fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 15840
    تاریخ انتشار : 29 مهر 1391 10:50
    تعداد بازدید : 482

    پیکاسو؛ یک ذهن زیبا

    پابلو پیکاسو متولد اسپانیاست و مانند بیشتر هنرمندان هنر را از خانواده به ارث برد. اگرچه عموم مردم او را به عنوان نقاش می شناسند اما فعالیت هایی در زمینه پیکره سازی، طراحی، چاپ گری، معماری و سفال گری نیز داشته است. پیکاسو فردی نوآور، پرکار و اثرگذار بر هنرمندان معاصر بوده است. با همراهی براک، کوبیسم را پایه گذاری کرد که جنبشی هنری است و به سبب نوآوری در روش دیدن، انقلابی ترین و نافذترین جنبش هنری سده بیستم به شمار می آید.

    آزاده رستمی

    کوبیست‌ها با تدوین یک نظام عقلانی در هنر کوشیدند مفهوم نسبیت واقعیت، به هم بافتگی پدیده‌ها و تأثیر متقابل وجوه هستی را تحقق بخشند. پیکاسو علاقه‌ای به جانب‌داری در جنگ‌ها مخصوصا جنگ‌های داخلی که اسپانیای آن‌ روزها با آن درگیر بود نداشت. شاید بتوان آن‌را به پای روحیه صلح‌دوستی این هنرمند گذاشت، هرچند برخی از هم‌دوره‌ای‌هایش معتقد بودند که او ترسوست. پیکاسو در راه‌یابی به بازار تجاریِ هنری فرد موفقی بود و در زمان مرگش هنرمندی ثروتمند به‌شمار می‌رفت. برخلاف برخی دیگر از هم دوره‌هایش مثل مودیلیانی که خیلی هم از سوی پیکاسو تحقیر می‌شد. زندگی هنری وی به دو دوره آبی و رز (قرمز) در بین هنری‌نویسان تقسیم می‌شود که براساس رنگ غالب در کارهایش این نام‌ها را گرفته‌اند. نقاشی‌های پیکاسو فراتر از یک نقطه دید و تمرکز دارند، در آنها سعی شده زمان به‌تصویر کشیده شود. یعنی اگر نقاش محل ایستادن خود جهت نظاره به سوژه را در گذر زمان عوض کرد از این به‌بعد نقاشی را از نقطه دید جدیدی ترسیم می‌کرد. رنگ‌ها به شدت در آثارش دیده می‌شوند. اشکال و افراد را به صورت انتزاعی ترسیم می‌کرد و آن‌چه در تصورش و برای هدفش لازم بود را بر صفحه خلق می‌کرد نه آن‌چه در واقعیت وجود دارد چون هنر از نظر او برای تزئین اتاق نیست، هنر سلاحی است برای حمله و دفاع از خود در مقابل دشمن. چیدمان اجزای یک موضوع چه در کنار هم و چه در جزییات اختصاصی هر سوژه شباهتی به آن‌چه در واقعیت به آن عادت کرده‌اید ندارد. اگر مجسمه‌های او را دیده باشید می‌بینید که در این زمینه هم این خصوصیات وجود دارند. در بعضی آثارش یک‌سری عناصر را اگزجره کرده تا بیشتر به نظر بیننده بیایند در برخی دیگر یک‌سری جزییات را کامل حذف کرده تا نبودشان برای بیننده جلب توجه کند و او را به‌فکر ببرد. برعکس نقاشی‌هایش که سرشار از رنگ‌های متنوع هستند مجسمه‌هایش از یک ماده و تک رنگ هستند.آن‌چه در مجموع از آثارش می‌توان دریافت این است که اثر متقابل حقیقت و خیال، دغدغه مهمی در تمام طول زندگی پیكاسو بود. نزدیک بودن به ۲۵ اکتبر و تولد او بهانه‌ای شد تا یادش کنیم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :