آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 1729
تاریخ انتشار : 5 مهر 1390 0:0
تعداد بازدید : 1150

در کنفرانس سالانه طراحان فیس‌بوک معرفی شد

مرور زندگی مجازی در Timeline

مارک زوکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک پنجشنبه گذشته در کنفرانس سالانه طراحان فیس بوک F8 که در شهر سانفرانسیسکو برگزار شده بود، به معرفی تغییرات جدید این شبکه اجتماعی پرداخت. F8 در واقع fate تلفظ می شود به معنی قدردانی است. در این کنفرانس برای پنجمین سال پیاپی برگزار می شود. زوکربرگ در ابتدا به ارایه آمار و ارقامی از وضعیت کاربران جهانی فیس بوک پرداخت و گفت که اخیرا اتفاق مهمی برای فیس بوک افتاده و آن اینکه طی یکی از روزهای اخیر، نزدیک به 500 میلیون نفر از کاربران به این شبکه اجتماعی پیوسته اند و این آمار در یک روز، موفقیتی بزرگ برای این شبکه به حساب می آید.

گزارش:نسترن صائبی

منبع: NewJersi و CSMonitor

وی رسما اعلام کرد که تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی از مرز ۸۰۰ میلیون نفر گذشته است. منظور از کاربر فعال آنهایی هستند که طی ۳۰ روز اخیر حداقل یک‌بار در این شبکه اجتماعی لاگین کرده‌اند. براساس گزارش اعلام شده توسط زوکربرگ، بیش از ۵۰ درصد کاربران این شبکه اجتماعی هر روز در این وب‌سایت لاگین می‌کنند. زوکربرگ گفت که کاربران این شبکه اجتماعی مالکیت بسیار شدیدی نسبت به پروفایل خود دارند و وظیفه ماست که پروفایل را به نحوی تغییر دهیم که کاربران را آن‌طور که هستند نشان دهد.

  تغییرات دلپذیر
زوکربرگ در سخنرانی سال گذشته  اش در F8 ویژگی‌های مهمی را چون دکمه لایک، ایده‌هایی برای راه‌اندازی "گراف اجتماعی" و سرویس Facebook Connect که به سایت‌های دیگر امکان می‌دهد مستقیما به حساب‌های کاربری داخل فیس‌بوک دسترسی داشته باشند، معرفی کرد. این سه نوآوری هم‌اکنون به ویژگی‌های اصلی و محبوب کاربران شبکه اجتماعی تبدیل شده است. امروزه دیگر همه دکمه لایک را می‌شناسند و به خوبی به کاربرد آن واقفند. این دکمه حتی در زیر مطالب، عکس و تصاویر سایت‌های دیگر نیز وجود دارد تا کاربران به بقیه نشان دهند که از این محتواها خوش‌شان آمده است. حتی چندی پیش نام یک دختر بچه نیز "لایک" گذاشته شد و به نظر می‌رسد که این ویژگی در حال ورود به تمامی جنبه‌های زندگی‌مان است. اما بزرگ‌ترین نوآوری در کنفرانس F8 امسال چه بود؟ فیس‌بوک به زودی قابلیتی را گسترش خواهد داد که به همه جار می‌زند که کاربر چه فیلمی تماشا کرده، چه موسیقی گوش داده، چه غذایی سفارش داده و از چه شهری دیدن کرده است. البته در این شرایط نیز هنوز کاربران می‌توانند محتواهایی را که دوست دارند لایک کنند. زوکربرگ تشریح کرد که این قابلیت جدید به کاربران امکان خواهد داد که بدون هیچ قضاوت و داوری محتوای مورد علاقه‌شان را به‌اشتراک بگذارند.
تمامی این فعالیت‌های سبک در تیکر (Ticker) جدید فیس‌بوک قابل اجرا خواهند بود. تیکر یک فید اضافی است که به تازگی در گوشه سمت راست بالای این سایت قرار گرفته و به طور مختصر و مفید فعالیت‌های دوستان را نشان می‌دهد. در واقع با این سرویس اگر دوستان بسیاری از یک محتوا زیاد دیدن کنند یا بشنوند، کامپیوترهای فیس‌بوک به راحتی تشخیص می‌دهد که چه روندی در پیش است و آن را به عنوان یک رویداد یا خبر ثبت کرده و به صورت فید جدید برای همه ارسال می‌کند.
دیگر امکانی که فیس‌بوک برای توسعه‌دهندگان ارایه کرده،‌ این است که از این پس می‌توانند هر فعل و کلمه‌ای را برای برنامه‌ها و دیگر کارهای‌شان با لایک فیس‌بوک جایگزین کنند. مثلا اگر طرحی را معرفی می‌کنند، به جای دکمه لایک می‌توانند کلمه نیاز و یا خوب است را قرار دهند.
از جمله امکانات جدیدی که فیس‌بوک برای توسعه دهندگان ایجاد کرده شیوه جدید درست کردن برنامه برای فیس‌بوک است که به طراحان و سرویس‌دهندگان وب امکان می‌دهد تا هرچه بهتر اجتماعی شوند. نام‌های بزرگی مانندspotify  و همچنین netflix هم‌اکنون اعلام همکاری با فیس‌بوک کرده‌اند. شما می‌توانید در این برنامه‌ها فعالیت کرده و به نرم‌افزار اجازه دهید تا فعالیت‌های شما را به فید فیس‌بوک ارسال کند تا دوستان‌تان هم از فعالیت شما باخبر شوند. به طور مثال، اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید به کمک برنامه مربوط به عکاسی می‌توانید در همان هنگامی که عکس گرفتید آن را به فیدتان ارسال کنید تا بقیه از فعالیت شما آگاه شوند.
اگر عاشق خبر خواندن هستید، دو روزنامه بزرگ گاردین و ایندیپندنت قرار است اخبار روز را به فضای اجتماعی بیاورند.  برای خوره‌های فیلم هم قرار است daily motion و netflix سرویس‌های خودشان را به فیس‌بوک بیاورند. برای آن دسته از کسانی که عشق موسیقی نیز دارند، باید گفت که می‌توانند علاوه بر spotify از music cloud و deezer هم استفاده کنند.

  داستان زندگی شما
مهم‌ترین ویژگی که فیس‌بوک در کنفرانس F8 معرفی کرد خط زمان یا timeline است که به نحو زیبایی زندگی‌تان را در فیس‌بوک نمایش می‌دهد. به این صورت که از زمانی که وارد فیس‌بوک شدید و اولین بار وضعیت خودتان را به‌روز کردید تا آخرین باری که از فلان نرم‌افزار فیس‌بوک استفاده کردید را می‌توانید از طریق تایم‌لاین مشاهده کنید.
زوکربرگ در مورد تایم‌لاین چنین گفت: این سرویس که در حال حاضر به صورت آزمایشی فعال است به نحوی طراحی شده که کاربر را به زندگی واقعی بازگرداند. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا کل داستان زندگی خود را در یک صفحه به نمایش بگذارد.
در واقع، تایم‌لاین اساسی‌ترین قابلیت جدید فیس‌بوک است و نحوه نمایش اطلاعات کاربران را به طور کامل متحول می‌کند. تایم‌لاین به کاربر امکان اضافه کردن عنوان مجازی، دسترسی به تمامی  Appها و نمایش تمام تصاویر را می‌دهد. در تایم‌لاین تمامی اطلاعات کاربر در قسمت پایین سمت چپ قرار می‌گیرد (شبیه به Wall امروزی) و در قسمت راست هم یک خط زمان وجود دارد که پست‌های متفاوت را براساس معیارهای مختلف دسته‌بندی می‌کند. یک قسمت بسیار بزرگ نیز به نام Cover Photo در بالای صفحه قرار داده می‌شود. علاوه بر این موارد، آیتم‌هایی که در  تایم‌لاین پست شده‌اند، روی یک نقشه نیز نمایش داده می‌شوند تا کاربر به صورت بصری نیز بتواند موارد را مشاهده کند. این نقشه توسط Bing مایکروسافت ساخته شده است. زوکربرگ اعلام کرد که در حال حاضر تایم‌لاین برای کاربران موبایل فعال شده است.
این قابلیت قرار است به زودی جایگزین صفحه پروفایل شما شود. فعلا در مرحله بتا قرار دارد، ولی می‌توانید هم‌اکنون آن را فعال و آزمایش کنید. برای این کار باید حالت developer را برای اکانت خود فعال کنید. برای این کار کلمه developer  را در جست‌وجوی فیس‌بوک جست‌وجو کنید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :