آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 203579
تاریخ انتشار : 9 اسفند 1395 10:23
تعداد بازدید : 589

ضرورت رفع اختلال داخلی در مدیریت پرداخت های بانکی

درحالی که حجم تراکنش های شبکه شتاب و پرداخت کارتی در ماه های پایانی سال در حدی بالا رفته که شاهد افزایش فاحش درصد خطا در تراکنش ها در دی ماه بر اساس آمار شاپرک بودیم، در روزهای اخیر شاهد افزایش اختلال های داخلی در بانک ها در حوزه پرداخت های الکترونیکی هستیم.


منصور اولی
بارزترین این اختلال ها در شبکه ساتنا اتفاق افتاده است و کار به جایی رسیده که برخی بانک ها و موسسات مالی مشتریان را ترغیب به استفاده از چک بین بانکی می کنند. این مساله البته شائبه جلوگیری از خروج منابع از بانک ها را هم پیش آورده که معنی دیگرش این است که بانک ها عمدا در این سامانه اختلال ایجاد می کنند. البته اختلال در ساتنا تنها موردی نیست که این روزها صدای مشتریان را درآورده است. 
ارتباط داخلی برخی بانک ها با سامانه چکاوک هم قطع شده و بسیاری از کسبه در بازار از بروز اختلال در پاس شدن چک های شان آن هم در روزهای پایانی سال به شدت گله مند هستند. 
قصه بروز مشکل در دستگاه های خودپرداز بانکی و قطع سرویس کارتخوان ها هم همچنان پابرجاست و باعث افزایش نارضایتی های گسترده شده است. آنطورکه از شواهد بر می آید، عموم این مشکلات به دلیل قطع سرویس های داخلی بانک ها بروز کرده است.
کارشناسان سال هاست با هشدار نسبت به فعالیت بانک های خصوصی کوچک بر لزوم افزایش توانایی های این بانک ها در حوزه های مختلف خصوصا در مدیریت پرداخت ها و ارایه خدمات بانکی تاکید می کنند. 
مثلا سامانه ساتنا یا انتقال وجه بین بانکی از چند سال پیش به جهت سهولت انتقال وجه بین بانک های کشور توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است. برساس این طرح مشتری در بانک « الف» با داشتن شماره شبا می تواند وجهی از حساب خود برداشت و دستور واریز در بانک «ب» را صادر کنند. بانک «الف» پس از ثبت درخواست مشتری آن را به بانک مرکزی ارسال و بانک مرکزی معمولاً در کمتر از نیم ساعت مبلغ فوق را به حساب مشتری در بانک «ب» واریز می کند. این سامانه از آنجا که هیچ هزینه ای برای مشتریان ندارد، مورد استقبال بسیاری از مراجعه کنندگان به بانک قرار می گیرد. در صورتی که مشتری نخواهد از این سامانه استفاده کند، باید چک بین بانکی از بانک درخواست کند که این هم ۵۰۰۰ تومان کارمزد. 
هم اکنون در برخی از بانک های خصوصی این سامانه در محیط الکترونیکی و اینترنت بانک فعال نشده و توصیه می شود با توجه به راحت بودن انتقال این خدمت و خروج منابع برای مشتریان فعال سازی نشود. به نظر می رسد، بانک ها باید حداقل در روزهای پایانی سال مدیریت بیشتری بر سامانه های الکترونیکی داخلی خود اعمال کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :