fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 185837
    تاریخ انتشار : 14 تیر 1395 10:45
    تعداد بازدید : 911

    توصیه کارشناسان به خریداران کالاهای کامپیوتری

    زیر بار خرید بدون گارانتی نروید

    این روزها در پی گرانی و کاهش شدید تقاضا در بازار نوت بوک توجه برخی از خریداران به سمت کالاهای بدون گارانتی جلب شده است که با قیمت ارزان تر از عرف بازار به فروش می رسند.

    مریم عسگری
    کالاهایی که از نظر کارشناسان نمونه های قاچاقی هستند که در بیشتر موارد به دلیل وجود عیب و ایراد و نواقصی در دستگاه با قیمت ارزان تر از آنچه باید و بدون گارانتی به فروش می رسند.
    اما آیا خرید چنین دستگاه هایی ولو با قیمت ارزان مقرون به صرفه است؟ توصیه کارشناسان در این زمینه چیست؟ این گزارش را بخوانید تا پاسخ را دریابید.

     با گارانتی یا بدون گارانتی
    گارانتی موضوعی است که در سال های گذشته تلاش بسیاری برای پررنگ کردن آن در بازار کامپیوتر و تفهیم اهمیت آن نزد کاربران کالاهای کامپیوتر و دیجیتال شده است، تلاشی که در یکی دو سال اخیر نتایج مثبت آن در بازار مشاهده شده و بیشتر خریداران، به ویژه خریداران کالاهای گران قیمت از خرید کالای بدون گارانتی خودداری 
    می کردند. 
    از حق نگذریم برخی از شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش که تعدادشان کم نیست هم در این زمینه سنگ تمام گذاشته و با ارایه خدمات مناسب به خریداران کالاهای کامپیوتری موجب اعتبار گارانتی در بازار ایران شدند.
    اما حالا در پی رشد قیمت ها و آشفتگی بازار کامپیوتر توجه برخی از خریداران به سمت نمونه های بدون گارانتی جلب شده است که با قیمت ارزان تری عرضه می شوند.
    به گفته کارشناسان اختلاف قیمت یک کالای گارانتی دار و بدون گارانتی دلیل اصلی رشد تقاضا برای کالاهای بدون گارانتی است و در شرایطی که این اختلاف قیمت در حد زیادی باشد و خریدار نتواند در مقابل چنین تفاوت قیمتی مقاومت کند، شاهد رشد بیشتر تقاضا برای نمونه های بدون گارانتی خواهیم بود. 
    به این ترتیب و با لحاظ کردن شرایط فعلی به نظر می رسد هجوم کالاهای بدون گارانتی و قاچاق به بازار، خطری است که در کمین بازار کامپیوتر 
    است.
    البته کارشناسان بر این باورند که اعمال برخی قوانین در زمینه گارانتی از سوی شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش موجب شده است توجه خریداران به گارانتی کم شود. 
    به عنوان مثال گروهی از مخالفان گارانتی در ایران هم از شرکت های مطرح و حتی نمایندگی های رسمی در ایران گله مند بوده و می گویند، اکثرا شرکت های گارانتی کننده کالا را بسته به عمر کاربری ظرف مدت کوتاهی گارانتی می کنند مثلا نوت بوک ها اکثرا دارای گارانتی های یک ساله یا نهایتا دو تا سه سال 
    هستند. 
    درحالی که عمر مفید یک نوت بوک حدود 4 سال تخمین زده شده است و عمده ایرادها در چهارساله دوم پس از کاربری بروز می کند که مدت گارانتی نیز به اتمام رسیده است. 
    به گفته آنها، همچنین برخی از شرکت های گارانتی کننده کالا ایرادهای دستگاه را به استفاده نادرست کاربر از دستگاه مربوط دانسته و به این ترتیب از زیر بار مسوولیت شانه خالی می کنند.
    این دلایل موجب شده تا گروهی از خریداران کالاهای کامپیوتری و دیجیتال به گارانتی اعتمادی نداشته باشند.  کارشناسان در این زمینه می گویند: قانون گارانتی در تمام دنیا یکسان است و ممکن است در برخی موارد تغییراتی وجود داشته باشد. به گفته آنها، آنچه مسلم است این است که نمی توان براساس موقعیت های گوناگون قوانین گارانتی را تغییر داد.

     خطرات خرید نوت بوک بدون گارانتی 
    توصیه اکید کارشناسان و حتی فعالان بازار به خریداران این است که به هیچ وجه زیر بار خرید بدون گارانتی نروند. 
    به گفته آنها، خرید کالای بدون گارانتی به معنی این است که فروشنده هیچ تضمینی در رابطه با عمر دستگاه و ایرادات احتمالی به خریدار نداده و در صورت بروز هر مشکلی خریدار می ماند و دستگاه معیوبش!
    همچنین با توجه به اینکه مبلغی که صرف خرید گارانتی کالاهای کامپیوتری می شود، حدود 3 درصد قیمت دستگاه است، می توان به این نتیجه رسید که خرید یک کالای گارانتی هزینه زیادی روی دست ما نمی گذارد به عنوان مثال خرید یک نوت بوک دو میلیون تومانی هزینه ای حدود 60 هزار تومان بابت گارانتی روی دست خریدار می گذارد.
    در مقابل خریدار با خیال راحت خرید خود را انجام می دهد و نگرانی بابت بروز مشکلی برای دستگاه خود ندارد. البته به شرطی که شرکت ارایه دهنده خدمات پس از فروش معتبر باشد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :