آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 196011
تاریخ انتشار : 1 آذر 1395 10:50
تعداد بازدید : 1230

گزارش فناوران از تلاش‌ها برای جلوگیری از اختلال در ارتباطات زائران اربعین

زائران اربعین 35 میلیون دقیقه مکالمه کردند

حجم عظیم زائران راه پیمایی بزرگ اربعین، هم زمان با ایجاد ترافیک سنگین در مرزهای ایران با کشور عراق، شبکه های ارتباطی در این منطقه را نیز دچار اختلال کرد.

فناوران- در حالی که گزارش ها از حضور 20 میلیون زائر به کربلا در روز گذشته خبر می دهند، ارتباط زائران ایرانی با کشورمان، در چند روز گذشته و با وجود برنامه ریزی چند ماهه وزارت ارتباطات با اختلال روبه رو شد. البته شرکت زیرساخت با وجود تقویت زیرساخت های ارتباطی، پیش بینی این اختلال را کرده و از زائران خواسته بود مکالمات خود را کوتاه انجام داده و فقط در صورت لزوم از اینترنت استفاده کنند.
 35 میلیون دقیقه مکالمه
البته با وجود اختلال در برخی مناطق وزارت ارتباطات اعلام کرد طی 12 روز، 35 میلیون دقیقه مکالمه تلفنی از این مناطق با ایران صورت گرفته است.
فرنقی زاد، رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات با بیان انجام اقدامات گسترده برای افزایش کیفی و کمی برقراری ارتباطات در مسیر زائران اربعین حسینی گفت: طی 17 تا 28 آبان ماه در مجموع بیش از 35 میلیون دقیقه مکالمه از طریق سه اپراتور ایرانی صورت گرفته است.
وی حجم زائران اربعین حسینی را در سال جاری چندین برابر سال های گذشته و بی سابقه دانست و افزود: در تمام این 12 روز تعداد دقایق و دفعات مکالمات صادره بیشتر از تعداد دقایق و دفعات مکالمات وارده بوده است به طوری که اوج آن در تاریخ 28 آبان رخ داده است که در مجموع نزدیک به 5 میلیون دقیقه مکالمه صورت گرفته است.
فرنقی زاد همچنین روند انجام مکالمات را طی این مدت صعودی اعلام کرد و گفت: البته از تاریخ سه شنبه 25 آبان میزان دقایق و تعداد مکالمات زائران حسینی شیب تندتری به خود گرفت به طوری که از 18 تا 25 آبان در مجموع 19 میلیون دقیقه و از 25 تا 28 آبان نیز نزدیک به 16 میلیون دقیقه مکالمه صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میزان ترافیک داده توسط زائران را طی این مدت نیز صعودی دانست و گفت: از مجموع 35 میلیون دقیقه مکالمه صورت گرفته از طریق اپراتورهای داخلی 25 میلیون دقیقه صادره و 10 میلیون دقیقه آن وارده بوده است که در مجموع آن 2.5 برابر تماس های صادره تخفیف از سمت ایران به زائران حسینی اختصاص پیدا کرده است.
این مقام مسوول همچنین درباره میزان پیامک های جابه جا شده گفت: در این مدت حجم ظرفیت دیتای پیامک تلفن همراه در اوج ترافیک به 200 مگابیت بر ثانیه رسید.
 اختلالات تقصیر عراق است
فرنقی زاد گفت: مجموعه اقدامات انجام شده برای افزایش کیفیت و کمیت ارتباطی زائران از ماه ها پیش به گونه ای انجام شده است که ظرفیت ها در همه بخش ها چندین برابر افزایش یافته است که با وجود این آمادگی، ممکن است اختلالی در برقراری ارتباط مشترکان در کشور عراق به وجود آید که ناشی از زیرساخت های ارتباطی عراق است.
وی با بیان اینکه علاوه بر حجم بی نظیر زائران حسینی، زیرساخت ها و شرایط کشور عراق نیز مانعی برای ارایه سرویس بهتر به مشترکان اپراتورهای سه گانه تلفن همراه کشورمان محسوب می شود، گفت: افزودن چندین خط STM و E1، تجهیز و نصب 800 کیوسک تلفن ثابت، عملیاتی کردن بالون وای فای در مرز مهران که با تخصیص IP چیزی بیش از 600 مگابیت پهنای باند ایجاد کرد در کنار کاهش 50درصدی تعرفه مکالمه با عراق و رساندن آن به دقیقه ای 550 تومان برای همه اپراتورها و طراحی و تامین داشبور پایش ازجمله اقداماتی است که برای برقراری ارتباط هرچه بهتر و بیشتر زائران حسینی در ایام اربعین در کشور عراق تدارک دیده شده بود.
وی همچنین با بیان اقدامات وسیع سه اپراتور تلفن همراه که به صورت مجزا انجام گرفته است، افزود: همه این اقدامات در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه درنظر گرفته شده است که از جمله آنها می توان به راه اندازی و افزایش ظرفیت سایت های متعدد 2G، 3G، 4G و LTE، افزایش چند برابری پهنای باند و افزودن خطوط STM1 و E1 به همراه افزایش لینک های MPLS پرداخت.
 ازدحام در چزابه و اختلال در شبکه موبایل
هم زمان با توضیحات وزارت ارتباطات، در برخی مناطق ازجمله چزابه، اختلالاتی در مکالمات زائران به وجود آمد که همراه اول در این خصوص توضیحاتی را ارایه کرد.
براساس این گزارش واحد ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، ازدحام جمعیت در چزابه را علت اختلال در برقراری ارتباط تلفن همراه در این منطقه اعلام کرد.
پس از پیگیری های ایرنا درباره علت قطع و اختلال در ارتباطات تلفن همراه زایران اربعین حسینی در مناطق مرزی با کشور عراق به ویژه منطقه چزابه، واحد ارتباطات همراه اول اعلام کرد: اکنون مشکل فنی در چزابه نداریم. اختلال های احتمالی تنها ناشی از ازدحام جمعیت است که تلاش می شود اشکال ها در اسرع وقت برطرف شود.
 دقیقه ای چند؟
اما اختلال در ارتباطات زائران اربعین تنها خبر ارتباطات روزهای گذشته نبود و برخی از رسانه ها از اعمال نشدن تخفیف 50 درصد نرخ مکالمه خبر دادند.
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با رد این ادعا گفت: براساس بررسی های صورت گرفته کاهش ۵۰ درصدی نرخ مکالمات با کشور عراق محاسبه شده و چنانچه ادعایی مبنی بر اعمال نشدن این نرخ وجود دارد، مستندات ارایه دهید.
حسین فلاح جوشقانی افزود: برمبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت متولی مکالمات بین الملل است و با مذاکراتی که با کشور عراق داشته است، تعرفه ۱۵۰۰ تومانی مکالمه از ایران به عراق را به ۹۲۰ تومان کاهش داده است. در ایام اربعین امسال نیز این شرکت با توافق صورت گرفته، نرخ مکالمات را به ازای هر دقیقه به ۵۵۰ تومان رساند.
وی با بیان اینکه این نرخ ها مربوط به برقراری مکالمه از تلفن ثابت و همراه در ایران (دوصفر) به سمت اپراتورهای کشور عراق است، گفت: نرخ های مدنظر هم اکنون اعمال می شود و برر سی های صورت گرفته از سوی رگولاتوری نشان می دهد که مشکلی از این بابت وجود ندارد. چنانچه ادعایی مبنی بر اعمال نشدن این نرخ وجود دارد، مستندات آن را به رگولاتوری ارایه دهند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: آنچه طی روزهای اخیر رسانه ها به آن پرداخته اند مربوط به این است که چرا نرخ رومینگ با نرخ دوصفر متفاوت است و نرخ ۵۵۰ تومان برای رومینگ محاسبه نمی شود. در این زمینه باید توجه داشت تعرفه رومینگ که مربوط به فعال بودن سیم کارت اپراتور ایرانی در کشور عراق است، از سوی اپراتورهای ایرانی و با مذاکره با اپراتورهای کشور عراق تعیین می شود و در اختیار وزارت ارتباطات نیست.
وی با بیان اینکه تعرفه رومینگ اپراتورهای موبایل تعرفه یکسانی ندارد، ادامه داد: با توافق انجام شده میان اپراتورهای ایرانی با اپراتورهای عراقی، نرخ رومینگ با کشور عراق حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد و نرخ دیتای همراه نیز حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه الزامی برای محاسبه دقیقه ۵۵۰ تومان برای نرخ رومینگ اپراتورهای موبایل وجود ندارد، افزود: هم اکنون اپراتورهای موبایل علاوه بر کاهش تعرفه رومینگ، افزایش ۱۰ برابری ظرفیت ارتباطات و ارایه اینترنت رایگان در پایانه های مرزی و مسیر راهپیمایی را نیز اجرایی کرده اند.
معاون رگولاتوری گفت: درخصوص تماس از ایران با شبکه عراق، بررسی ها نشان می دهد که تعرفه های مدنظر اعمال شده است و درباره رومینگ نیز چنانچه گزارشی مبنی بر عدم اعمال این نرخ ها دریافت کنیم، با توجه به دسترسی به سامانه بیلینگ اپراتورها، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
وی گفت: هم اکنون یکی از اپراتورها ۵ مگابایت اینترنت رایگان به مشترکانش می دهد، یکی دیگر از اپراتورها در مسیر راهپیمایی وای فای رایگان می دهد و اپراتور دیگر، در پایانه مرزی ۲۰۰ مگابایت اینترنت رایگان در اختیار مشترکانش می گذارد. این تسهیلات باعث شده که نیاز اولیه و ضروری زائران به اینترنت فراهم شود و با توجه به قیمت بالای اینترنت رومینگ در عراق، نیازی به خرید اینترنت آزاد نباشد.
فلاح جوشقانی توصیه کرد: زائران در صورت مشاهده هرگونه مغایرت با نرخ های اعلام شده می توانند موضوع را از طریق سایت، اپلیکیشن یا سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات اطلاع دهند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :