آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 188894
تاریخ انتشار : 24 مرداد 1395 11:46
تعداد بازدید : 572

سان، گاردین، دیلی‌میل و تایمز

روزنامه ها در مقابل شبکه های اجتماعی متحد شدند

قدرت گرفتن شبکه های اجتماعی در سرعت اطلاع رسانی، ارتباط مستقیم با مخاطب و گسترش فراگیری اخبار چند سال است موجب نگرانی روزنامه ها شده است. این نگرانی اوایل تنها به دلیل سریع تر و فراگیرتر بودن شبکه های اجتماعی بود چون روزنامه ها مجبور بودند برای چاپ اخبار امروز تا فردا صبر کنند. اما امروز این نگرانی ها با ورود روزنامه ها به شبکه های اجتماعی کاهش یافته. حالا یک موضوع نگران کننده تر از سرعت اطلاع رسانی شده است؛ درآمد تبلیغات.


دویچه ووله- شبکه های اجتماعی به رقیبی جدی برای روزنامه ها در زمینه جذب آگهی تبدیل شده اند. در بریتانیا چهار روزنامه صاحب نام از جناح محافظه کار و چپ با یکدیگر متحد شده اند تا به همین منظور از خود در برابر فیس بوک و گوگل دفاع کنند.
روزنامه های سان، گاردین، دیلی میل و تایمز قصد دارند از انحصار فیس بوک و گوگل در زمینه جذب آگهی پیشگیری کرده و در این زمینه چاره اندیشی کنند. درحالی که درآمد روزنامه ها در ماه های گذشته از طریق جذب آگهی کاهش چشمگیری داشته است، فیس بوک توانسته میزان درآمد خود را از تبلیغات به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
چهار روزنامه یادشده به تازگی دست به دست هم داده و پروژه ای را با هدف یافتن راه هایی برای افزایش درآمدهای حاصل از آگهی آغاز کرده اند. مایکل بوت، رییس هیات مدیره شرکت مشاوره MC&C که هدایت این پروژه را بر عهده دارد، در گفت وگویی با روزنامه اقتصادی سیتی ای .ام اعلام کرد: «اهالی صنعت روزنامه در میان خودشان رقابت داشتند، اما در صورت همکاری با هم می توانند رقبای آشکارشان را بهتر از راه به در کنند».منظور بوت از «رقبای آشکار» کمپانی های صاحب نامی مانند گوگل و فیس بوک هستند که توانسته اند در نزد صاحبان شرکت ها و صنایع به محلی جذاب برای انتشار آگهی تبدیل شوند.
نکته قابل توجه در این همکاری گرایش های متفاوت این چهار روزنامه است. گاردین و تایمز جزو روزنامه های باکیفیت و حرفه ای بریتانیا به شمار می روند. روزنامه گاردین، روزنامه ای مترقی و روزنامه تایمز روزنامه ای محافظه کار شناخته می شود. در مقابل روزنامه های سان و دیلی میل جزو روزنامه های عامه پسند هستند که به درج خبرهای جنجالی و پرحاشیه شهرت دارند. روزنامه گاردین سال گذشته نیز با هدفی مشابه همکاری مشترکی را با فاینانشیال تایمز، رویترز، سی ان ان و اکونومیست آغاز کرد که البته این همکاری نتیجه درخوری تا امروز نداشته است. اخیرا اعلام شد که سود فیس بوک در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ رکوردی تازه بر جای گذاشته است. ارزش سهام فیس بوک از آغاز سال ۲۰۱۶ جمعا ۱۸ درصد افزایش داشته است. از ماه آوریل تا ژوئن سال ۲۰۱۶ فیس بوک در مقایسه با سال گذشته سود خود را سه برابر کرده و از ۷۱۹ میلیون دلار به ۲ میلیارد و صد میلیون دلار رسانده است. عایدی این کمپانی در همین مدت زمان با افزایش ۵۹ درصدی ۶میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.
مهم ترین منبع درآمد فیس بوک از راه تبلیغات بوده که ۶۳ درصد افزایش داشته است. درآمد فیس بوک از تبلیغات به طور متوسط به ازای هر کاربر به ۳ دلار و ۸۲ سنت رسیده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :