۰

دلایل شکست ویندوز موبایل در برابر اندروید از زبان بیل گیتس

تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۸
بیل گیتس، بنیان گذار مایکروسافت
بیل گیتس، بنیان گذار مایکروسافت

آی‌تی‌من- اگرچه مایکروسافت خود یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری دنیا به شمار می‌رود اما این غول آمریکایی هم نتوانست در بازار موبایل دنیا قد علم کند و در مقابله با گوگل و اپل شکست را پذیرفت. بر همین اساس پس از سال‌ها شکست نوکیا و البته سیستم عامل موبایل مایکروسافت، حالا بیل گیتس مدعی است که مشکلات مرتبط به پرونده آنتی‌تراست باعث شکست ویندوز موبایل در مقابل اندروید شده است.

مدیرعامل اسبق مایکروسافت در مصاحبه با نیویورک تایمز ادعا کرد که در همان سال‌هایی که مایکروسافت اقدام به خرید نوکیا کرده بود، پرونده مربوط به قوانین آنتی‌تراست را علیه مایکروسافت باز کرد که این موضوع باعث شد که ویندوز موبایل شکست بخورد و امروز مردم به جای استفاده از پلتفرم مایکروسافت از اندروید استفاده می‌کنند.

بیل گیتس معتقد است که اگر موضوع آنتی‌تراست یا همان پرونده ضد انحصاری علیه مایکروسافت در آن زمان به راه نمی‌افتاد، این کمپانی تمرکز بیشتری روی سیستم عامل موبایلی خود داشت و می‌توانست موفقیت بیشتری کسب کند.

وی ادعا می‌کند که همین موضوع قوانین ضدانحصاری علیه مایکروسافت باعث شد تا مدیران این شرکت تحت فشار قرار گرفته و تصمیمات اشتباهی بگیرند.

به گفته‌ وی، مایکروسافت در آن زمان نتوانست برای سوییچ از ویندوز موبایل به ویندوز فون برنامه ریزی دقیقی انجام دهد و حساب شده تغییرات را روی پلاتفورم جدید اعمال کند، به این ترتیب بود که میدان بازی را از دست داد و فرصت برای گوگل فراهم شد تا بتواند روی سیستم عامل اندروید حسابی کار کند و این پلاتفورم موبایلی را شکوفا کند. 

بر اساس گزارش بیل گیتس، در همان ابتدای کار مایکروسافت فرصت‌های طلایی داشت که یکی یکی آنها را از دست داد؛ مثلا قرار بود که ویندوز موبایل روی یکی از گوشی‌های مهم موتورولا نصب شود اما به دلیل سوءمدیریت در آن زمان این کمپانی نتوانست قرارداد مربوطه با موتورولا را امضا کند و به دلیل وقفه افتادن در کار مایکروسافت، این سیستم‌عامل روی گوشی‌های پرچمدار موتورولا نصب نشد.

البته مدیرعامل مایکروسافت اشاره نکرده که این سیستم عامل قرار بود روی کدام یک از گوشی‌های موتورولا نصب شود، اما اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم، در آن زمان گوشی‌های سری دروید موتورولا راهی بازار شدند و این دستگاه‌ها به سیستم عامل اندروید مجهز بودند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که در آن زمان موتورولا جزو شرکت‌های قدرتمند در حوزه موبایل به شمار می‌رود و این سری از گوشی‌هایش طرفداران بسیاری در دنیا داشت.

به نظر می‌رسد بیل‌ گیتس خود را در مورد عدم موفقیت مایکروسافت در بازار موبایل دنیا مقصر می‌داند و بارها به این موضوع اشاره و اعلام کرده که شکست در برابر اندروید، بزرگ‌ترین اشتباهش در تمام دوران زندگی و فعالیت کاری‌اش بوده است.

وی حتی در یکی از مصاحبه‌هایش اعلام کرده که شکست در برابر اندروید باعث خسارت ۴۰۰ میلیارد دلاری به مایکروسافت شده است.

بر اساس گزارش‌ها، گوگل سال ۲۰۰۵ توانست اندروید را به قیمت ۵۰ میلیون دلار خریداری کند و به این ترتیب در مقابل بزرگ‌ترین رقیبش؛ مایکروسافت موفقیت بزرگی را کسب کرد.

اگرچه حالا ممکن است به نظر نرسد، اما زمانی ویندوز موبایل بزرگ‌ترین رقیب اندروید به شمار می‌رفت و حتی مدیران گوگل نگران موفقیت مایکروسافت در زمینه سیستم عامل موبایلی ویندوز بودند. اما گوگل توانست در این رقابت پیروز میدان شود و حالا بعد از بیش از یک دهه توانسته جایگاه نخست را در بازار موبایل دنیا ازآن خود کند. این در حالی است که زمانی همین جایگاه در اختیار مایکروسافت بود و ویندوز موبایل بزرگ‌ترین سهم را در بازار موبایل دنیا در اختیار داشت.

البته در این سال‌ها گوگل هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد و تنها رقیب آن مایکروسافت نبود. گوگل ابتدا با سیمبیان وارد رقابت شد که در آن زمان بزرگ‌ترین رقیب اندروید به شمار می‌رفت، پس از آن اپل با سیستم عامل آی‌اواس وارد بازی شد، در این میان هم سیستم‌عامل‌های مطرحی مثل بلک‌بری بودند که در بازار موبایل دنیا حرف برای گفتن داشتند. همچنین سیستم‌عامل‌هایی که هرزگاهی متولد می‌شدند و به دلیل قراردادهایی که با شرکت‌های بزرگ بسته می‌شد، بر سر زبان‌ها می‌افتاد و بعد از مدتی هم محو می‌شدند که در این میان می‌توان به سیستم‌عامل فایرفاکس، پلاتفورم بادا که متعلق به سامسونگ بود و نیز سیستم عامل پالم اشاره کرد.

اما در این میان گوگل توانست در این بازار با استراتژی درست گام بردارد و با ارایه پلاتفورمی متن باز سهم قابل توجهی از بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص دهد. این کمپانی مدام در حال ارایه به‌روز رسانی‌های جدید برای پلاتفورم اندروید است و همیشه تلاش می‌کند تا همه مشتریانش را در همه بازارها راضی نگه دارد و این راز موفقیت گوگل است.

 
مرجع : The Verge
کد مطلب : ۲۷۳۰۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما