۰
به بهانه تغییر لوگوی گوگل به افتخار زادروز کاشف کافئین

داستان کشف کافئین + ویدیو

تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۳
داستان کشف کافئین + ویدیو

آی‌تی‌من- «فریدلیب فردیناند رونده» (Friedlieb Ferdinand Runge)، شیمی‌دان آلمانی و کاشف کافئین، در هشتم فوریه سال 1794 در شهر هامبورگ متولد شد و از همان نوجوانی علاقمندی اش به علم شیمی را بروز داد و شروع به آزمایش کرد. در دوران نوجوانی وقتیکه به عنوان یک کارآموز در داروخانه ای کار می‌کرد، عارضه گشاد شدن مردمک چشم (گشادکنندگی مردمک) بر اثر عصاره گیاه بلادونا (شابیزَک) را کشف کرد.

یک دهه بعد از این کشف، فردیناند رونده در دانشگاه ینا(University of Jena) و زیر نظر «یوهان ولفگانگ دوبراینر»(Johann Wolfgang Döbereiner)، شیمی‌دان برجسته، مشغول به تحصیل شد. دوبراینر از فردیناند خواست که آزمایش گشاد شدن مردمک چشم تحت تاثیر گیاه بولادونا را در حضور دوستش، «یوهان ولفگانگ فون گوته» (Johann Wolfgang von Goethe)، شاعر، نویسنده و فیلسوف شهیر آلمانی تکرار کند.


«فریدلیب فردیناند رونده» (Friedlieb Ferdinand Runge)؛ کاشف کافئین
«فریدلیب فردیناند رونده» (Friedlieb Ferdinand Runge)؛ کاشف کافئین

گوته آن‌چنان تحت تاثیر قرار گرفت که مقداری دانه قهوه در اختیار فردیناند رونده گذاشت و پیشنهاد کرد به آزمایش و تجزیه و تحلیل دانه قهوه (که در آن دوران بسیار کمیاب بود) و شناسایی اجزای تشکیل‌دهنده آن بپردازد. پس از مدت کوتاهی، فردیناند رونده، موفق به کشف کافئین شد.

«فریدلیب فردیناند رونده» مدرک دکترای خود را از دانشگاه برلین اخذ کرد و پس از آن تا سال 1831 در دانشگاه برسلاو به تدریس شیمی پرداخت. پس از آن به یک شرکت شیمیایی ملحق شد و این همکاری تا سال 1852 ادامه پیدا کرد.

وی سرانجام در ۲۵ مارس ۱۸۶۷ در سن 73 سالگی چشم از جهان فرو بست.
 
پی‌نوشت: لوگوهای موقتی که گوگل براساس مناسبت‌های مختلف طراحی و جایگزین لوگوی اصلی‌اش می‌کند در اصطلاح به «گوگل دودل» (Google Doodle) معروف است.

 
 
کد مطلب : ۲۷۱۲۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما