۰
سرفیس دوئو، گوشی هوشمند اندرویدی مایکروسافت، معرفی شد

چرا مایکروسافت، سرفیس دوئو را گوشی نمی‌نامد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۱
گوشی هوشمند اندرویدی مایکروسافت سرفیس دوئو
گوشی هوشمند اندرویدی مایکروسافت سرفیس دوئو

آی‌تی‌من- مایکروسافت سابقه خوب و درخشانی در زمینه ساخت و تولید گوشی ندارد و بعد از چندین بار تلاش در این زمینه که نهایتا به شکست منجر شد، سال‌هاست که خبری از ساخت گوشی توسط این غول آمریکایی منتشر نشده است؛ اما حالا در رویداد جدیدش از محصولی به نام سرفیس دوئو رونمایی کرده که چیزی شبیه یک گوشی هوشمند است اما مایکروسافت آن را به نام گوشی معرفی نکرده و اصرار دارد که این دستگاه موبایل هوشمند نیست.

سرفیس دوئو (Surface Duo)، کامپیوتری جیبی با نمایشگری دوگانه که قرار است اوایل سال آینده میلادی به بازار عرضه شود. این دستگاه امکان مکالمه و ارسال پیامک را دارد چون از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند.

مایکروسافت که در زمینه تولید لپ‌تاپ و تبلت‌هایش هیچ‌گاه به جایگاه اول بازار فکر نکرده و همیشه تنها چند درصد از سهم بازار این دستگاه‌ها را در اختیار داشته، حالا با عرضه این دستگاه که بیشتر شبیه گوشی هوشمند است آیا روش مشابهی را در پیش خواهد گرفت و به سهم خواهی از بازار موبایل نخواهد اندیشید. با همه این‌ها حتی مدیران مایکروسافت در زمان رونمایی از این محصول باز هم تاکید داشتند که این دستگاه سرفیس است و قصد ندارند که این دستگاه را گوشی بنامند.

سرفیس دوئو دستگاهی قابل‌حمل و تاشو با دو صفحه‌نمایش است که می‌تواند اپلیکیشن‌های مایکروسافت را با اپلیکیشن‌های تولید ‌شده برای سیستم‌عامل اندروید ترکیب کند.
 

اگر به خاطر داشته باشید در طول یک دهه پیش مایکروسافت با خرید شرکت فنلاندی نوکیا، تلاش کرد تا به بازار موبایل دنیا وارد شود، اما علیرغم همه تلاش‌هایش نتوانست حتی سهم کوچکی از بازار موبایل را به خود اختصاص دهد و در نهایت از این بازار کناره‌گیری کرد و حالا با عرضه دوباره محصولی در رده گوشی‌های هوشمند اگر دوباره نتواند موفقیتی کسب کند قطعا شکست فاجعه‌بارتری را برای مایکروسافت به همراه خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد مایکروسافت برای اینکه دوباره به این بازی پرخطر وارد نشود، نام گوشی را از محصول جدیدش برداشته است.

شاید یکی از دلایل شکست مایکروسافت در زمینه تولید و عرضه گوشی‌های هوشمند نقصان در رهبری این بخش باشد.

این در حالی است که مایکروسافت در زمینه ساخت و عرضه سخت‌افزاهایی مثل ایکس‌باکس و سرور توانست جایگاه ويژه‌ای را در بازار به خود اختصاص داده است. 

اگر نگاهی به تاریخچه فعالیت مایکروسافت بیندازیم این کمپانی پیش از گوگل و اپل در زمینه ساخت گوشی هوشمند فعال بود و با ارایه نرم‌افزار و سیستم‌عامل ویندوز برای گوشی‌های موبایل، شاید بتوان در این زمینه پیشرو دانست. حتی وقتی در سال ۲۰۰۷ اپل نخستین گوشی هوشمندش را معرفی کرد و بعد از آن گوگل که سیستم عامل اندروید را عرضه کرد، مایکروسافت این اقدامات را به سخره گرفت و اعلام کرد که مایکروسافت پیش‌ازاین سیستم‌عاملی ارایه داده تا سازندگان گوشی بتوانند آن را روی دستگاه‌های خود بارگذاری کنند.

اما هنگامی‌که اندروید و iOS ویندوزفون را از دور رقابت خارج کردند، مایکروسافت نوکیا را به عنوان ناجی خریداری و تلاش کرد تا بتواند به این وسیله سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد. اولین قدم این همکاری، استفاده از ویندوز در گوشی‌های نوکیا بود. در آن زمان استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت بود و مطمئن بود که با تمرکز روی ساخت گوشی‌های ویندوزی می‌توان بازار موبایل نوکیا را دوباره احیا کرد. این در حالی بود که ساتیا نادلا از ابتدا مخالف خرید این کمپانی فنلاندی بود، با این حال زمانی‌که بالمر نظر مدیران ارشد را جلب کرد، مجبور شد از این تصمیم تبعیت کند. کمتر از ۱۸ ماه بعد، مایکروسافت تمام سهمش را در بازار از دست داد و اقدام به تعدیل نیروهای نوکیا کرد و بالاخره از بازار گوشی‌ خارج شد.

اما این اتفاق فقط یک تجربه برای مایکروسافت و تنها یک ضرر مالی نبود، بلکه مایکروسافت اعتبارش را در بخش موبایل از دست داد و حتی ضربه‌ای بزرگ به سیستم‌عامل ویندوز موبایل وارد کرد.

اما رونمایی از محصول جدید سرفیس Duo به نظر بازگشت دوباره مایکروسافت به بازار گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد اما ظاهرا مایکروسافت با تاکید بر گوشی ننامیدن این محصول سعی دارند تا زمانی که این دستگاه امتحانش را پس نداده، بازگشت دوباره‌شان به بازار موبایل را تایید نکنند.

اما چیزی که مسلم است این بار با مدیریت ساتیا نادلا، قطعا مایکروسافت عملکرد بهتری در بازار موبایل دنیا خواهد داشت. اما باید باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد و قرار است که این محصول با چه قیمتی وارد بازار شود و آیا می‌تواند نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.


 
مرجع : Bloomberg
کد مطلب : ۲۷۲۹۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما