fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 201498
    تاریخ انتشار : 16 بهمن 1395 11:28
    تعداد بازدید : 1389

    در گفت وگو مدیرعامل «پین‌تا‌پین» مطرح شد:

    راهکارهای فناورانه برای رشد گردشگری داخلی

    گردشگری، بزرگ ترين و متنوع ترين صنعت دنيا با بیشترین میزان ارزش افزوده به حساب مي آيد. اما ايران که براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در رديف ده کشور نخست از نظر وجود جاذبه هاي گردشگري قرار دارد، در جذب گردشگر داخلی و خارجی، تاکنون نتوانسته جايگاه درخوری برای خود دست و پا کند.

    با سینا روشن، از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل شرکت پین تاپین، درباره موانع توسعه گردشگری داخلی و فرصت هایی که سرویس های آنلاین در اختیار این صنعت قرار می دهند، به گفت وگو نشسته ایم.
    شما موانع و مشکلات توسعه گردشگری داخلی را چه می دانید؟
    توسعه گردشگری در ایران با موانع و پیچیدگی های متعددی روبه روست. اما در یک تقسیم بندی کلی می توان نبود آمار و اطلاعات، فراهم نشدن جذابیت های سرمایه گذاری، هزینه بالای گردشگری، فقدان استانداردهای مطلوب خدمات و بی توجهی به فناوری را از اهم این مشکلات دانست.
    دسترسی به داده های آماری گردشگری اهمیت و اولویت بالایی دارد. اگر آمار قابل استنادی نداشته باشیم، از طرفی ارایه چشم انداز به سرمایه گذاران احتمالی از بین می رود و از سوی دیگر، سیاست های کلان ملی را نمی توان تدوین و اعمال کرد و به این ترتیب، عملا امکان برنامه ریزی برای توسعه را از دست می دهیم. بخش خصوصی هم اگر بر پایه اطلاعات و آمار موجود سرمایه گذاری کند، احتمال خطا و از دست رفتن سرمایه اش بسیار بالاست. 
    مرکز آمار هم سالانه آمارهایی از میزان گردشگری داخلی ارایه می دهد. اعتقاد دارید که این آمارها و اطلاعات مشابه کارایی ندارد؟
    در گردشگری داخلی، به دلیل الگویی که ایرانی ها در سفر دارند، آمار مناسبی تاکنون ارایه نشده است. براساس آمارها درصد بسیار کمی از گردشگران داخلی در سفرهای خود از امکانات تورها و هتل ها و اقامتگاه های عمومی استفاده می کنند و نزدیک به 70 درصد آنها به خانه اقوام و آشنایان می روند. این مدل، نه تنها ارایه آمار را مشکل می کند، بلکه سود چندانی هم برای توسعه گردشگری ندارد.
    دلیل استقبال نکردن گردشگران از خرید تور و استفاده از خدمات هتل ها چیست؟
    نبود استانداردها و گران بودن خدمات شاید از دلایل اصلی این وضعیت باشد. هتل ها و مراکز اقامتی نمی توانند خدمات مناسب با قیمت پایین ارایه کنند، چون مشتری کم است و هزینه های سربارشان بالاست. از سویی همین افت کیفیت و گرانی خدمات موجب رویگردانی مسافران از هتل ها شده است.
    فناوری اطلاعات چگونه به رفع این موانع کمک می کند؟
    نکته اول فراهم شدن امکان دسترسی به آمار و اطلاعات یکپارچه است که به لطف ICT می توان این اطلاعات را دسته بندی و قابل تحلیل کرد. وقتی مسافر با استفاده از سرویس های آنلاین سفرش را برنامه ریزی کند، داده های متعددی در باره علایق، مسیر، هتل های مورد استفاده و از این قبیل را به راحتی می توان جمع آوری و برای برنامه ریزی های ملی استفاده کرد.
    مزیت دیگر سرویس های آنلاین، امکان معرفی ظرفیت ها و مناطق گردشگری است که در مردم علاقه و شوق سفر ایجاد می کند و این یکی از مشوق های موثر و تجربه شده در جهان است. برای مثال در سامانه رزرو هتل و خدمات گردشگری پین تاپین (www.pintapin.com) بخش های ویژه و پر بازدیدی درباره دیدنی های گردشگری مناطق مختلف ایران قرار داده شده که مردم در برنامه ریزی سفرشان از آنها استفاده می کنند.
    این سرویس های آنلاین از آنجا که امکان توزیع بهینه مسافر و خدمات را دارند و با مراکز اقامتی متعدد کار می کنند، می توانند هزینه های سفر را بسیار کاهش بدهند و از این طریق، هم تعداد گردشگران را افزایش می دهند و هم با ایجاد رقابت و تعیین استانداردها، سطح خدمات هتل ها و مراکز اقامتی به طور محسوسی بالا می رود. ضمن اینکه استفاده از این خدمات که سفر را تنها با چند کلیک مدیریت می کند، سهولت و آرامشی به مردم می دهد که در تشویق به سفر بسیار موثر است.
    در مجموع با استفاده از سرویس های آنلاین و خدمات مبتنی بر ICT، در وهله اول گردشگر راضی تر است، چون بهای کمتری بابت محل اقامت خود پرداخت می کند و خدمات سطح بالاتری را با سهولت دریافت می کند و در وهله دوم، هتل ها نیز مشتریان بیشتری به دست می آورند و با کمترین هزینه، خدمات شان معرفی و تبلیغ می شود.
    مزیت دیگر این سرویس ها راهنمای هتل ها به همراه عکس و امکانات آن ها است. 
    یک نکته دیگر، حرکت فناوری های گردشگری از فضای وب به سوی اپلیکیشن های موبایلی است که سهولت دسترسی را برای گردشگران چند برابر کرده و با استفاده از آن، در هر لحظه برنامه و نیازمندی های سفر را روی گوشی موبایل خواهید داشت.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :