fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 202989
    تاریخ انتشار : 2 اسفند 1395 11:25
    تعداد بازدید : 869

    تبعات یک طرح نافرجام

    ساحره چمنی- همزمان با هیاهوی اجرای طرح رجیستری اعلام شد که شرکت های خارجی نیز باید نمایندگی مستقیمی در بازار ایران داشته باشند، در غیر این صورت همه کالاهایی که به بازار عرضه می کنند، قاچاق تلقی می شود.

    بر این اساس همه شرکت ها به تکاپو افتادند تا دفتری در ایران دایر کنند، با این حال جز تعدادی معدود، سرنوشت نمایندگی های شرکت های موبایل در ابهام باقی ماند.اما نکته اینجا بود که یکی از اهداف این طرح گوشی های آیفون شرکت اپل بود.
    ازاین رو روی کمپانی اپل تمرکز بیشتری شد. البته از ابتدا مسلم بود که اپل هیچ نمایندگی در ایران دایر نخواهد کرد. درنهایت نیز راهکار جالبی در پیش گرفته شد و وزارت صنعت خود راسا 24 شرکت را به عنوان نماینده اپل در ایران معرفی کرد. البته برخی کارشناسان و فعالان بازار از همان روزهای نخست پیش بینی می کردند که این کار به سرانجام نخواهد رسید؛ چرا که مشکل قاچاق خیلی بزرگ تر از چیزی بود که مسوولان درصدد چاره ای آن هم به این شکل باشند و این کاغذبازی ها دردی از درد قاچاق دوا نمی کرد.
    در نهایت این که با گذشت زمان وقت آن رسیده که نتایج این طرح را نیز به این شکل در نظر گرفت:
    1-پس از اینکه شرکت هایی به عنوان نماینده رسمی واردات محصولات اپل در ایران برپا شد، نه تنها گوشی های آیفون سامانی نگرفتند، بلکه میزان قاچاق گوشی هم تغییری نکرد.
    2-آنطور که مسوولان می گویند، برخی از شرکت های دارای نمایندگی رسمی خود تبدیل به معضل جدیدی شدند و آن اینکه گوشی های تقلبی را نیز گارانتی می کردند!
    3-در نهایت این که از سوی دیگر شنیده می شود که برخی از گوشی های قاچاق نیز به اسم واردکننده رسمی وارد بازار کشور می شود.
    با این اوصاف به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده که شرکت هایی که به عنوان نماینده رسمی فعالیت می کنند، شکست شان را بپذیرند؛ چرا که به گفته خودشان آنها قدرت رقابت با قاچاق چی را ندارند و تا زمانی که بازار موبایل کشورمان به درد قاچاق مبتلاست، نه تنها شرکت ها به شکل رسمی و قانونی نمی توانند فعالیت کنند؛ بلکه در نهایت انگشت اتهام به سوی آنها نیز نشانه می رود. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :