۰
بنیان‌گذاری که به منتقد فیس‌بوک بدل شد

کریس هیوز را بهتر بشناسید

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۹
کریس هیوز، هم‌بنیان‌گذار فیس‌بوک
کریس هیوز، هم‌بنیان‌گذار فیس‌بوک
 
آی‌تی‌من- کریس هیوز در نوامبر سال 1983 میلادی در کارولینای شمالی به دنیا آمد و سال‌های نخستین عمرش را در هیکوری، شهری در مرکز این ایالت گذراند. زمان مدرسه که رسید، به جنوب رفت و با دریافت یک بسته حمایت مالی مناسب در مدرسه شبانه‌روزی فیلیپس آکادمی در ماساچوست مشغول به تحصیل شد.

او سپس با دریافت بورس تحصیلی، راهی دانشگاه هاروارد شد، جایی که در همان سال اول، با مارک زاکربرگ آشنا شد. در آن زمان، زاکربرگ مشغول ایده پردازی شبکه‌ای بود که بعدها The Facebook نام  گرفت و به عنوان یک کار تجربی آغاز شد و پس از کسب محبوبیت، به Facebook تغییر نام داد.

هیوز در آن سال‌ها در شکل‌گیری فیس‌بوک نقش آفرینی کرد و اگرچه خیلی فنی نبود، در طراحی محصول و تجربه کاربری توانمندی خوبی از خود بروز داد و در میان همکاران لقب «همدل» (The empath) به او داده شد.

در سال دوم تحصیل، هیوز با زاکربرگ هم اتاق شد. اتاق خوابگاه آن دو در فیلم «شبکه اجتماعی» که به روزهای اولیه فیس‌بوک می‌پردازد، به تصویر کشیده شده است. البته هیوز می‌گوید تصویری که از این خوابگاه به نمایش درآمد چندان با واقعیت همخوان نبود. او می‌گوید که اتاق‌مان آن طور که در فیلم نمایش داده شد، لوکس نبود.




در ماه مارس 2004  زاکربرگ و هیوز یک جلسه دو نفره خصوصی را برگزار کردند. آنها در حال قدم زدن زیر باران به مباحثه پرداختند و درباره سهم‌شان در شرکت مذاکره کردند. در این جلسه هیوز 10 درصد سهام شرکت را خواستار شد؛ ولی زاکربرگ به او گفت که چنین سهمی را دریافت نخواهد کرد. در نهایت زاکربرگ 2 درصد سهام را به او داد که در میان بنیان‌گذاران فیس‌بوک، کم‌ترین میزان بود.

در تعطیلات تابستانی سال دوم، هیوز به همراه زاکربرگ و داستین موسکوویتز، دیگر بنیان‌گذار فیس‌بوک، به سیلیکون‌ولی سفر کرد. زاکربرگ و موسکوویتز تحصیل در هاروارد را رها کرده و در کالیفرنیا ساکن شدند تا روی فیس‌بوک کار کنند. اما هیوز به دانشگاه برگشت. او می‌گوید: آنقدر پول نداشتم که ول بگردم.

کریس هیوز در سال 2006 با مدرک زبان و تاریخ ادبیات فرانسه از هاروارد فارغ التحصیل شد و پس از آن، به طور تمام وقت با سمت سخنگوی فیس‌بوک به تیم زاکربرگ در پالوآلتو پیوست.
در آن زمان، پیشنهادهای زیادی برای خریداری فیس‌بوک مطرح می‌شود؛ ازجمله پیشنهاد یک میلیارد دلاری یاهو که زاکربرگ همه را رد کرد.




در سال 2006 و در دوره رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، فیس‌بوک به نامزدهای انتخاباتی این امکان را داد که صفحات پروفایلی در این شبکه اجتماعی برای خود ایجاد کنند. هیوز نیز مامور شد تا با تیم پشتیبانی از صفحه باراک اوباما همکاری کند. او از این طریق به سیاست‌های اوباما علاقه‌مند شد و به طور ناگهانی فیس‌بوک را ترک کرد تا به کارزار انتخاباتی اوباما بپیوندد. او به شیکاگو نقل مکان کرد و به عنوان راهبر آنلاین کارزار انتخاباتی اوباما شهرتی برای خود دست‌وپا  کرد. در واقع بخش عمده‌ای از موفقیت اوباما در شبکه‌های اجتماعی مدیون اوست و وب‌سایت my.BarackObama.com که از طریق آن، هواداران می‌توانستند اخبار و اطلاعات رویدادها را دنبال کنند و برای فعالیت در کارزار انتخاباتی او داوطلب شوند، دستاورد هیوز بود.
 
پس از انجام موفقیت آمیز کارزار اوباما، هیوز ایده‌های مختلفی را در سرپروراند. او برای مدت کوتاهی به عنوان کارآفرین در شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر جنرال کاتالیست ساکن شد و در سال 2010 نیز موسسه غیرانتفاعی به نام Jumo راه‌اندازی کرد. این موسسه که اکنون Global Giving نام دارد در زمینه کمک به مردم برای یافتن راه‌هایی برای کمک به جهان فعال است.

او که به روزنامه‌نگاری علاقه‌مند بود، در سال  2012 عمده سهام نشریه‌ای قدیمی به نام The New Republic را خریداری کرد. اما به عنوان سردبیر و ناشر، در این زمینه موفق نبود؛ بسیاری از نویسندگان این نشریه استعفا کردند و هیوز پس از 25 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ناموفق، این نشریه را در سال 2016 به فروش رساند.

در سال 2012 که فیس‌بوک وارد بورس شد، 5 سالی می‌شد که هیوز این شبکه اجتماعی را ترک کرده بود. هر چند، سهام 2 درصدی‌اش در این شرکت با رشد قیمت مواجه شده و به نزدیک 500 میلیون دلار رسیده بود؛ مبلغی که هیوز مدت اندکی پس از عرضه اولیه، گرفت و سهامش را نقد کرد.

هیوز این روزها در نقش نایب رییس Economic Security Project فعالیت می‌کند؛ موسسه‌ای غیرانتفاعی که هدفش ایجاد یه سیستم درآمد پایه برای افراد است؛ به این معنی که هر شهروندی که درآمدش پایین‌تر از یک سطح مشخص باشد، یک مبلغ شهریه ماهانه ثابت دریافت کند.

 
کد مطلب : ۲۷۱۹۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما