کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هک گوشی مالک آمازون در هاله‌ای از ابهام

انگشت اتهام این بار به سوی معشوقه جف بیزوس

The Guardian , 6 بهمن 1398 ساعت 9:22

مترجم : ساحره چمنی

هفته پیش اخباری درباره هک گوشی جف بیزوس توسط شاهزاده سعودی منتشر شد، حالا شواهد به دست آمده حاکی از آن است که نامزد بیزوس در این قضیه دست داشته است.



آی‌تی‌من- وال‌استریت ژورنال گزارشی از دست داشتن معشوقه جف بیزوس در انتشار اطلاعات گوشی ثروتمندترین مرد دنیا، منتشر کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که معشوقه جف بیزوس، لورن سانچز اطلاعاتی درباره رابطه خود را با برادرش مایکل سانچز به اشتراک گذاشته و وی این اطلاعات را در اختیار نشریه National Enquirer در ازای دریافت مبلغی قرار داده است.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که پیشتر انگشت اتهام به سوی شاهزاده سعودی نشانه رفته بود و گفته می‌شد اوایل سال ۲۰۱۸ محمد بن سلمان به آمریکا سفر می‌کند تا خود را به عنوان یک شاهزاده اصلاح‌طلب و جهان‌گرا نشان دهد.

در یکی از روزهای سفر به خانه تهیه‌کننده معروف آمریکایی، برایان گریزر،‌ دعوت شد. در این مهمانی جف بیزوس هم حضور داشت و شاهزاده سعودی شماره موبایل خود را با جف بیزوس رد و بدل کردند و اولین پیام‌های واتساپی بین این دو رد و بدل شد.

شاهزاده بن سلمان پیامی حاوی یک فایل ویدیویی رمزگذاری شده برای جف بیزوس ارسال کرده به نظر می‌رسد یک تبلیغ ویدیویی به زبان عربی است. پس از دریافت این پیام، میزان دیتای رد و بدل شده توسط گوشی بیزوس به شکل عجیبی افزایش می‌یابد.

۶ ماه بعد و دقیقا دو هفته پس از قتل جمال خاشقچی کمپینی در عربستان سعودی علیه جف بیزوس به راه می‌افتد و از موضوع مالکیت وی به عنوان مدیرعامل واشنگتن پست پرده برداری شد. به این ترتیب بود که موضوع قتل روزنامه‌نگار عربستانی به شاهزاده سعودی ربط پیدا کرد.

چندی بعد شاهزاده سعودی دوباره متنی با این عنوان برای بیزوس ارسال می‌کند:
«بحث کردن با یک زن همانند خواندن توافق‌نامه لایسنس نرم‌افزاری است که در نهایت باید روی کلید موافقم کلیک کنی.»

این متن همچنین حاوی تصویری از لورن سانچز (زنی که با جف بیزوس ارتباط دارد) است. به این ترتیب محققان معتقدند که شاهزاده سعودی به اطلاعات گوشی جف بیزوس دسترسی داشته است.

حتی پس از انتشار خبر جدایی جف بیزوس از همسرش، خبرگزاری نشنال اینکوایرر درباره ارتباط بیزوس با لورن سانچز خبر می‌دهد. در این گزارش همچنین اعلام شده که تصاویری از این دو فرد در اختیار این خبرگزاری است که به دلیل غیراخلاقی بودن، نمی‌توانند آنها را منتشر کنند.

در همین حال بیزوس از کمپین عربستان علیه خودش متوجه می‌شود و در همین حال دوباره پیامی از شاهزاده سعودی مبنی بر اینکه این قضایا ربطی به بن سلمان ندارد، دریافت می‌کند.

اما جف بیزوس با تیم امنیتی خود موضوع را بررسی می‌کند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که موبایل وی قطعا توسط سعودی‌ها هک شده است. در همین حالا بارها جف بیزوس از سوی عربستان سعود تهدید می‌شود.

از میان همه رسانه‌های معروف جهان، گاردین در گزارشی به هک گوشی جف بیزوس توسط عربستان سعودی می‌پردازد و مدعی می‌شود این موضوع به وسیله فایل ویدیویی رمزگزاری شده صورت گرفته است.

این موضوع تاکنون هم ادامه یافته و حالا سازمان ملل متحد نیز طی گزارشی هک گوشی بیزوس را تایید و خواستار تحقیقات درباره محمد بن سلمان می‌شود که در نهایت سعودی‌ها این موضوع را جدی نگرفته و اقدام به تمسخر می‌کنند.

بر این اساس نمی‌توان با اطمینان از این موضوع سخن گفت اما آنچه مشخص است شاهزاده سعودی ظاهرا یا خود به شخصه اقدام به ارسال پیام رمزگذاری شده کرده یا با مجوز وی این پیام‌ها ارسال شده و توانسته به اطلاعات گوشی بیزوس دسترسی پیدا کند.

گفته می‌شود در روز مهمانی برایان گریزر، تیم کوک، مدیرعامل اپل و ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت و گوگل هم حضور داشته‌اند اما تنها کسی که ظاهرا هدف قرار گرفته جف بیزوس مدیرعامل آمازون بوده است و در همان روز چندین حمله سایبری به مخالفان سعودی شده است.

حالا با انتشار خبر دست داشتن معشوقه بیزوس و برادرش در این جریان، ظاهرا اتهامات صورت گرفته به بن سلمان منتفی است.

 


کد مطلب: 273312

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/article/273312/انگشت-اتهام-این-بار-سوی-معشوقه-جف-بیزوس

ITMen
  https://www.itmen.ir