آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 187476
تاریخ انتشار : 2 مرداد 1395 11:33
تعداد بازدید : 680

مدیریت کار تیمی براساس اصول هنری

اجرای یک کار تیمی در حوزه طراحی بی شباهت با یک روند خلاقانه نیست. هر جزء از طرح اهمیتی برابر با کل آن دارد. هارمونی در طراحی، از طریق عناصر و اصول هنری به دست می آید. این مولفه باید طوری اجرا شود که از کنار هم قرار گرفتن اجزا نتیجه مثبتی حاصل شود؛ اما چطور می توان آن را به کار تیمی تعمیم داد؟


عناصر طراحی
عناصر اجزاء بنیادین یک اثر هنری هستند که در قالب خط، شکل، بافت و فضا نشان داده می شوند. عناصر وابسته به یکدیگر هستند و در کنار هم معنا پیدا می کنند. برای مثال خطوط شکل ها را پدید می آورند و شکل ها فرم ها را می سازند و بدون وجود این عناصر فضایی به وجود نخواهد آمد. طراحی یک فضای حرفه ای، یک محصول یا یک اثر هنری از طریق همین عناصر میسر می شود. گاهی کنار هم قرار گرفتن این اجزا بافتی منظم و یک‎دست را تشکیل می دهد که تصویری عالی از اتحاد و همبستگی هستند؛ اما این موضوع چه شباهتی به کار تیمی دارد؟ اعضای تیم همگی جزئی از کل یک مجموعه هستند. طراحان، تولید کنندگان و مدیران هنری در کنار هم تلاش می کنند تا به هدفی واحد برسند. هر کدام وظیفه مشخصی دارند اما هدف نهایی زمانی حاصل می شود که تک تک اعضا کار خود را هماهنگ با بقیه  انجام داده باشند.
اصول طراحی
تعادل، ریتم، الگو، حرکت، تضاد، تاکید و اتحاد، اصولی هستند که نحوه استفاده از عناصر را در یک اثر مشخص می کنند. تمام اصول گفته شده را نه تنها در قالب یک اثر هنری خلاقانه، بلکه می توان در قالب یک گروه خلاق نیز مشاهده کرد؛ گروهی که میان اعضای آن اتحادی یکپارچه برای رسیدن به هدف شکل گرفته است. در ادامه نگاهی عمیق تر به چگونگی استفاده از تعادل، تاکید و تضاد در جهت مدیریت گروه های خلاق خواهیم داشت.
تعادل و تاکید
برای یک طراح یافتن نقطه تعادل میان انجام وظایف از پیش تعیین شده و امور خلاقانه امری ضروری است. طراحان و به طور کلی افراد خلاق زمانی بهترین بازدهی را دارند که بین این دو مقوله تعادل برقرار کنند. گاهی لازم است برای انجام کاری که عاشق آن هستند، ابتدا کارهایی را انجام دهند که هیچ علاقه ای به آنها ندارند. تمام اعضای گروه باید اهمیت ایجاد تعادل میان تفریح و تعهد را بدانند. زمانی که بین وظایف از پیش تعیین شده و کارهای خلاقانه رفت و برگشت منظم برقرار باشد، نتیجه کار بسیار جذاب تر خواهد شد. برای دستیابی به  تعادل لازم است بدانیم چه زمانی، روی چه چیزی تاکید داشته باشیم. باید بدانیم کدام عضو گروه احتیاج به تمرکز بیشتری دارد یا کدام امور باید در اولویت قرار بگیرند. تاکید بر این موارد اهمیت و ضرورت آنها را پررنگ کرده و احتمال فراموشی یا تخطی اعضای گروه را کاهش می دهد.
کنتراست
لازم است بین مسوولیت اعضا مرز مشخصی وجود داشته باشد. در موقعیت های حرفه ای وجود کنتراست بسیار ضروری است. اگر گروه را به یک ارکستر تشبیه کنیم، هر عضو باید ساز مشخصی را بنوازد. فرض کنید که یک نفر کار نواختن همه سازها را بر عهده بگیرد، چنین برنامه ای حتی اگر به اجرا هم برسد، احتمالا خیلی خسته کننده و تکراری می شود. کنتراست واضح میان نقش ها و مسوولیت ها، ارایه طرحی جذاب تر را در پی خواهد داشت. مدیریت یک کار تیمی براساس اصول طراحی، هنری است که اگر به درستی اجرا شود، نتیجه آن ایجاد هماهنگی و وحدت گروه و رسیدن به بالاترین سطح بازدهی است.
منبع: 1001boom.com


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :