fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 14198
    تاریخ انتشار : 15 مهر 1391 1:55
    تعداد بازدید : 715

    داستان های ناگفته دوستان و همکاران درباره استیو جابز

    اگر قرار بود برای استیو جابز اعلامیه ای درست می کردیم، باید می نوشتیم: «یک سال گذشت»! همین سال گذشته بود که خبر تلخ مرگ جابز، اسطوره فناوری و رییس اپل همه را ناغافل ناراحت کرد. شاید هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که انسانی مثل جابز با آن محصولات و ابزارهای جاودانه اش، خود رفتنی باشد. در همان روزها همه به این فکر می کردند که بدون وجود او، سرنوشت اپل به کجا خواهد کشید و چه کسی سکان این شرکت را به دست خواهد گرفت.

    گزارش: نسترن صائبی
    منابع: CNN و فوربس

    به هر حال، بعد از گذشت یک سال از این رویداد، امسال شاهد معرفی گوشی محبوب گوشی‌بازان یعنی آیفون 5 بودیم و مثل اینکه قرار است در هفته جاری نیز اپل از آی‌پد مینی‌اش رونمایی ‌کند؛ محصولاتی که شاید جابز آرزوی دیدن آنها را داشت و روزها و سال‌ها به فکر طراحی آنها بود. به لطف کتاب زندگی‌نامه‌ جابز که پارسال توسط والتر ایزاکسون نوشته شد، اطلاعات بسیاری از زندگی این اسطوره از تاسیس شرکت اپل تا طراحی دوباره کامپیوتر شخصی، دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی،‌ گوشی‌ها و تبلت‌ها به دست آوردیم. اما هنوز داستان‌های بسیاری در مورد وی باقی مانده که هیچ کدام از ما تا به حال نشنیده‌ایم و بعد از گذشت یک سال، تازه برخی از دوستان و همکاران جابز شروع به اشتراک‌گذاری خاطرات خود درباره این شخصیت بزرگ فناوری کرده‌اند.

     قایم کردن پورشه
    رندی آدامز، مهندس نرم‌افزار که در ابتدا پیشنهاد استیو جابز را برای کار در NeXT- شرکت کامپیوتری جابز بعد از اینکه از اپل اخراج شد، تاسیس کرد- رد کرد. آدامز در آن زمان آمادگی این را نداشت که بعد از فروش شرکت‌اش که در ساخت نرم‌افزارهای دسکتاپ فعالیت می‌کرد، کار دیگری را شروع کند. اما بعد از چند روز، جابز روی منشی تلفنی‌ آدامز پیغامی برایش گذاشت: این یک فرصت استثنایی برای تمام عمرت است رندی! تو می‌توانی این کار را انجام دهی! همین امر هم باعث شد که رندی در تصمیم‌اش تجدید نظر کند. آدامز در آن زمان از فروش شرکت‌اش سرمایه‌ای برای خود جمع کرده بود و یک پورشه 911 خریده بود. آدامز آنقدر مراقب ماشینش بود که همیشه آن را جلوی شرکت و با فاصله‌ای به اندازه سه جای پارکنیگ از ماشین کناری‌اش پارک می‌کرد و دوست نداشت که ماشین‌اش خش بردارد. یک روز جابز سراسیمه به خوابگاه آدامز می‌رود و به او می‌گوید که باید جای ماشین‌ها را عوض کنند. رندی می‌گوید: «به استیو گفتم آخر چرا؟ گفت: رندی! ما باید این پورشه را مخفی کنیم. راس پروت دارد به اینجا می‌آید و قصد دارد که روی این شرکت سرمایه‌گذاری کند و نمی‌خواهم فکر کند که ما پول زیادی داریم». آدامز هم این کار را انجام می‌دهد و ماشین‌اش را در فاصله زیادی از دفتر NeXT در پالوآلتو پارک کرد. نتیجه این شد که پروت در سال 1987 مبلغ 20 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و عضو هیات مدیره آن شد.

     مهم‌ترین محصولات استیو جابز
    جابز دنیا را تغییر داد. وی دنیای کامپیوتر، ارتباطات، سینما و هنر خلاق را متحول کرد. محصولات وی رعشه‌ای در بازار ایجاد و چشم‌انداز تازه‌ای  برای فناوری ترسیم کرد. مهم‌ترین محصولات اپل در زمان جابز آمیزه‌ای از فناوری مدرن، طراحی شکیل، بازاریابی هوشمندانه و مهم‌تر از همه طراحی استیو مانند آنهاست. بعد از گذشت یک سال از مرگ استیو 56 ساله در 5 اکتبر، آدامز به یاد می‌آورد که وی بعد از NeXT برای کمک به توسعه اکروبات و PDF به ادوبی
    پیوست و به کمک شخص دیگری سایت FunnyorDie.com را راه‌ انداخت. آدامز می‌گوید: صنعت فناوری هنوز جای خالی استیو را حس می‌کند. وی می‌افزاید: کاریزمای استیو مثل جریان برق بود، او پر از انرژی بود و به همه انرژی می‌داد. او واقعا الهام‌آور بود. او ما را ترک کرد. وی عنوان می‌کند: زمانی که با استیو بودم، عادت داشتم که به خودم بگویم من می‌توانم هر کاری کنم. زمانی که استیو مرد، بخشی از این حس نیز از بین رفت. دیگر هیچ کس مثل استیو وجود ندارد.

     رونمایی از مینی فروشگاه اپل
    استیو در سال 2004 و بعد از اینکه نخستین جراحی‌اش را برای مداوای بیماری‌اش پشت سر گذاشت، با گروهی از خبرنگاران از در مرکز خرید استانفورد در پالو آلتو ملاقات کرد تا طراحی مینی فروشگاه اپل را به مساحت 750 فوت مربع معرفی کند. این فروشگاه سقف سفید، دیوارهای ژاپنی استیلی با حفره‌هایی برای تهویه هوا و به تقلید از طراحی کامپیوتر اپل با نام PowerMac G5 داشت. جابز در توضیح در و دیوار این فروشگاه گفت: سطح سفید رنگ این فروشگاه با موادی ساخته شده که در اتاقک هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. رندی آدامز می‌گوید: قبل از اینکه در فروشگاه برای ورود خبرنگاران باز شود، یک دفعه جابز آشفته خاطر شد و دقیقا چند دقیقه قبل از اینکه مردم وارد فروشگاه شوند، گفت که فعلا اجازه ورود به کسی ندهید. از او پرسیدم چرا؟ و استیو جواب داد: چون بیشتر قسمت‌های این فروشگاه از کاغذ درست شده و یارای مقاومت در مقابل این جمعیت را ندارد. در هر گوشه‌ای از دیوارها جای دست باقی مانده بود و کف آن نیز به دلیل کثیفی کفش‌های کارگرانی که فروشگاه را آماده می‌کردند، سیاه شده بود. به همین دلیل نیز جابز پرده‌های فروشگاه را همچنان پایین نگه داشت تا کسی وارد نشود و بعد گفت: کاملا معلوم است که کسی که فروشگاه را طراحی کرده، هیچ وقت در عمرش کف اتاق را تمیز نکرده است. جابز بعد از این روز از تمامی طراحان فروشگاه خواست که به فروشگاه بیایند و آنجا را تمیز کنند و خودش هم تمام شب را تا صبح به تمیز کردن آنجا اختصاص داد. حتی گاهی برای تمیز کردن کف زمین روی زانو می‌نشست و با دست‌اش کف آنجا را پاک می‌کرد. بعد از تمامی این اتفاق‌ها، اپل تصمیم گرفت که کف این فروشگاه را با سنگ بپوشاند.

     مردم از آیفون استفاده خواهند کرد
    مارک اندرسون، پیشگام در طراحی مرورگر اینترنت دو بار ملاقات‌اش را با جابز به خاطر می‌آورد که به ماه‌ها قبل از معرفی آیفون برمی‌گردد. او می‌گوید: در پاییز سال 2006، به همراه همسرم لورا برای شام با استیو و همسر دوست داشتنی‌اش یعنی لورنس برای شام بیرون رفتیم. در یک غروب دل‌انگیز در سیلیکون‌ولی، در فضای بیرون از رستورانی در خیابان کالیفرنیا در پالو آلتو منتظر غذا نشسته‌ بودیم. استیو نمونه اولیه از گوشی آیفون‌اش را از جیب شلوار جین‌اش درآورد و گفت: بیا! می‌خواهم یک چیزی به تو نشان بدهم. سپس ویژگی‌ها و قابلیت‌های این ابزار جدید را به من نشان داد. بعد از کلی تعجب و با چشمانی از حدقه درآمده، جرات کردم و گفتم که من عشق بلک‌بری هستم. بعد هم گفتم: پسر! آیا فکر نمی‌کنی که این گوشی ممکن است بدون وجود کی‌بورد فیزیکی به مشکل بربخورد؟ آیا واقعا مردم رغبت می‌کنند که مستقیما از روی صفحه تایپ کنند؟ جابز با شنیدن این سوالات، صاف در چشمانم نگاه کرد و گفت: آنها از این ابزار استفاده خواهند کرد!همین حرف هم ثابت شد و از سال 2007 تاکنون 250 میلیون واحد از این گوشی در سرتاسر جهان فروخته شده و به پرفروش‌ترین گوشی هوشمند جهان تبدیل شد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :