fanavaran

کد خبر : 193794
    تاریخ انتشار : 2 آبان 1395 12:35

ساخت نخستین پل برای رایانه‏ های کوانتومی

دانشمندان دانشگاه هاروارد و آزمایشگاه پرتو یون ساندیا با ادغام دو اتم سیلیکون در یک ماتریس الماس توانسته‏اند دو رایانه کوانتومی متفاوت را به هم متصل کنند.

ایسنا- براساس گزارش منتشرشده از سوی فیزورگ، محاسبات کوانتومی از توانایی ذرات زیراتمی برای موجود بودن در بیش از یک حالت در هر زمان بهره می‏برد.
    در رایانه‏های سنتی، داده در یکی از دو حالت صفر و یک ابراز می‏شود که به بیت‏های دودویی شناخته شده‏اند؛ اما رایانه‏های کوانتومی از بیت‏های کوانتوم یا کیوبیت استفاده می‏کنند. محاسبات در یک رایانه کوانتومی زمانی رخ می‏دهد که کیوبیت‏ها با یکدیگر تعامل برقرار می‏کنند؛ ازاین‎رو برای اینکه یک رایانه کار کند، به کیوبیت‏های زیادی نیاز دارد.
    یکی از دلایل اصلی مشکل بودن ساخت رایانه‏های کوانتومی این است که دانشمندان هنوز نتوانسته‏اند شیوه ساده‏ای برای کنترل سیستم‏های پیچیده کیوبیت‏ها پیدا کنند.
    اما محققان آمریکایی معتقدند این مشکل با پیوند رایانه‏های کوانتومی کوچک به جای ساخت یک رایانه بزرگ قابل حل است.
    اطلاعات کوانتومی مانند یک شبکه روی یک پل قابل توزیع هستند. این امر می‏تواند راه را برای شکل جدیدی از سنجش کوانتومی هموار کند، زیرا ارتباطات کوانتومی به اتم‏ها در پل اجازه می‏دهند به شکل واحد رفتار کنند.
    پل جدید با افزودن ناخالصی (اتم سیلیکون) به الماس ساخته شده است. این تحقیق از یک پرتو کاشت یون متمرکز در آزمایشگاه پرتو یون ساندیا استفاده کرد.
     این پرتو برای شلیک یون‏های منفرد به مناطق خاص یک زیرلایه الماس طراحی شده است. محققان اتم‏های کربن روی الماس را با اتم‏های سیلیکون جابه جا کردند که باعث شد اتم‏های اطراف سیلیکون فرار کنند.
    این اقدام باعث شد اتم‏های سیلیکون فضای خالی زیادی داشته باشند و با اینکه در یک ماده جامد بودند، طوری رفتار می‏کردند که گویی در گاز هستند. زمانی که اتم‏های سیلیکون در زیرلایه الماس قرار گرفتند، فوتون‏های تولیدشده از طریق لیزر، الکترون‏های سیلیکون را به بالاترین حالت انرژی‏شان بردند. زمانی که این الکترون‏ها به حالت انرژی پایین خود بازمی‏گردند، فوتون‏های تصادفی منتشر شده و اطلاعات را از طریق فرکانس، شدت و قطبش امواج شان منتقل می‏کنند. این تحقیق در مجله ساینس منتشر شده است.