آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 188440
تاریخ انتشار : 17 مرداد 1395 10:41
تعداد بازدید : 735

نگاهی به نقش فناوری در بازی‌های ریو 2016

المپیک روی ابر

با پیشرفت فناوری، هر المپیکی با یک فناوری خاصی نمادین می شود و با حجم عظیمی از ابزارها به استقبال بازدیدکنندگان و تماشاگران می رود؛ از ابزارهایی برای سنجش سلامتی ورزشکاران گرفته تا روبات هایی که خبرهای چندکلمه ای منتشر می کنند و همچنین ابزارهای اجتماعی که وظیفه به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران شان را به عهده دارند.


فناوران-در المپیک 2016 ریو که از دیروز رسما آغاز به کار کرده، غول های فناوری هر کدام با ابزار و وسیله ای سعی در عرض اندام دارد. مثلا فیس بوک از ابزار پخش زنده خود برای ارایه تصاویر اختصاصی المپیک بهره می گیرد. شبکه NBC مسابقات حساس را به صورت ویدیو از طریق فیس بوک و اینستاگرام ارایه می کند. همچنین از Facebook Live  برای مصاحبه های اختصاصی با ورزشکاران استفاده خواهد شد. گوگل جست وجوی خود را برای نمایش لحظه به لحظه نتایج و جدول مسابقات به روز کرده است. همچنین اپلیکیشن های گوگل هم آندرویید و هم iOS تازه ترین نتایج مسابقات را عرضه می کنند. همچنین اطلاعات و جزییاتی از راه های شهر ریو روی گوگل مپز و یوتیوب قرار گرفته است. گوگل همچنین در چند ماه اخیر سرمایه گذاری زیادی روی توسعه نقشه شهر ریو و همچنین استفاده از نرم افزار ترجمه گوگل کرده است. گفته می شود که این شرکت حدود یک میلیون کسب وکار کوچک را آموزش داده است تا هنگام مواجهه با یک توریست بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند تا صحبت های طرفین ترجمه شود.
برخی شرکت ها هم در حوزه تکنولوژی های مربوط به سلامت در این رویداد شرکت کرده اند ازجمله استارت آپی به نامKinsa  که دستگاه ترمومتری به المپیک اهدا کرده که برای جست وجوی ویروس زیکا به کار می آید. همچنین شرکت سیسکو نیز برای مدیریت دیتا و امنیت اطلاعات از سوی کمیته المپیک برزیل دعوت به همکاری شده است. با حضور سیسکو در تمامی میادین ورزشی، اطلاعات از طریق شبکه ای که این شرکت ایجاد کرده منتقل خواهد شد. 
شرکت اینتل نیز سرویس رایانش ابری طراحی کرده که برای دوربین های حرکتی (WAMI) و مدیریت ارتباطات و داوطلبان مورد استفاده قرار می گیرد. حالا می توان گفت المپیک ریو نخستین المپیکی است که مفاهیمی چون کلان داده (بیگ دیتا) و رایانش ابری را به طور جدی استفاده خواهد کرد.
 لوگوی المپیکی گوگل
شرکت گوگل به مناسبت آغاز بازی های المپیک لوگوی خود را المپیکی کرد. با شروع رقابت های المپیک که بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان است، بسیاری از شرکت های مطرح جهان با روش های مختلف به استقبال المپیک رفتند. در این بین شرکت گوگل نیز با تغییر لوگو، این موتور جست وجوگر اینترنتی را نیز المپیکی کرد.
 تب المپیک به فضا رفت
 فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی از ورزشکاران کشورهای شان در بازی های المپیک ۲۰۱۶ حمایت کردند. فضانوردان ماموریت Expedition 48 متشکل از سه کشور آمریکا، روسیه و ژاپن هستند و حالا یکی از چند میلیارد بیننده تلویزیونی این رقابت ها لقب گرفته اند.
کیت رابینز، یکی از فضانوردان مستقر در این ایستگاه فضایی در پیام توئیتری خود برای کاروان ورزشی آمریکا در المپیک ریو آرزوی موفقیت کرد. این فضانورد به همراه جف ویلیامز، فضانوردان آمریکایی ایستگاه فضایی بین المللی، در مأموریت Expedition 48 را تشکیل می دهند. آنها اعلام کردند که برای دیدن رقابت های المپیک لحظه شماری می کنند. 
تاکویو اونیشی، فضانورد ژاپنی که به نمایندگی از آژانس اکتشافات فضایی این کشور راهی ایستگاه فضایی بین المللی شده است، نیز با پوشیدن تی شرتی که نماد المپیک روی آن نقش بسته، حمایت خود را از ورزشکاران کشورش در این رویداد اعلام کرد.
 دست های آهنی خبرهای المپیک را می نویسند
روزنامه واشنگتن پست برای پوشش اخبار المپیک ریو از روباتی با نام «هلیوگراف» استفاده می کند که با داشتن هوش مصنوعی قادر به مخابره اخبار است. این روبات با داشتن نرم افزار منحصربه فردی تمامی اطلاعات ورزشی را از شرکت  Stats.comمی گیرد و آنها را به نقل قول های کوتاه تبدیل می کند. هدف از به کارگیری هلیوگراف، قرار دادن بیش از ۳۰۰ اخبار به صورت زنده و ۶۰۰ خبر به روز رسانی شده روی توییتر واشنگتن پست، اکو و مسنجر در طول برگزاری مسابقات المپیک است. به گفته مسوولین روزنامه واشنگتن پست، این روبات نمی تواند جای خبرنگار را بگیرد و فقط برای تسریع و پوشش لحظه به لحظه رویدادهای المپیک از آن استفاده می شود.
هلیوگراف، اخبار خود را بین یک تا سه جمله مخابره می کند. این روبات خبرنگار دارای مکانیزم امنیتی برای کنترل داده هاست. به عبارت دیگر تمامی اطلاعات به صورت خودکار توسط هلیوگراف تحلیل می شوند. در صورت هرگونه رویت اخبار مشکوک، هلیوگراف آنها را به دفتر تحریریه ارسال می کند تا در صورت تایید، مخابره شوند.
 گیف در رسانه های آنلاین المپیک ممنوع شد
کمیته المپیک رسما پخش فرمت گیف (Gif) و برخی فرمت های ویدیویی توسط رسانه های آنلاین را حین پخش زنده مسابقات ممنوع کرد. از آنجایی که استفاده از اپلیکیشن های لایو استریمینگ و گیف به شدت میان کاربران محبوب شده است، لذا کمیته المپیک با انتشار قوانین 23 صفحه ای برای رسانه هایی که المپیک ریو را پوشش می دهند، اعلام کرد تولید آنلاین محتوا با فرمت گیف برای بخش های مختلف خبری ممنوع است. 
در بخشی از این دستورالعمل آمده است تبدیل هر نوع محتوای تصویری المپیک به فرمت هایی مانند Gif، GIFV،GFY،WebM، یا پیغام های ویدیویی کوتاه به نام Vines منع قانونی دارد و رسانه ها هنگام تولید محتوا باید این قوانین را رعایت کنند.
همچنین تصاویر پخش‎شده توسط اپلیکیشن هایی مانند Periscope و Meerkat  نباید در مسابقات پخش زنده استفاده شود و باید ابتدا رکورد قانونی و سپس پخش شوند و هر نوع مدیا اوتلت و خروجی های رسانه ای در پخش های زنده نباید به وسیله اپ ها برادکست شوند. همچنین گزارشگران باید از درج لوگوی المپیک روی لباس خود و نیز روی میکروفونی که با آن مصاحبه می گیرند، خودداری کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :