آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 191047
تاریخ انتشار : 24 شهریور 1395 10:54
تعداد بازدید : 1206

رای قاطع صاحبان سهام به ادغام شرکت های مخابرات استانی

ارتباطات سیار ایران به مخابرات بازمی گردد

حدود 96 درصد از سهامداران شرکت مخابرات ایران، روز گذشته در مجمع عمومی فوق العاده این شرکت گرد هم آمدند تا تصمیمی مهم و اثرگذار بر آینده این شرکت و حتی صنعت مخابرات ایران بگیرند. شرکت غول پیکر مخابرات، راه شرکت های بزرگ بین المللی را در پیش گرفته و قصد دارد با اصلاح ساختارهای داخلی در قالب یکپارچه سازی شرکت های مخابراتی استانی، به اصلاح، بهبود و گسترش فرآیندها و سرویس ها بپردازد تا همچنان در بازار مخابرات کشور، بزرگی کند.


نکته جالب اینکه سهامداران این شرکت نیز قاطعانه به چابک سازی و ادغام شرکت های استانی رای دادند تا کلید اجرایی شدن برنامه ره نگاشت 5 ساله مخابرات ایران، دیروز به صورت رسمی زده شود. گزارش فناوران از این مجمع را می خوانید.
 اصلاح ساختار، عملیاتی می شود
رسول سراییان، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، سخنران آغازین نشست دیروز بود و کوشید دلایل لزوم ادغام شرکت های مخابرات استانی را از جنبه های مختلف توضیح دهد. او گفت: مطالعات کارشناسی برای اصلاح ساختار شرکت مخابرات ایران از سال 1390 و با گرفتن مشاور خارجی آغاز شد و تا امروز کار کارشناسی سنگینی روی این موضوع صورت گرفته است و پس از سنجش این تصمیم از زوایای مختلف، امروز ادغام شرکت های مخابراتی و اصلاح ساختار وارد فاز عملیاتی می شود.
سراییان با بیان اینکه نخستین بار است که 30 شرکت در کشور ما با هم ادغام می شوند، گفت: شرکت های بزرگ در دنیا با هم ادغام شده تا هم افزایی داشته باشند و بتوانند رقابت کنند. امیدواریم تجربه این ادغام بزرگ برای کشور ما سودمند بوده و مورد استفاده دیگران قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: یک برنامه 5ساله تحول در شرکت مخابرات تعریف شده است که از اردیبهشت 95 آغاز شده و در اردیبهشت سال 1400 به سرانجام می رسد.
وی درباره ضرورت تحول در شرکت مخابرات گفت: یک سری کلان روندها در دنیا در حال روی دادن است و بازیگران جدیدی به عرصه رقابت وارد شده اند. به همین دلیل دیگر نمی توان با روش های سنتی قدیم ادامه داد و سود ایجاد کرد. از سوی دیگر فضای بکر و بازار بزرگی در ایران پیش روی مان است که برای ادامه کار و تحول و کوشش بیشتر به ما امید می دهد.
سراییان با بیان اینکه همگرایی در حوزه های ثابت و سیار رو به افزایش است، گفت: اگر تا دیروز فقط انسان ها مشتری ما بودند، اکنون اشیا نیز به سرویس های ما نیاز دارند و باید برای ارایه خدمت به آنها تحول ایجاد کرد. همچنین شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بدون دریافت ریالی از مردم خدمات می دهند این در حالی است که پیش تر این خدمات را از ما دریافت می کردند؛ بنابراین باید هم خدمات خود را ساده سازی کرده و هم به سمت دیجیتالی شدن پیش برویم.
تحلیل وضعیت بازار ICT ایران
مدیرعامل شرکت مخابرات در تخمینی از وضعیت بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران گفت: GDP کشور در سال 2014 حدود 425 میلیارد دلار بوده است که اگر بپذیریم سهم ICT کشور باید 4 درصد باشد، به عدد 70 هزار میلیارد تومان می رسیم.
سراییان گفت: براساس آمار وزارت ارتباطات وضعیت موجود بیانگر بازاری حدود 35 تا 40 هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که با در نظر گرفتن روند بازار دیجیتال دنیا و همچنین ساختار جمعیتی جوان ما، این عدد تا 150 هزار میلیارد تومان می تواند توسعه یابد که شرکت مخابرات ایران 60 درصد این بازار را هدف گرفته است.
وی ادامه داد: براساس محاسبات انجام شده 50 درصد ترافیک مصرفی مردم در خانه ها، 35 درصد در محل کار، 11 درصد در مکان های تفریحی و 4 درصد در حال حرکت است. مردم اکنون به دنبال سادگی هستند و می خواهند از یک پنجره همه این سرویس ها را دریافت کرده و یک قبض هم برایش پرداخت کنند.
مدیرعامل شرکت مخابرات با بیان اینکه رقبای اصلی مخابرات خارج از کشور هستند، گفت: در رقابت با شرکت های داخلی چندان مشکلی وجود ندارد و می توانیم جایگاه مان را حفظ کنیم. اما رقبای خارجی مانند تلگرام و شبکه های اجتماعی به این بازار وارد شده اند و بدون آنکه به قوانین داخلی ما تعهدی داشته باشند، از بازار سهم خواهی می کنند.
سرائیان گفت: در مقابل این تهدید باید با فراهم آوردن زیرساخت های یکپارچه، سرویس های جدیدی ارایه دهیم.
وی با بیان اینکه شرکت های خارجی که شرایط مشابه مخابرات را داشته اند، همه این مسیر را طی 5 تا 10 سال گذشته طی کرده اند، گفت: از یک طرف باعث تاسف است که 5 سال از آنها عقبیم اما از سوی دیگر می توانیم از تجربیات آنها استفاده کرده و اشتباهات شان را تکرار نکنیم تا در سریع ترین زمان و با کم ترین هزینه این تصمیم را عملیاتی کنیم..
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: نرخ جابه جایی بین مشترکان اپراتورها 30 تا 40 درصد است و مشترکان اینترنت یا سیم کارت ظرف چند دقیقه می توانند اپراتور خود را تغییر دهند. اما زمانی که سرویس های ارایه شده به مشتری افزایش یابد، چسبندگی مشتری به اپراتور بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه پس از روی کار آمدن هیات مدیره جدید، توافقنامه ای در 10 بند میان سهامداران عمده امضا شد، گفت: نخستین مصوبه هیات مدیره جدید، چشم انداز مخابرات در سال 1400 بود که براساس آن مخابرات خدمات یکپارچه دیجیتال و سفارشی سازی شده براساس خواسته مشتری در کلاس جهانی را ارایه خواهد کرد و این موضوع چراغ راه و محور همه تصمیمات ما قرار گرفته است.
ثابت و سیار، یکپارچه می شوند
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه ره نگاشت این شرکت تهیه شده و در 4 فاز اجرایی خواهد شد، گفت: در فاز نخست این ره نگاشت که به امضای وزیر ارتباطات هم رسیده است، کارهای یکپارچه سازی حوزه ثابت تا پایان سال آینده به پایان می رسد.
وی افزود: در سال 97 و 98 کار یکپارچه سازی حوزه ثابت و سیار شکل خواهد گرفت و مخابرات و شرکت ارتباطات سیار با یک برند، یک مدیرعامل، یک شورای معاونان، یک فروشگاه و یک مرکز تماس به کار خود ادامه می دهند. پس از انجام کامل مراحل یکپارچه سازی نیز تا سال 1400 تلاش برای تبدیل  مخابرات به شرکتی پیشرو و دیجیتالی ادامه می یابد.
سراییان گفت: بنابراین در سال 97 تصمیمی استراتژیک برای ادغام دو بخش ثابت و سیار باید اتخاذ شود.
آغاز رسمی مجمع
پس از سخنان سرائیان، مجمع فوق العاده صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران به صورت رسمی آغاز شد و برات قنبری به عنوان رییس مجمع، توکلی دبیر مجمع، شاهی نماینده حسابرسی، جعفری نماینده سازمان بورس و بیگدلی معاون مالی شرکت مخابرات ایران بر صندلی های خود مستقر شدند. 
همچنین رمضانی به نمایندگی از شرکت توسعه اعتماد و فاضل به نمایندگی از دولت و سهام عدالت به عنوان ناظران مجمع حضور یافتند.در این جلسه توکلی، دبیر مجمع با بیان اینکه 30 مجمع استانی در 17 شهریور برگزار شد، گفت: تمامی این مجامع رای به ادغام شرکت های استانی دادند. 
همچنین نمایندگان سهامداران عمده موافقت خود را با ادغام شرکت های استانی اعلام کردند.
رشد 3 برابری بازار فاوا تا 5 سال آینده
برات قنبری رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران نیز در این جلسه گفت: با اجرای درست برنامه تحول پنج ساله که نخستین گام آن یکپارچه سازی است، به سهم بازار متناسب در بازار رقابتی دست خواهیم یافت.وی با پیش بینی رشد ۳ برابری بازار ICT کشور تا ۵ سال آینده گفت: ارزش بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می شود.رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ادامه داد: مخابرات در کنار برنامه های اقتصاد مقاومتی باید به سمت فناوری های نوین نیز حرکت کند و در این راه، چاره ای جز یکپارچگی شرکت های مخابرات استانی با مخابرات ایران نبود.
قنبری با بیان اینکه شبکه مخابراتی کشور باید بر مبنای IP تعریف شود، افزود: در اجرای این هدف، نمی توان به صورت جزیره ای حرکت کرد؛ ازاین رو ضروری است با ادغام شرکت ها، به سمت توسعه یکپارچگی حرکت کنیم.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با بیان تحولات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای سرویس های جدید و شبکه های اجتماعی، پیش بینی کرد که با ادغام شرکت های مخابرات استانی، سازماندهی جدید در حوزه سرویس های مخابراتی ایجاد شود.
وی گفت: این تصمیم بر مبنای درخواست هیات مدیره شرکت مخابرات ایران اجرایی شده است و آثار مثبت آن در سال ۹۶ مشخص خواهد شد. شرکت مخابرات ایران بر حفظ ارزش حقوق سهامداران پایبند است و ادغام شرکت های استانی خدشه ای به حقوق سهامداران وارد نمی کند.
پاسخ به سوالات سهامداران
ادامه جلسه به پاسخ گویی به سوالات سهامداران خرد اختصاص داشت. بیگدلی، معاون مالی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: با ادغام شرکت های مخابرات استانی، پیش بینی می شود در سال ۹۵، حدود ۳۰ میلیارد تومان صرفه جویی مالیاتی داشته باشیم.
وی افزود: شرکت های مخابرات استانی چون در بورس حضور ندارند، مالیات 25 درصدی می پردازند این در حالی است که با ادغام این شرکت ها، 20 درصدی خواهد شد. همچنین برخی شرکت های استانی زیان ده هستند که اثر مثبتی بر کاهش مالیات شرکت مخابرات ایران خواهند گذاشت.
بیگدلی با بیان اینکه با اتخاذ طرح های تشویقی، تاکنون 9 هزار نفر از کارکنان مخابرات ایران بازنشسته شده اند، گفت: این طرح ها همچنان ادامه خواهد یافت.
رای قاطع
در پایان این مجمع رای گیری برای ادغام شرکت های مخابرات استانی انجام شد که با موافقت همه سهامداران حاضر در مجمع روبه رو شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :