آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 12477
تاریخ انتشار : 25 شهریور 1391 11:23
تعداد بازدید : 585

وضعیت یک ماهه صنعت جست و جوی اینترنت

گوگل، موتور اول

حجم اطلاعاتی که امروز در اینترنت توسط میلیون ها کاربر از سراسر دنیا منتشر می شود در صورتی می تواند برای ما مفید باشد که بتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم. ساده ترین راه دسترسی به اطلاعات آنلاین، جست وجوی درست با موتور جست وجوی کارآمد است. صحبت از موتور جست وجو که می شود بدون شک نام گوگل در ذهن کاربران نقش می بندد. این موتور جست وجو که امروز سالروز ثبت دامنه اش 15 ساله می شود، آنقدر بین کاربران پرکار است که «گوگل کردن» به عنوان اصطلاحی در کنار «جست وجو کردن» برای کاربران پذیرفته شده است. هر چند طی سال های گذشته حرف و حدیث های زیادی برای به رسمیت نشناختن حریم خصوصی از سوی گوگل بوده اما این موتور جست وجو همچنان رتبه نخست موتورهای جست وجو را در اختیار دارد. امروز به مناسبت سالرزو ثبت دامنه موتور جست وجوی گوگل نگاهی به موتورهای جست وجوی محبوب اینترنت می اندازیم.

گوگل اول، مایکروسافت دوم، یاهو سوم
بر اساس گزارش‌های تازه‌ای که سایت comScore انجام داده و منتشر کرده است موتور جست‌وجوی گوگل، بیشترین سهم را از جست‌وجوی کاربران اینترنتی به خود اختصاص داده و عنوان محبوب‌ترین موتور جست‌وجو را در آمریکا کسب کرده است. comScore با بررسی جست‌وجوی کاربران آمریکایی در ماه اوت (ماه گذشته میلادی) اعلام کرد گوگل با 4/66 درصد از جست‌وجوی کاربران، بیشترین سهم را از بازار جست‌وجو داشته است.
بعد از گوگل به ترتیب مایکروسافت با سهم 9/15 درصدی و یاهو با سهم 8/12 درصدی رتبه‌های دوم و سوم بازار جست‌وجوی آنلاین آمریکا را از آن خود کردند.
گزارش‌های این سایت نشان می‌دهد در ماه اوت 2012 (ماه گذشته میلادی) 17 هزار و 46 میلیارد جست‌وجو در وب انجام گرفته است که از این میزان، سهم گوگل 11 هزار و 317 میلیارد، مایکروسافت دو هزار و 710 میلیارد و یاهو دو هزار و 177 میلیارد بوده است.

موتورهای خاص
با این که موتور جست‌وجوی گوگل نخستین انتخاب بیشتر کاربران است اما نمی‌توان نادیده گرفت که پیدا کردن مطلب مورد نظر کاربران از عکس گرفته تا مطلب در دریای اطلاعاتی که در دستان گوگل است، کار سختی است. بعضی از کاربران ترجیح می‌دهند از موتورهای جست‌وجوی تخصصی کمک بگیرند.
از جمله موتورهای متخصص می‌توان به موتور FindFiles اشاره کرد که به کاربر کمک می‌کند نرم‌افزار مورد نظر خود را به راحتی یافته و دانلود کنند.
موتور SearchPSD می‌تواند برای گرافیست‌ها و کسانی که به دنبال عکس با فرمت PSD هستند، جالب باشد. اما اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به کلمات اختصاری علاقه‌مندید، می‌توانید کلمات اختصاری در حوزه‌های مختلف را در موتور جست‌وجوی  Abbreviations پیدا کنید.
موتور محاسباتی دانش یا wolfram alpha نیز یکی دیگر از موتورهایی است که کار کردن با آن جالب است. در حالی که بیشتر موتورهای جست‌وجو بر اساس یک کلمه به جست‌وجو در صفحات اینترنت می‌پردازند، این موتور جست‌وجو منتظر سوال کاربران است تا به آن پاسخ دهد. به طور مثال کاربران می‌توانند سوالاتی مانند  اتم هیدروژن چند پروتون دارد؟ یا مرکز بین‌المللی فضای کجا واقع شده؟ را بپرسند تا این موتور به آنها پاسخ دهد. این موتور جست‌وجو می‌تواند به سوالاتی در زمینه تکنولوژی، جغرافی، آب و هوا، آشپزی، تجارت، مسافرت، مردم و موسیقی پاسخ می‌دهد.

موتور بومی ایرانی
مدت‌هاست صحبت از راه‌اندازی موتور جست‌وجوی در کشور است که تحت عناوین موتور جست‌وجوی ملی، ایرانی و بومی از آن به تکرار صحبت شده است. آخرین خبرها حاکی از این است که  موتورهای جست وجوی بومی تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. وزیر ارتباطات چند روز پیش اعلام کرد چند سایت موتور جست‌وجوی بومی کار خود را جدی‌تر و با گستردگی بیشتر تا پیش از پایان سال جاری آغاز می‌کنند. تاکید مسوولان درباره موتور جست‌وجوی بومی، نوشتن نرم‌افزار آن در داخل کشور است.

سهم کاربران ایرانی از موتورهای جست‌وجو
آخرین آمار سایت Statcounter.com نشان می‌دهد از اوت سال 2011 تا اوت سال 2012 موتور جست‌وجوی گوگل با سهم 23/91 درصد بازار جست‌وجوی کاربران ایرانی، برترین موتور جست‌وجو در ایران بوده است. بعد از گوگل، یاهو با 28/4 درصد دوم و موتور جست‌وجوی بینگ با 73/3 درصد سومین موتور جست‌وجوی مورد استفاده کاربران ایرانی بوده است.
آمار جست‌وجو با تلفن همراه هم نشان می‌دهد موتور جست‌وجوی گوگل با 85/96 درصد سهم از جست‌وجوی کاربران ایرانی با تلفن همراه پیشتاز است. دومین موتور جست‌وجو با تلفن همراه یاهو با 39/1 درصد سهم و موتور جست‌وجوی سوم 38/1 درصد سهم از بازار جست‌وجوی کاربران ایرانی با تلفن همراه معرفی شده‌اند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :