آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 204966
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1395 10:48
تعداد بازدید : 3025

به دلیل تبانی برخی بازی‌سازان و ناشران

فرایند قیمت گذاری بازی های کامپیوتری تغییر می کند

فرایند قیمت گذاری بازی های کامپیوتری در سال 96 تغییر می کند.

فناوران- به دلیل حواشی به وجود آمده و فضای ناسالم حاکم شده میان تولیدکنندگان داخلی و ناشران بازی های رایانه ای، بنیاد ملی بازی های رایانه ای تصمیم گرفته است فرایند قیمت گذاری بازی های کامپیوتری (PC) را از سال آینده تغییر دهد.
پیش از این در فرایند قیمت گذاری، ناشران به ازای هر میزان خرید از بازی ایرانی، کوپن عرضه بازی های خارجی دریافت می کردند. برای مثال اگر قرارداد خرید 100 میلیون تومان بازی ایرانی بسته می شد، در ازای آن بنیاد ملی بازی های رایانه ای، 100 میلیون تومان کوپن عرضه بازی خارجی در اختیار ناشر قرار می داد.
اما اشکال کار در این فرایند این بود که برخی ناشران و بازی سازان با هم تبانی کرده و رقم قرارداد را چند برابر واقعی اعلام می کردند تا ناشر کوپن بیشتری بگیرد. برای جلوگیری از این کار، بنیاد ملی بازی های رایانه ای در اطلاعیه ای اعلام کرد این فرایند تغییر خواهد کرد.
در این اطلاعیه آمده است: «بنا به نظرات اتخاذ شده از تولیدکنندگان مختلف و بررسی های صورت گرفته، فرآیند قیمت گذاری قرار است در سال ۹۶ دست خوش تغییراتی شود.
علت این تغییرات این است که اختصاص امتیازهای حمایتی تکثیر به بازی های مختلف (در قالب کوپن) بدون توجه به میزان مصرف آن ها در بازار، یا به عبارت دیگر عرضه، بدون در نظر گرفتن تقاضا منجر می شود تا ارزش این امتیازات به مرور زمان کمتر و کمتر شود و در این مسیر بازی هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند مسلما بیش ترین ضرر را خواهند داشت؛ چرا که صاحبان آن آثار که حقیقتا روی پروژه های خود زمان و هزینه جدی گذاشته اند حاضر نخواهند شد به دلیل شرایط بد بازار به دلیل اشباع از کوپن که از تولید انبوه بازی های متوسط و ضعیف پدید آمده است، بازی هایشان را با قیمت بسیار پایین و حتی پایین تر از هزینه تولید بفروشند.
این مساله منتج به این موضوع می شود که عملا خرید فروش بر اساس بازی و کیفیت آن نبوده و تنها از بازی های ایرانی به عنوان محلی برای تامین کوپن توزیع کنندگان استفاده شود. بنابراین ضروری است تا این نوع حمایت روی بازی های با کیفیت تر به صورت کاملا مدیریت شده متمرکز شود تا تناسب عرضه با تقاضا که از ابتدایی ترین اصول اقتصاد است رعایت گردد.
دلیل دوم و بسیار مهم دیگر آن که تمرکز حمایتی تکثیر (کوپن)، در حوزه بازی های PC می بایست با توجه به کشش بازار، متمرکز روی بازی های خوب و باکیفیت، و نه هر بازی تولید شده برای این پلتفرم باشد. این موضوع البته نافی حمایت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی از سایر بازی ها نیست؛ اما امتیازات تکثیر که به علت کشش بازار، محدود هستند؛ تنها می بایست به بازی های بزرگ و در خور اختصاص یابد تا آن ها بتوانند با قیمت واقعی تولید و به تکثیر برسند. در این راستا قیمت گذاری ها از سال آینده دیگر به شیوه گذشته نخواهد بود و مطابق روندی جدید چگونگی تخصیص امتیاز حمایتی تکثیر (کوپن) به بازی های PC اجرایی خواهد شد.به جای قیمت گذاری تمامی پروژه های ارسالی، تنها پروژه هایی که از برترین کیفیت ها برخوردار باشند؛ بر اساس فرآیندهای دقیق شناسایی، نظارت و کنترل کیفی قیمت گذاری خواهند شد که در تمامی گام های این مسیر، نمایندگان صنف حضور خواهند داشت تا در نهایت حجم کوپنی که به بازار تزریق می شود کاملا مدیریت شده باشد و به بهترین بازی های تولیدی کشور در آن سال تعلق پذیرد.»


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :