fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 14209
    تاریخ انتشار : 15 مهر 1391 2:11
    تعداد بازدید : 787

    طراحی که رنگ را دوست نداشت

    اردشیر محصص در خانواده ای متمول از گیلان متولد شد. اما تنها تاثیر آن تمول، زمینه سازی بستری مناسب جهت تحصیل و حضور در اجتماع او بود. به عشق کلاه قضاوت که از تصاویر کودکی اش از پدر در ذهن اش مانده بود در دانشگاه حقوق خواند. اما یک سال بیشتر نتوانست در سیستم اداری خشک دوام بیاورد، هرچه باشد او از خطه سرسبز گیلان بود و روحیه ای لطیف داشت. به همین خاطر و از آنجا که از کودکی علاقه مند به نقاشی و طراحی بود به این کار روی آورد. طرح های او شامل مضامین انتقادی-اجتماعی فراوانی است. با نگاهی به طراحی های به جا مانده از محصص در می یابید که او علاقه ای به رنگ نداشته، تصاویر متشکل از خطوطی ساده و سیاه بوده اند، گاهی با همان خطوط ایجاد سایه روشن می کرد گاهی از همین کار هم صرف نظر می کرد.

    آزاده رستمی- آرشیتکت

    اغلب او را کاریکاتوریست معرفی می‌کنند. اما کاریکاتور نوعی نقاشی است که سوژه دلخواه را به صورت مضحک و خنده‌آوری ترسیم می‌کند. در کارهای محصص نشانی از مضحکه یافت نمی‌شود، بنابراین بهتر است بگوییم اتفاق‌های مهم زمان خودش را به تصویر می‌کشیده و اسناد مصور تاریخی از خودش به‌جای گذاشته است. او معتقد بود که آثارش در رده مدارک رسمی، اعلامیه‌های دولتی و گزارش‌های پارلمانی  هستند. این‌گونه است که حتی شاملو هم درباره‌اش گفته: «طرح‌های اوكاريكاتور نيست‌، چرا كه‌ ريشخند نمي‌کند و با ديدی طنزآلود يا هوچی بر كاغذ نيامده‌ است‌. اگر آدمك‌های اردشير مسخره‌اند، نه‌ به‌خاطر آن‌ است‌ كه‌ منظور از نمايش‌ آنها مسخرگی بوده‌ است‌، او لودگی نمي‌كند و به‌ شرف‌ انسان بودن‌ معتقدتر از آن‌ است‌ كه‌ به دست‌ انداختن‌ انسان‌ وقت‌ بگذراند يا هنرنمايی كند.». محصص یک چهره جهانی بود که در مجله‌هایی چون نیویورک‌تایمز آثارش را منتشر می‌کردند. اگرچه برخی سعی به تخریب چهره او کردند و بعضی از طرح‌های او را به کپی از کار دیگران منتسب کردند اما به‌واقع در این امر موفق نبودند چون قلم او به قدرت فکرش بود و این هماهنگی در پیشرفت کارهایش تاثیر به‌سزایی داشت، تا آن‌جا که دیده شد، بسیاری وقت‌ها هنرمندان کشورهای دیگر از کارهای او تقلید کرده‌اند. در کارهای محصص خطوط هم به‌صورت لرزان و هم صاف دیده می‌شوند، گاه با ضخامت نوک قلم بازی می‌کرد و در برخی موارد از خطوط لرزان دستی به خطوط محکم هندسی روی می‌آورد، طرح‌های او بیش از هر چیز، نمایانگر تعلیق و موقعیت‌های لرزان و ناپایدار آدم‌ها و جهان پیرامون او است. در معدود کارهایش رنگ را به صورت لکه‌هایی نه چندان عمده یا اثرگذار مشاهده می‌کنید. شخصیت‌های آثار او اغلب در حال حرکت و تکاپو هستند و اینها ارتباط مستقیم با روند زندگی و تفکرات او داشته است. اردشیر محصص در ۱۸ مهرماه سال ۸۷ در نیویورک پس از یک دوره بیماری پارکینسون که در ارتباط مستقیم با مغز است درگذشت.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :