آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 195796
تاریخ انتشار : 25 آبان 1395 10:34
تعداد بازدید : 944

یک کارشناس صنعت پرداخت در گفت‌وگو با فناوران

حرکت به سمت پرداخت های آفلاین یک الزام است

حرکت به سمت گسترش پرداخت های خرد در کشور به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از نیازهای ضروری در این حوزه است. محمد جلالیان، معاون توسعه محصول شرکت اتیک و کارشناس پرداخت الکترونیکی هم یکی از مدافعان اصلی راه اندازی نظام پرداخت آفلاین است که بر ضرورت این مساله به شدت تاکید دارد و معتقد است دیر یا زود باید نظام پرداخت کشور به این سمت حرکت کند. با او گفت وگویی درباره آینده صنعت پرداخت آفلاین انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

 وضعیت کسب و کار در حوزه پرداخت های خرد چگونه است؟
فعالیت در حوزه پرداخت آفلاین مستلزم هزینه هایی است؛ از یک سو، جایی مانند شاپرک که مسوولیت حوزه پرداخت های آنلاین را بر عهده دارد، در این حوزه وجود ندارد که این هزینه ها را از جیب بانک ها پرداخت کند و از سوی دیگر، نظام کارمزدی ما به گونه ای است که نمی توان آن را از استفاده کننده دریافت کرد. همچنین با توجه به ماهیت این پرداخت ها، میزان جذب سرمایه از پرداخت های خرد نسبت به سیستم آنلاین برای بانک ها کم تر است و بانک ها رغبت آنچنانی به این حوزه ندارند. بنابراین مشکل اصلی این حوزه را می توان نبود مدل کسب و کاری دانست؛ مساله ای که باعث شده پرداخت خرد تنها در حوزه حمل و نقل باقی بماند.
 پس نمی توان انتظار رونق این نوع پرداخت را داشت؟
همانطور که گفته شد، مشکل اصلی در این زمینه نداشتن یک مدل کسب و کار جامع است. انتظار می رود در آینده نه چندان دور، با جهش فناوری های مبتنی بر تلفن همراه شاهد تغییر نحوه ارایه سرویس پرداخت باشیم و مدل های کسب و کاری مرتبط نیز دستخوش تغییر شوند؛ چراکه به اعتقاد بسیاری از متخصصان حوزه پرداخت، در حال حاضر سرمایه گذاری خدمات پرداخت روی فناوری های قدیمی توجیه ندارند.
 اساسا چه الزامی برای گسترش این نوع پرداخت وجود دارد؟
لازم است به تجربیات بین المللی مراجعه کنیم؛ چراکه آنها از سیستم های پرداخت آنلاین پیشرفته تر و امن تری برخوردار هستند. امنیت مقوله ای است که باید در پرداخت های آفلاین بیشتر از پرداخت های آنلاین مورد توجه قرار گیرد. با توجه به تجربه های بین المللی که نشان دهنده اهمیت وجود نظام پرداخت های آفلاین برای مدیریت پرداخت های خرد است، این مهم یک الزام است و باید دیر یا زود با ادبیاتی جدید و به روز در نظام پرداخت کشور عملیاتی شود که هر چقدر این کار به تاخیر افتد، فشار بر شبکه آنلاین افزایش می یابد. 
 بانک ها تاکنون در این زمینه اقدامی انجام داده اند؟ 
علاوه بر بحث کارمزد، تا زمانی که هزینه تمام شده پول زیاد است، بانک ها تمایلی به جذب منابع خرد ندارند. درواقع  این پرداخت ها از یک سو برای بانک ها رسوب منابع جدی به دنبال نخواهد داشت و از سوی دیگر، هزینه راه اندازی زیرساخت و شبکه پرداخت های خرد برای بانک ها به صرفه نیست. تاکنون بانک ها جسته و گریخته کارهایی انجام داده اند اما این کار یک خلاء بزرگ دارد و آن هم نبود نظام مالی درست یا مدل کسب و کاری است که بتواند به این مساله سامان دهد. نیاز است یک عزم جمعی برای گسترش این خدمات شکل گیرد و اگر مساله مربوط به مدل اقتصادی رفع شود، شرکت های پرداخت و بانک ها حتما به این عرصه ورود خواهند کرد.
 برنامه اتیک برای ورود به این عرصه چیست؟ 
در حال حاضر تمرکز ما بر توسعه و بهینه سازی فعالیت های جاری و همچنین ارایه خدمات ارزش افزوده بر بستر سامانه های موجود است. به عنوان مثال می توان به سیستم یکپارچه تخصصی مجموعه تفریحی- ورزشی توچال و اپلیکیشن «من کارت» پرداخت. در پروژه توچال، تمامی سرویس های موردنیاز باشگاه وفاداری مشتریان، عملیات فروش، کنترل و نظارت و تسویه حساب با ذی نفعان را به منظور بهبود در روندها و فرآیندهای کسب و کاری پیاده کرده ایم. همچنین اپلیکیشن من کارت را با قابلیت شارژ کارت های شهروندی برای گوشی های مجهز به فناوری NFC طراحی کرده ایم. این اپلیکیشن برای شهر مشهد راه اندازی شده و توسعه آن برای سایر شهرهای تحت پوشش نیز در دستور کار قرار دارد. برنامه های مهمی برای همکاری با اپراتورهای تلفن همراه با هدف به کارگیری NFC به عنوان ابزار پرداخت داریم که امیدواریم در پایان سال 95 شاهد ارایه خدمات پرداخت خرد بر این بستر باشیم.
زمانی که بحث تشکیل شرکت در سال 89 مطرح شد، شبکه پرداخت آنلاین فعال و پایانه های فروش کارتی در حال گسترش بود. حجم بالای تراکنش در آن زمان نشان می داد که به مرور تقاضا برای پرداخت های آنلاین به شدت افزایش می یابد و لازم است حجمی از تراکنش ها در آفلاین گنجانده شود. همچنین، تجربه بین المللی این نوع پرداخت ها به ما یادآوری می‎کند که تکنولوژی پرداخت آفلاین به دلیل سرعت، سهولت و امنیت باید در کشور بیشتر توسعه یابد. همان زمان هم در نهادهایی مثل وزارت کشور، اتحادیه های اتوبوسرانی و ... بحث مفصلی برای گذر از بلیت های کاغذی در جریان بود.
از نظر اتیک، بلیت های الکترونیکی می توانست فرصت و راه ورود مناسبی به بحث پرداخت های آفلاین باشد.  به این حوزه ورود و سعی کردیم سیستمی مستقل از حمل و نقل شهری را با قابلیت ارایه بلیت های الکترونیکی راه اندازی کنیم. بنابراین سیستم را به گونه ای طراحی کردیم که صرفا محدود به بلیت های الکترونیکی نباشد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :