fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 1977
    تاریخ انتشار : 19 مهر 1390 20:2
    تعداد بازدید : 641

    «فراپذیرش» زمینه ساز توزیع عادلانه منابع بین بانک‌هاست

    پایان رقابت ناسالم در نصب کارتخوان

    مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش گفت: طرح فراپذیرش زمینه ساز توزیع عادلانه منابع بین بانک ها را فراهم کرده و به رقابت ناسالم بین بانک ها در نصب کارتخوان پایان خواهد داد.

    پایگاه خبری بانکداری الکترونیکی- سید مجید میرکبیری در کنفرانس بازاریابی خدمات مالی با ارایه مقاله خود با عنوان «نقش بازاریابی خدمات مالی در توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی» نقش طرح   فراپذیرش را در بازار پرداخت الکترونیکی در صورت اجرا ترسیم کرد.
    میرکبیری  فراپذیرش را استفاده بهینه از بسترهای موجود اعم از شبکه پایانه فروش، سوییچ، ارتباطات و منابع انسانی برای جذب منابع ارزان قیمت دانست و گفت: این کار با فعال‌سازی حساب‌های بانکی مختلف بر روی یک دستگاه پایانه فروش به طور همزمان امکان‌پذیر است.
     وی  با توضیح اینکه تکنولوژی چنین کاری در کشور وجود دارد، اظهار داشت: در طرح فراپذیرش پس از تعریف چندین بانک بر روی هر پایانه فروش اگر کارت کشیده شده متعلق به بانک‌های حاضر در طرح باشد تراکنش‌های مربوط به کارت هر بانک پس از عبور از سوییچ پی‌اس‌پی در سوییچ آن بانک کارساز می‌شود در غیر این صورت و در شرایطی که کارت کشیده شده مربوط به بانک‌های حاضر در طرح نباشد با فرمول‌های مشخصی تراکنش‌های ناشی از سایر بانک‌ها محاسبه می‌شود.
    وی با طرح این سوال که  مهم‌ترین هدف بانک‌ها ازحضور در عرصه پایانه‌های فروش چیست؟ درپاسخ به آن گزینه‌هایی چون استفاده تبلیغاتی، افزایش تعداد تراکنش‌های بانک، کاهش هزینه‌های شتابی بانک و افزایش تعداد حساب‌های بانکی را مطرح کرد و گفت: به‌رغم جذابیت تمامی موارد از نگاه بانک‌ها پاسخ اصلی جذب هر چه بیشتر منابع ارزان قیمت است.
    وی افزود: در واقع طرح فراپذیرش این امکان را به خوبی فراهم می‌کند تا منابع هر بانک به بانک مبدا برگشت شده و زمینه رقابت ناسالمی که اکنون فراهم شده تا حد زیادی از بین برود.

    مدل پیشنهادی فراپذیرش برای دریافت کارمزد
    میرکبیری در توضیح مدل‌های کنونی پرداخت گفت: ما چهار دسته مدل پرداخت داریم؛ پرداخت براساس کارمزد که در این مدل به ازای مبلغ هر تراکنش که از سوییچ پی‌اس‌پی ارسال شده کارمزد دریافت می‌شود. مدل دیگر پرداخت مبلغ ثابت به ازای هر تراکنش است و درمدل سوم به ازای هر پایانه فروش مبلغ ثابتی پرداخت می‌شود که باید هزینه فعال‌سازی و نگهداری هر پایانه فروش را درنظر گرفت، مدل چهارم هم ترکیبی از سه مدل قبلی است.
    وی  با بیان اینکه  مدل پیشنهادی ما پرداخت درصدی از مبلغ تراکنش در زمان انجام تراکنش است، گفت: بانک تنها در صورت جذب منابع‌، هزینه‌های گفته شده را خواهد پرداخت و هیچ‌گونه هزینه دیگری از جمله خرید، نصب و راه‌اندازی نخواهد داشت. به این ترتیب هزینه تمام شده بانک برای منابع جذب شده هر تراکنش کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر  پی اس پی برای بهره‌مندی حداکثری از هزینه فوق تمامی تلاش خود را صرف تشویق پذیرندگان و دارندگان کارت خواهد کرد تا از پایانه‌های فروش طرح پذیرش استفاده کنند.

    مزایای فراپذیرش برای بانک‌ها
    به اعتقاد میرکبیری، از جمله مزایای این طرح برای بانک‌ها می‌توان به کاهش چشمگیر هزینه تمام شده جذب منابع، ارایه تضمین نبود تراکنش‌های ناموفق به دارندگان و پذیرندگان کارت، حضور بانک بدون سرمایه‌گذاری اولیه در نقاطی که تاکنون حضور نداشته‌، توسعه آنی بازار، قابلیت افزایش مبلغ و تعداد تراکنش‌های بانک و امکان عملکرد همزمان در کنار شبکه کنونی پایانه‌های فروش بانک اشاره کرد.
    میرکبیری سایر مزیت‌های طرح فراپذیرش را حذف تمامی ریسک های سرمایه‌گذاری بانک در این حوزه، افزایش تعداد حساب‌های بانکی افتتاح شده، کاهش هزینه‌های تبلیغاتی بانک، ایجاد آسودگی خاطر برای بانک و توسعه خدمات ارزش افزوده به مشتریان و در ‌‌نهایت انطباق اهداف بانک، شرکت‌های پی‌اس‌پی، بانک مرکزی و منافع ملی دانست؛ موضوعی که به ایفای مسوولیت‌های اجتماعی از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌های ارزی موازی در این حوزه منجر می‌شود.
    میرکبیری در توضیح اینکه اگر کارتی به هیچ بانک حاضر در طرح تعلق نداشته باشد آیا نوعی رانت‌خواری صورت نمی‌گیرد، گفت رانت‌خواری یعنی یک درگاه را به درگاه‌های دیگر ترجیح دهیم درحالی‌که در این طرح هیچ کدام از درگاه‌ها مزیتی بر دیگری نخواهد داشت.
    میرکبیری  در پاسخ به دلیل روی آوری برخی بانک‌ها در نصب پوز به دلیل عدم سرویس دهی مناسب شرکت‌های پی‌اس‌پی گفت:اکنون استاندارد خاصی برای سرویس‌دهی وجود ندارد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :