آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 192620
تاریخ انتشار : 14 مهر 1395 11:3
تعداد بازدید : 767

ورود جدی بازیگران جدید خدمات مالی به بازار پولی

هنوز چند روزی بیشتر از رفع مشکل فین‎تک‎ها یا همان شرکت‏های ارایه دهنده خدمات نوین مالی نمی‎گذرد که چند هفته پیش بحثی جدی در این باره در گرفت و در نهایت با کار کارشناسی که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی صورت گرفت، مشکل این شرکت‏ها که فعالیت‎شان از سوی شاپرک محدود شده بود، رفع شد. این امر شاید نخستین گام برای ورود بازیگران جدید خدمات مالی به حوزه بانکداری و خدمات پرداخت کشور باشد.


منصور اولی
مساله بسیار جدی‏تر از یک پیش‎بینی است و باید پذیرفت که این شرکت‎های جدید ظهور کرده‎اند و با وجود مقاومت‎های اولیه‎ای که از سوی بازیگران سنتی خدمات پرداخت در حال انجام است، آنها راه خود را به سمت ارایه خدمات باز خواهند کرد. این مساله به نظر کارشناسان برای نظام بانکی ما فرصت است. نباید از یاد برد که گسترش این خدمات در نهایت برای مردم و مشتریان یک فرصت برای دسترسی بهتر به خدمات است.
  بازار در حال رشد استارت آپ ها 
استارت آپ‎های ارایه دهنده خدمات مالی در سال‎های اخیر با وجود مشکلاتی که با آن مواجه بوده‎اند، به صورت خزنده خود را حفظ کرده و در حال گسترش بازار خود هستند تا جایی که علاوه بر کارشناسان این حوزه بسیاری از مقامات ذی‎ربط را هم وادار به اعتراف درباره روند رو به رشدشان کرده‎اند. 
ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در این باره با بیان اینکه ورود بازیگران جدید به عرصه خدمات پولی کشور یک مساله جدی است، می‎گوید: «بازار استارت آپ‎ها، آپ و شبکه‎های اجتماعی به شدت در حال
 رشد است». وی با بیان اینکه تحولاتی در محیط کسب و کار اتفاق افتاده است، می‎افزاید: بحث ورود بازیگران جدید به میدان خدمات پولی جدی است. با توجه به تعداد بالای شبکه‎های اجتماعی و آپ‎ها، این موضوع می‎تواند برای شبکه بانکی کشور هم تهدید تلقی شود و هم فرصت. بازار ارایه خدمات مالی نوین به شدت و با سرعت در حال رشد است و تهدیدی که بسیاری از آن حرف می‎زنند، می‎تواند این باشد که به سرعت می توانند به معضل جدیدی در بازار متشکل پولی کشور تبدیل شوند؛ بنابراین عملکرد آنها باید در چارچوب مشخصی باشد. از سوی دیگر، دسترسی به شبکه‎های اجتماعی می‎تواند نوعی رضایتمندی در جامعه ایجاد کند به نحوی که  برای برخی که نمی‏توانند خدمات خود را به دست مشتری برسانند، این بخش فرصت خوبی است و افراد می توانند در این بستر کسب
 درآمد کنند.
بازیگران جدید ارایه خدمات مالی در مرحله اول ارایه خدمات خرد را هدف گرفته‎اند یعنی همان بخشی که بانک‎ها از آن غفلت کرده‎اند. بانک‎های کشور در سال‎های اخیر هر گاه بحث ارایه خدمات به مردم پیش آمده، با منت این کار را انجام داده و بیشتر خدمات خاص‎شان را معطوف به ارایه به مشتریان خاص‎شان کرده‎اند. این در حالی است که استارت آپ‎ها و ارایه دهندگان خدمات نوین بیشتر بر ارایه خدمات خرد تمرکز دارند و از این ناحیه است که می‎توانند بانک‎ها را پس بزنند. 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی هم از زاویه دیگری به این مساله می‎پردازد و با بیان اینکه  بانک‎ها در شرایط فعلی در بخش خدمات خرد هم فعالیت دارند، می‎گوید: چون هزینه‎ها در این بخش بالاست، می‎توان از خدمات نوین در این بخش بهره گرفت. در حال حاضر خدمات رسانی بانک‎ها به صورت مویرگی در خارج از شعبات امکان پذیر شده و این خدمات از طریق استارت آپ‎ها و خلاقیت توسعه پیدا می‎کند. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی می‎گوید: «بانک‎ها برای اینکه بتوانند اینگونه خدمات را زیر چتر خود بیاورند، به جای ایجاد شبکه‎های موازی، باید از بانکداری باز استفاده کنند و بانک در کنار اینکه سرویس‏ها را توسط شعب عرضه می‎کند، در قالب فضاهای باز نیز خدمات ارایه دهد تا محصولات توسعه پیدا  کنند. 
هرچند نباید از یاد برد که در حال حاضر تکنولوژی‎های روز به عنوان یک ابزار توسعه‎ای از سوی بانک‎ها استفاده می شود؛ اما باید این مساله را هم به صورت جدی مورد توجه قرار  داد که بازیگران جدیدی که در حال ظهور در عرصه ارایه خدمات مالی هستند، دیگر نمی‏خواهند صرفا نقش یک ابزار توسعه‎‎ای را برای بانک‎ها بازی کنند. آنها می‎خواهند در کنار ارایه خدمات به بانک‎ها به صورت جدا از بازار ارایه خدمات مالی نوین به مردم هم، سهم متناسب را داشته باشند. از این منظر است که می‎توان گفت در آینده‎ای نزدیک شاهد رقابتی سخت میان این بازیگران جدید و بانک‎ها برای ارایه خدمات خواهیم بود که پیش‎بینی می‎شود داغ شدن این رقابت نهایتا به افزایش کیفیت و تنوع در ارایه خدمات بینجامد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :