم انسان در برابر نور آبی صفحه گوشی های هوشمند یا تبلت می تواند باعث خستگی مفرط چشم ها شود. 

گفتنی است که ژاپن تنها کشوری نیست که درگیر این ماجراست. اوایل امسال میلادی چین نیز که بزرگترین بازار بازی را در جهان دارد، هشدار داد که برای مراقبت از بینایی کودکان سرزمین خود دست به اقدام جدی می زند. دولت این کشور در همین رابطه قوانینی را برای انتشار بازی های جدید و آنلاین وضع کرد و حتی محدودیت هایی را برای مدت زمان مجاز بازی اطفال اعمال کرد.

چین در این زمینه با استناد به داده های اخیر سازمان بهداشت جهانی گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن، این کشور بالاترین نرخ نزدیک بینی را در میان کودکان جهان دارد. 

 تاثیر ابزار الکترونیکی روی مغز
در حالی که ژاپن تاثیر ابزار الکترونیکی روی چشم کودکان را بررسی می کند، برخی کارشناسان در کشورهای دیگر روی تاثیر این ابزار روی مغز کودکان مطالعه می کنند. 

نتایج تحقیقی در سال 2015 میلادی نشان می دهد که کودکان دو ساله می توانند به خوبی با تلفن های هوشمند و تبلت ارتباط برقرار کنند و از هر دو کودک 9 ساله یکی دارای تلفن همراه است. برمبنای این تحقیق 92 درصد نوجوانان 13 ساله دارای تلفن همراه هستند.

با این حال، چگونگی تاثیر استفاده از این رسانه ها در رشد مغز در بلندمدت هنوز ناشناخته است، زیرا در این زمینه تحقیقات قابل اعتماد بسیار کم هستند.

تحقیق گسترده ای در ایالات متحده می خواهد این کمبود را جبران کند. در این تحقیق رشد مغز بیش از 11 هزار و 800 کودک با سنی بیش از 10 سال مورد بررسی قرار گرفته است؛ و هزینه این تحقیق 300 میلیون دلار است. 

گایا داولینگ، یکی از محققان انستیتوی ملی بهداشت (NIH)، در این مورد می گوید: محققان دریافته اند که تغییراتی در مغز کودکانی که روزانه بیش از هفت ساعت در ارتباط با گوشی های هوشمند، تبلت یا بازی های ویدیویی قرار دارند، به وجود می آید. او در ادامه گفته است کورتکس مغزی این کودکان به طور نمونه نازک تر می شود.

داولینگ در ادامه می گوید: محققان هنوز نتوانسته اند بگویند آیا استفاده از این رسانه واقعا سبب تغییر مغز می شود یا دلایل دیگری نیز برای این اتفاق وجود دارد. همچنین مشخص نیست که وظیفه این لایه نازک کورتکس مغزی چیست. او گفته است که این تحقیق تازه آغاز شده و برای نتیجه گیری های دقیق باید تا پایان آن صبر کرد.

همچنین مشخص نشده که در این تحقیق کورتکس مغزی نازک تر در چه تعداد از کودکان مشخص شده است. پزشکان در این تحقیق تاکنون اسکن مغز 4 هزار و 500 کودک را بررسی کرده اند. چند نفر از این افراد بیش از هفت ساعت در روز با تلفن های همراه، تبلت یا بازی های ویدیویی مشغول هستند نیز مشخص نشده است.

به نظر می رسد که این تعداد نباید چندان زیاد باشد، زیرا تحقیقات در آلمان نشان می دهند که جوانان بین 10 تا 17 ساله در این کشور به طور متوسط روزانه 2.5 ساعت با تلفن های همراه، تبلت یا بازی های ویدیویی سرگرم هستند.

نتیجه اینکه هنوز مشخص نیست آیا تلفن های هوشمند واقعا بر مغز کودکان تاثیر می گذارند و اگر چنین است تا چه حد. داولینگ خود می گوید که نتیجه این تحقیق بزرگ چندین سال دیگر به دست می آید.

 موبایل برای کودکان جذاب تر است
نتایج یک بررسی جدید دیگر نشان می دهد که والدین در حالی نگران تماشای بیش از حد تلویزیون توسط فرزندان شان هستند که آنها بیشتر از تلویزیون از موبایل استفاده می کنند. این پژوهش که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته تاکید می کند کودکانی که بیش از دو ساعت با وسایل هوشمند کار می کنند، مهارت های شناختی کمتری نسبت به دیگر افراد دارند. 

کارشناسان علمی می گویند: والدین در مورد تماشای تلویزیون بیش از حد کودکانشان نگران هستند، اما تحقیقات جدید نشان داده است که کودکان دو برابر زمان بیشتری را صرف تلفن هوشمند می کنند.

پژوهشگران تاکید می کنند اختلالات خواب که ناشی از استفاده بی اندازه از موبایل و وسایل هوشمند است بر عملکرد مغز تاثیر منفی می گذارد.  آمارها حاکی از آن است که در سال 2016، نوجوانان بیش از 6 ساعت از شبانه روز را صرف گوشی های هوشمند کرده اند و انتظار می رود این آمار در سال 2018 فراتر رفته باشد.

کارشناسان علمی باور دارند قابل حمل بودن گوشی های هوشمند بالعکس تلویزیون ها منجر به استفاده بیش از حد از آنها شده است. داده ها بیانگر آن است، بیش از 50 درصد نوجوانان دچار بی خوابی ناشی از استفاده از موبایل هستند.

منابع: انگجت و دویچه وله


کد مطلب: 270908

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/article/270908/افزایش-نگرانی-تاثیر-ابزارهای-هوشمند-روی-کودکان

ITMen
  https://www.itmen.ir