۰

سناتورهای آمریکایی به دنبال مدیریت تهدیدات فناوری چین

نسترن صائبی / مولف
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۵۴
سناتورهای آمریکایی به دنبال مدیریت تهدیدات فناوری چین

آیتی‌من - مارک وارنر، سناتور دموکرات از ویرجینیا و مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه فلوریدا در لایحه ای که روز جمعه ارایه کردند، پیشنهاد دادند که دفتر فناوری و امنیت بحران ایجاد شود. این دفتر ویژه قرار است که از طریق تعامل میان آژانس های امنیتی و شرکت های خصوصی مثل ارایه دهندگان خدمات ارتباطی، با تهدیدات فناوری از سوی کشورهای دیگر مقابله کند. 

دولت آمریکا در سال های اخیر نگرانی و حساسیت خاصی نسبت به تهدیدات زنجیره تامین از سوی فناوری های خارجی پیدا کرده است. این تهدیدات تاکنون از سوی آزمایشگاه کسپرسکی روسیه و شرکت سخت افزاری ZTE و تولید کننده گوشی و تجهیزات پزشکی هواوی تایید شده اند.
 
اما وارنر و روبیو بیشتر روی تهدیدات فناوری های چین متمرکز شده اند و اشاره می کنند که چین از حملات بسیاری علیه آمریکا حمایت کرده است. 

وارنر در این مورد می گوید: واضح است که چین برای غلبه بر فناوری و اقتصاد آمریکا از هر ابزاری در زرادخانه اش استفاده خواهد کرد. برای حفاظت از کشور به استراتژی فناوری یکپارچه دولتی نیاز داریم.

این در حالی است که در دسامبر گذشته، وزارت دادگستری اعلام کرد که دو هکر چینی به دلیل سرقت گسترده از شرکت های فناوری آمریکا، ناسا و نیروی دریایی متهم شده اند. 

راد رزنشتین، معاون دادستانی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که چین از سال 2011 تاکنون در بیش از 90 درصد از موارد جاسوسی اقتصادی وزارت دادگستری نقش داشته است.

روبیو و وارنر هر دو عضو کمیته منتخب اطلاعاتی سنا هستند و روبیو در این کمیته نقش معاونت نیز برعهده دارد. این دو پیش از این هم به نخست وزیر کانادا در مورد هواوی هشدار داده بودند و از وی خواسته بودند که در توسعه زیرساخت شبکه های نسل پنجم خود از تجهیزات هواوی استفاده نکند. 

این دو سناتور معتقدند که فناوری توسعه یافته توسط شرکت هایی نظیر هواوی و ZTE خطرات امنیتی را برای زیرساخت آمریکا در پی خواهد داشت و امنیت کلی زنجیره تامین بخش خصوصی را به مخاطره می اندازد.

روبیو می گوید: چین همچنان با حمایت کامل از حزب دموکرات این کشور مالکیت معنوی آمریکا را نقض می کند و کسب وکارها، شبکه ها و اطلاعات آمریکا را تهدید می کند. 
وی می افزاید: آمریکا نیاز به هماهنگی بیشتری برای مقابله مستقیم با این تهدیدات حساس و حمایت بیشتر از فناوری آمریکا دارد. 

با این تفاسیر، در حالی که آمریکا دفاتر فدرال برای متوقف کردن تهدیدات فناوری دارد، روبیو و وارنر معتقدند که یک دفتر واحد برای هماهنگ کردن تلاش های مختلف مورد نیاز است. دفتر پیشنهادی فناوری و امنیت بحران زیر نظر کاخ سفید قرار خواهد داشت.

 چگونگی جاسوسی چین از آمریکا
در مهر گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کشور چین در سخت افزارهایی که برای شرکت های آمریکایی تولید می کند، یک در پشتی را به منظور جاسوسی ایجاد کرده است.

کشور چین تراشه های بسیار کوچکی را در تجهیزاتی که برای شرکت ها و سازمان های دولتی آمریکایی مانند آمازون و گوگل تولید می کند، با اهدافی مانند جاسوسی و سرقت اطلاعات محرمانه جاسازی کرده است. این تراشه دارای ابعاد بسیار کوچکی در اندازه یک دانه برنج است و سه سال پیش، در زمان انجام تحقیقات امنیتی که همچنان ادامه دارد، کشف شد.

در متن گزارش بلومبرگ در این زمینه آمده است: متخصصان در زمان بررسی مادربوردهای مخصوص سرور، ریز تراشه ای به ابعاد دانه برنج پیدا کردند که بخشی از طراحی اصلی مدار نبود. شرکت آمازون این کشف را مستقیما به سازمان های آمریکایی گزارش داد.  

با توجه به اظهارات یک مقام آمریکایی که نامش مشخص نیست، تراشه مورد بحث یک در پشتی پنهانی را که شناسایی آن بسیار سخت است، روی تجهیزات کامپیوتری ایجاد می کند. این قطعه توسط ارتش چین طراحی شده و داخل تجهیزاتی که این کشور برای شرکت سوپر میکرو کامپیوتر (Super Micro Computer) آمریکا تولید می کند، قرار داده شده بود.

آمازون استارت آپ المنتال تکنولوژی را به منظور تقویت «Amazon Prime Video» و خدماتی که به سازمان های اطلاعاتی دولتی مانند CIA ارایه می دهد، در سال 2015 خریداری کرد. در واقع پس از خریداری این شرکت و بررسی های امنیتی صورت گرفته بود که تراشه مذکور شناسایی شد.

المنتال شرکتی است که تجهیزات مورد نیاز مراکز داده وزارت دفاع آمریکا، عملیات های پهپاد CIA و شبکه های روی تراشه کشتی های نظامی نیروی دریایی آمریکا را تولید می کند.

در بخش دیگری از متن گزارش آمده است: المنتال همچنین با سازمان های جاسوسی آمریکایی همکاری می کند. این شرکت در سال 2009 اعلام کرد همکاری های خود را با In–Q–Tel –بازوی سرمایه گذاری سیا توسعه می دهد. این قرارداد راه را برای حضور سرورهای المنتال در مأموریت های امنیت ملی سراسر دولت آمریکا، هموار کرد.

همچنین با توجه به اطلاعات عمومی در دسترس، سرورهای یاد شده به منظور پردازش داده های دوربین های نظارت و پهپادها در مراکز داده وزارت دفاع به کار گرفته شده اند.

به علاوه از این تجهیزات به منظور انتقال داده های مأموریت های هوایی در کشتی های نظامی نیروی دریایی استفاده شده است. از طرفی این قطعات به منظور ایمن سازی ویدیو کنفرانس ها، در ساختمان های دولتی استفاده می شوند. ناسا، هر دو کنگره و وزارت امنیت داخلی از دیگر مشتریان المنتال به حساب می آیند. به همین دلیل این شرکت از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به هدف دشمنان خارجی برخوردار است. 

با توجه به متن گزارش حدود 30 عدد از بزرگترین بانک ها، پیمانکاران دولتی و شرکت های فناوری آمریکایی به واسطه تراشه مذکور تحت تأثیر قرار گرفته اند.

البته آمازون اطلاع از وجود تراشه های مذکور را در زمان خرید المنتال رد می کند. شرکت اپل نیز به طور مشابه ادعا می کند، هیچ نوع ریز تراشه جاسوسی در سرورهای آنها وجود ندارد.

 منابع:  CNET و بلومبرگ
مولف : نسترن صائبی
مرجع : CNET
کد مطلب : ۲۷۰۹۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما