fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 193529
    تاریخ انتشار : 28 مهر 1395 8:47
    تعداد بازدید : 651

    ادامه اختلال سامانه ساتنا در برخی بانک ها

    مدتی است برخی خدمات بانکی به دلخواه در برخی بانک‎ها برای مدتی دچار اختلال می‎شود و مدیران شعبات مختلف این بانک‎ها به متقاضیان توصیه می‎کنند روش دیگری را امتحان کنند. دامنه این اختلال‎های خودخواسته تا جایی گسترده شده که مشاهدات فناوران از سطح برخی شعب حاکی است که کارمندان در پاسخ به گلایه مشتریان درباره خرابی چند ساعته دستگاه خودپرداز، دستگاه خودپرداز بانکی دیگر چند کوچه بالا یا پایین تر را پیشنهاد می‎کنند.

     فناوران- یکی از مهم‎ترین اختلال‎هایی که در بسیاری از بانک‎ها در روزها و حتی ماه‎های اخیر مشاهده می‎شود و در سایه سکوت مراجع نظارتی در حال گسترش به همه بانک‎ها است، اختلال و قطعی در سامانه ساتناست. 
    ساتنا  یا سامانه تسویه آنی، سال‎هاست که به عنوان یکی از خدمات پایه‎ای در حوزه بانکداری نوین در نظام بانکی کشور راه‎اندازی شده و بسیاری از مشتریان حرفه‎ای بانک‎ها و کسانی که با جابه‎جا کردن پول بیشتر سروکار دارند، به دلیل راحتی و امنیت این سامانه مشتری پروپا قرص آن هستند. اما در ماه‎های اخیر بسیاری از بانک های کشور ترجیح می‏دهند از ارایه خدمات بر مبنای ساتنا خودداری کنند. 
     پیشنهاد بانک‎ها برای جایگزین‎های ساتنا
    به باور بسیاری از ناظران دلیل اقبال عمومی به ساتنا راحتی در نقل و انتقال وجوه بین بانک‎ها و موسسات است  همچنین علاوه بر عدم نقل و انتقال فیزیکی در این سامانه، رایگان بودن آن دلیل دیگری بر استقبال و رضایت مشتریان بانک‎هاست.
     ظاهرا مساله از همینجا شروع می‎شود؛ چراکه خدمات جایگزین معرفی شده به مشتریان برای انجام کارهایی که در سامانه ساتنا رایگان انجام می‏شود، عموما با کارمزد همراه است و جدیدا هم بانک مرکزی این کارمزدها را افزایش داده است. یکی دیگر از علت‎های فرضی برای توجیه ایجاد اختلال در ارایه خدمات ساتنا به مردم از سوی بانک‎ها، این است که مبلغ موردنظر از طریق سامانه ساتنا همان طورکه از اسمش پیداست، باید به صورت آنی و در همان لحظه از سوی بانک‎ها تسویه شود. به همین جهت برخی از بانک‎ها که وضعیت خوبی از نظر منابع  ندارند، تمایل چندانی برای استفاده از این سامانه نداشته و توصیه می کنند که مشتریان از چک بین بانکی و بانکی استفاده کنند.
    چک بین بانکی کارمزد برای مشتری داشته و درآمدی برای بانک ایجاد خواهد کرد به همین علت تمایل به استفاده از این ابزار بیش از ساتنا است.علاوه براین بانک‎ها و موسسات برای تسویه چک‎های صادره بین بانکی یک روز فرصت تامین وجه خواهند داشت در صورتی که در ساتنا اینگونه نیست و در همان روز باید تامین وجه صورت گیرد.
     دلیل هرچه هست،  این خدمت مطلوب در  بسیاری بانک‎ها و موسسات ارایه نمی‎شود و به نظر می‎رسد مراجع نظارتی ذی ربط باید به سرعت درباره این اختلال‎ و اختلال‎های فراوان مشابه در بانک‎ها اقدامی مناسب صورت دهند. تنوع زیاد خدمات از سوی بانک ها ظاهرا باعث شده که مراجع نظارتی نظارت کیفی بر ارایه این خدمات را فراموش کنند و بانک‎ها هم در چنین فضایی هر سازی که صلاح بدانند، کوک می‎کنند. این وضعیت قاعدتا به نفع کل نظام بانکی نخواهد بود و نهاد نظارتی باید به فوریت به این مسائل رسیدگی کند. 
     


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :