آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 1654
تاریخ انتشار : 4 مهر 1390 0:0
تعداد بازدید : 1667

چرا Netflix دو نیمه شد؟

چند شب پیش رید هستینگز، مدیر اجرایی نت فلیکس در اینترنت ظاهر شد تا برند تازه Qwikster را که قرار است فعالیت های DVD شرکت در قالب آن ادامه یابد، معرفی و علت این جداسازی را تشریح کند. در این مطلب به دلایل اصلی این تغییر و جداسازی می پردازیم و اینکه چه پشت پرده هایی نت فلیکس را به این سو کشاند.

ترجمه: محمدرضا احمدی نیا
منبع:CNN

شرکت نت‌فلیکس که به کار فروش و اجاره DVDهای فیلم و تحویل در محل سفارشات از راه پست مشغول است طی آخرین اعلام مدیر اجرایی خود، ارایه خدمات فروش از راه ایمیل را در برندی تازه با‌عنوان Qwikster ادامه خواهد داد و البته بازی‌های ویدیویی را نیز به این خدمات خواهد افزود. پیش از این تکنیک فروش این شرکت به‌این شکل بود که لیستی از فیلم‌های آماده ارایه را به آدرس مشتری‌ها ایمیل می‌کرد و مشتری پس از انتخاب موارد مورد نظر فهرست درخواست خود را در ایمیلی باز پس می‌فرستاد و بعد از چند روز فیلم‌های مورد درخواستش را در بسته‌ای قرمز رنگ از پست دریافت می‌کرد. بر اساس این گزارش، بسته‌های قرمز همچنان خواهند آمد اما با نام و ویرایشی تازه در کل خدمات. البته امکانات تماشای آنلاین فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امکان دانلود آنها نیز همچنان در دسترس خواهد بود.

آنچه نت‌فلیکس انجام نداد
در سایت شرکت و سایر سایت‌ها مطالب زیادی درباره ساختار تازه شرکت نوشته شده است، اما آنچه هنوز به آن اشاره‌ای نشده این است که سرمایه‌گذاران در حال برافراشتن دیواری آهنین و غیر قابل نفوذ میان نت‌فلیکس و Qwikster هستند تا مشتری‌ها نتوانند رابطه بین آنها را دریابند اما هر دو خدمات ارایه شده هنوز تحت سرپرستی یک کمپانی است. از زاویه دید اطلاعات منتشر نشدنی، نت‌فلیکس دپارتمان DVD خود را از مجموعه بیرون نرانده، بلکه آن را به بخشی سپرده که های‌و‌هوی نداشته باشد. اما این نیز تمام ماجرا نیست چون نت‌فلیکس DVDهای پر مخاطب و بازار گرمی در میان میلیون‌ها DVD موجود در بازار ندارد و آنها هم Qwikster را ایجاد نکردند تا شاهد از پا درآمدنش در بیابان بی‌مشتری و بی‌سروصدا باشند بلکه بخش بازی‌های ویدیویی به کمک این دپارتمان آمده تا حتی اگر فیلم‌های روی دیسک مانند گرامافون منسوخ شد هم باز شرکت سرپا بماند.

چرا Qwikster به وجود آمد؟
در این بخش باید شفاف و روراست سخن بگوییم، این تفکیک به‌نفع مشتری‌ها انجام نشده است حتی قرار نیست جزییات دقیقی هم منتشر شود و یا آدرس تازه نت‌فلیکس و Qwikster در اختیار مشتری‌ها قرار گیرد. توضیح ساده‌تر اینکه دو نیم شدن قرار نیست کار مشتری‌ها را ساده‌تر کند یا خدمات بهتری ارایه شود بلکه قرار است نت‌فلیکس را از سقوط نجات دهد.
نکته واضح این است: DVD در حال منسوخ شدن است. اما قرار نیست در یک انقراض ناگهانی و کامل از رده خارج شود بلکه بیشتر شبیه جان‌کندن تدریجی است. در این میان افرادی هستند که برای سال‌های متمادی از طریق ایمیل و نرم‌افزارهای چت به اجاره و خرید DVD پرداخته‌اند و هنوز هم این عادت را حتی برای دیدن فیلم‌های سیاه و سفید ادامه می‌دهند، خب چرا نباید تا زمانی که این بازار درحال مرگ نفس می‌کشد از مشتری‌های هرچند رو به کاهش آن کسب درآمد کرد؟
بیایید این‌گونه به مساله نگاه کنیم: گاهی باید یک عضو معیوب را قطع کرد تا موجود زنده، زنده بماند و گاهی برای زنده نگه‌داشتنش در قرنطینه نگهداری می‌شود. صنعتDVD دچار عطسه و سرفه شده و شرکت نت‌فلیکس برای جلوگیری از سرایت آن به بخش‌های دیگر این دپارتمان را از بقیه جدا کرده و در حباب مراقبت قرار داده است تا پیش از خروج از بازار و جایگزینی با دیگر محصولات، فکری به‌ حالش بکند و در عین حال این جایگزینی دیگر قسمت‌ها را به ورطه نابودی نکشاند.
محدود کردن خدمات ایمیلی به Qwikster دو مزیت عمده دارد: نخست اینکه آب باریکه مشتری‌های DVD را نسبت به افزایش بهای DVD که با کم شدن ارایه دهندگان این خدمات اتفاق می‌افتد بیمه می‌کند و هزینه‌های پستی را نیز کاهش می‌دهد و مهم‌تر از آن اینکه نت‌فلیکس می‌تواند تعداد یادآوری‌هایی را که برای فیلم‌هایی که نمی‌توانید به لیست انتظار اضافه کنید محدود می‌سازد. یعنی از این پس مشتری‌های باقیمانده این صنعت با لیست DVD های قابل ارایه روبه‌رو نیستند که مانند خیره‌شدن به دریایی از شیرینی و خوراکی بدون سفارش دادن است بلکه تنها نسخه‌های اصلی است که ارایه می‌شود و در لیست قابل مشاهده است. نکته قابل توجه دیگر این است که نت‌فلیکس با جداسازی بخش سفارشات آنلاین و سفارشات کلی می‌تواند به استودیو‌ها این خدمات را بدهد که به‌طور دقیق‌تر بدانند کدام یک از تولیدات‌شان در حال دانلود به‌وسیله کاربران است درحالی‌که قبلا این دو بخش یکی بود و پرداخت حق نشر فیلم‌ها و تولیدات به استودیو‌ها از سوی نت‌فلیکس به‌صورت یکجا صورت می‌گرفت و سپس برای دانلود یا فروش یکجا توزیع می‌شد. این کار در کاهش بودجه در گردش شرکت نیز نقش بسیار مفیدی خواهد داشت.

گام بعدی چیست؟
Qwikster اسم جالب و بامزه‌ای به‌عنوان یک انتخاب عجولانه است. نت‌فلیکس حتی به‌خود زحمت نداده تا تشابه تلفظ این اسم را با توییتر و دیگر اسامی از بین ببرد. این بی‌دقتی خود دلیل خوبی بر این مدعی است که شرکت برنامه بلند‌ مدتی برای Qwikster ندارد و به‌زودی از این موجود تازه متولد شده به‌طور کلی جدا خواهد شد و آن را به‌حال خود وا خواهد گذاشت تا راهی برای بقا در بازار پیدا کند. اما سناریوی دیگری که احتمالا به‌وقوع می‌پیوندد این است که نت‌فلیکس مشتری برای شرکت پیدا می‌کند و آن را به بهایی می‌فروشد تا با فراغ بال بیشتری به ادامه فعالیت‌های اصلی‌اش بپردازد. در این میان برخی شرکت‌ها مانند گیم فلای بازار هدف مناسب‌تری هستند تا با افزودن Qwikster به مجموعه خود در کنار ارایه بازی‌های ویدیویی از ته‌مانده بازار فروش و اجاره DVD نیز سودی کسب کنند، مانند آنچه چند سال قبل بین ایکس‌ام و سایروس رخ داد.روش دیگر اما شاید برای مشتری‌ها جذاب‌تر باشد و آن اینکه با گذشت زمان و تمرکز نت‌فلیکس بر روی محتوا و سرعت ارایه خدمات و محصولات، این شرکت وضعیت خود را ارتقا دهد و بتواند از سراشیبی سقوط به سوی قله‌ها تغییر مسیر دهد.
برای یافتن پاسخ باید منتظر آینده ماند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :