fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 10257
    تاریخ انتشار : 26 تیر 1391 11:27
    تعداد بازدید : 718

    در نشست کارشناسان بانکی مطرح شد

    آب core banking از سرچشمه گل است

    روز گذشته جمعی از کارشناسان فناوری اطلاعات با حضور در سایت خبری بانکداری الکترونیکی به بررسی مسایل مربوط به بانکداری الکترونیکی پرداختند در این نشست core banking بیش از سایر موارد مورد تحلیل قرار گرفت.

    سعید عسگری انارکی در ابتدا گفت : تمرکز یک بحث فیزیکی و یک بحث منطقی دارد فرضا بانکی داریم با 10 شعبه که در مسافت‌های دوری پراکنده‌اند و یک بانک تخصصی است به اعتقاد من این بانک باید تمرکز لاجیکی داشته باشد وترجیحا 10 شعبه 10 دیتا بیس مستقل داشته باشد و از طریق network اداره شوند نه یک سیستم متمرکز که اگر یکی از کار افتاد بقیه سرویس‌دهی شوند پس شاید از نظر مفهومی بتوان گفت برای یک بانک با مثلا 10 شعبه با جغرافیای فیزیکی گسترده شاید دسیوریتد دیتابیس‌ها آنجا منطقی‌تر باشد پس فرمول برای بانک‌های مختلف شاید مفهوم کر را می‌رساند اما کری که دیتا در یکجا متمرکز نباشد. مساله دیگر امنیت است من همیشه مثالی می‌زنم مبنی بر اینکه نخستین کارتی که صا ایران تحت عنوان ثمین راه‌اندازی کرد و زمان مرحوم نوربخش چالش آن وجود داشت ما به همراه یکی از دوستان قفل امنیتی را آن شکستیم پس امنیت آن ممکن است بالا بوده باشد اما از قفل‌های امنیتی استفاده نشده است پس امنیت همیشه در معرض خطر است و دیگر اینکه مشکل ما در شرایط فعلی انحصار است و اینکه اجازه نداریم که شرکت‌های خصوصی پرورش یابند پس یک مقدار مشکل ساختاری داریم و مشکل جذب نیروی نخبه در بانک مرکزی وجود دارد بنابراین در این مباحث مشاوره به درستی صورت نمی‌گیرد زیرا در بحث مهمی مثل core مشاوره و استفاده از نیروهای نخبه IT اهمیت دارد.
    شعب مستقل عمل می‌کنند
    فریبرز رحمانی دیگر صاحب‌نظر مسایل بانکداری الکترونیکی گفت: در خصوص بحث سیستم core که عنوان شد شاید اختصار آن Centeralize باشد اما با توجه به سیستم‌هایی که دیدم اصلا بحث توپولوژی پیاده‌سازی کر مطرح نیست core یک سیستم جامع بانکی است که اطلاعات را می‌گیرد، پردازش می‌کند و گزارشات را تولید می‌کند ولی توپولوژی پیاده‌سازی آن می‌تواند متفاوت باشد می‌تواند به شکل centralize یا full centralize باشد و یا همان‌طور که اشاره شد می‌تواند Distributed باشد و یا حتی ترکیبی از آنها یعنی بسته به اینکه ساختار شبکه ما چگونه باشد ارتباطات آنها با مرکز متفاوت است ولی متمرکز بودن core به معنای ارسال اطلاعات به موقع است زیرا همین الان سیستم‌هایی که دارند Distributed عمل می‌کند (در بسیاری از موسسات مالی این‌گونه است) هر شعبه‌ای برای خودش مستقل عمل می‌کند و ارسال اطلاعات از شعبه به مرکز گاهی اوقات فقط آخر ماه انجام می‌شود بحث متمرکز بودن یعنی اینکه اطلاعات متمرکز ارسال شود و پردازش شود پس هدف بانک مرکزی این نیست که سیستم حتما متمرکز باشد بلکه بیشتر برای این است که اطلاعات را از بانک‌ها و موسسات به موقع بگیرد و گزارشات مورد نیازش را دریافت کند.

     اگر بتوانیم داده‌ها را تجزیه کنیم و امنیت را بالا ببریم همه مشارکت می‌کنند زیرا حافظ منافع پولی است ولی مشکل این است که سرچشمه این قدرت را ندارد

    18 ماه زمان کافی برای core banking
    عسگری انارکی در پاسخ به این سوال که در یک پروسه 18ماهه می‌توان به شرایط مطلوب رسید؟
    گفت: بحث زمان‌بندی یک پروژه بسته به اراده ملی دارد پس از اراده سازماندهی این کار یکی در سطح خارج از بانک‌ها و دیگر در سطح داخلی بانک‌ها سومین مساله که نگرانی ایجاد می‌کند گرایش بانک مرکزی ورود به فعل اجراست بنابراین 18 ماه زمان مطلوبی است زیرا بانک‌ها دچار خلا نیستند و حتی در برخی بانک‌ها نیز core banking وجود دارد که به لحاظ معماری مطلوب است. عبدالحمید منصوری فارغ‌التحصیل دبیرستان ادیب و مدرسه عالی کامپیوتری که در حال حاضر در بانک پارسیان مسوول  راه‌اندازی core banking جدید پارسیان بنام لوتوس است گفت: مثال‌هایی را برای وضوح مطلب عنوان می‌کنم. کد ملی حدود سه بار بخشنامه شد و سرانجام اجباری شدکه تقریبا یک پروژه سه ساله بود و آنچه که در خصوص core و شاخص‌های آن مطرح است باید دید چه کسی آن را وتو می‌کند آیا ITman‌ها وتو می‌کنند مثلا در خصوص شبکه pos آنقدر ناهنجاری می‌شود که باید شاپرک درست کنیم ولی آیا مگر آیین‌نامه‌اش نبود که باید کارمزد باشد، pos دوبله ایجاد نشود و غیره پس همه بخشنامه‌ها وجود داشت واقعا چه کسی اینها را وتو می‌کند.
    پس باید گفت ما آماده‌ایم به شرط اینکه سیستم بخواهد پس اگر منافع مشترک داشته باشیم هیچ‌کس برای منافع شخصی خود اطلاعاتش را ناقص نمی‌گذارد اگر شاخص‌ها تعریف شود همه اجرا می‌کنند زیرا به نفع‌شان است اگر بتوانیم داده‌ها را تجزیه کنیم و امنیت را بالا ببریم همه مشارکت می‌کنند زیرا حافظ منافع پولی است ولی مشکل این است که سرچشمه این قدرت را ندارد.
    از نظر سیستم‌دهی بانک‌ها به جایی رسیدند که می‌توانند به شرطی که نظامی که می‌خواهد اجرا کند این را قبول کند و خود را بالاتر از واحد نظارتی نداند پس شاخص‌ها باید تعریف شود الزام اجرا و قبول اجرا هم باید داشته باشیم بانک‌ها باید به وزنی برسند که یک حرکت جدید را آغاز کنند باید با هم تعامل داشته باشند اگر این شاخص‌ها زودتر ابلاغ شود حرکت آغاز می‌شود. خیلی از چیزها مثلcheck number, card number و غیره هم ابلاغ شده است اما مسایل دیگری مثل پالاسی امنیتی است که تاکنون ما هیچ استانداردی نداشتیم یا در حوزه مدیریت ریسک هیچ شاخصی ابلاغ نشده است. به عقیده من سیستم بانکی خیلی با گذشته فرق کرده و نظام‌مند شده. پس با ابلاغ شاخص‌ها رسیدن به آن شدنی است منتها برخی از آنها فراسازمانی است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :