آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 205747
تاریخ انتشار : 26 فروردین 1396 10:59
تعداد بازدید : 1450

مخالفت با ایجاد انحصار و رانت

اتحادیه تاکسی رانی سه اپلیکیشن جدید راه انداخت

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری سراسر کشور با بیان اینکه انحصارگرایی در تاکسی یاب های اینترنتی پذیرفته نیست، افزود: اعمال انحصار در فعالیت این شرکت ها با تاکسیرانی ها زمینه رانت را فراهم می کند.


ایسنا- مسعود طبیبی گفت: تاکنون سه گروه به عنوان شرکت های تاکسی یاب به اعضای خود معرفی کردیم که فعلا می توانند به شهروندان خدمات بدهند. این اپلیکیشن ها به ترتیب «هیترو»، «جا به جا» و «اسکورت» نام دارند. در حقیقت هر گروهی که مجوزهای اولیه فعالیت را شامل پروانه فعالیت در زمینه های مرتبط با موضوع فعالیت خود، نماد تجارت الکترونیکی و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد را دریافت کرده و فراخوان اتحادیه را تکمیل کرده باشد، می تواند وارد این عرصه شود و پروانه موقت (3 یا 6 ماهه) را با حمایت اتحادیه از طریق تاکسیرانی های شهرهای مختلف دریافت کند. وی ادامه داد: رانندگان تاکسی مختار هستند با هریک از این گروه ها کار کنند البته رانندگان آژانس ها نیز در اولویت بعدی، با کسب مجوز همکاری از سوی آژانس تحت فعالیت می توانند از خدمات این مجموعه ها استفاده کنند.
وی افزود: در مدل مدنظر ما رانندگان همزمان می توانند با چندین شرکت تاکسی یاب کار کنند؛ در چنین شرایطی فضای رقابت میان این شرکت ها ایجاد خواهد شد و هریک برای جذب راننده بیشتر، تسهیلات متفاوتی را ارایه خواهند کرد به این ترتیب راننده می تواند با همکاری یک یا چند شرکت از تسهیلات متفاوتی برخوردار شود و به این ترتیب انحصارگرایی در میان این شرکت ها که زمینه ساز ایجاد رانت است، از بین خواهد رفت. بی تردید در این میان نفع مناسبی نصیب رانندگان و شهروندان خواهد شد. وی گفت: در این چارچوب، مسایل رفاهی تاکسیرانان که عموما در قالب هزینه های دولتی دیده می شد، بتواند از طریق بخش خصوصی علاقه مند به فعالیت در این زمینه تامین شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری سراسر کشور گفت: در حال حاضر دو شرکت تاکسی یاب موبایلی اعلام می کنند رانندگانی که اپلیکیشن ما را نصب می کنند، نمی توانند اپلیکیشن شرکت دیگری را نصب کنند. اگر در این مدل ها انحصار موجود از بین برود، منافع راننده و مسافر بیش از پیش تامین و خدمات بهتری به شهروندان و تاکسیرانان حرفه ای ارایه خواهد شد.
وی افزود: در برخی شهرها وقتی درباره حرکت در مسیر ایجاد شرکت های تاکسی یاب اینترنتی سوال می شود، اعلام می شود این موضوع در مرحله مزایده و مناقصه است، این اقدام موجب ایجاد رانت خواهد شد؛ چراکه در مزایده تنها یک شرکت باید پیروز باشد و سایرین به کناری بروند. در این مزایده ها یا مناقصه ها به دلیل حذف امکان فعالیت همزمان چند شرکت به رانندگان و شهروندان در یک شهر، عملا امکان سازش های اداری میان گروه های بانفوذ که لزوما بهترین شرکت هم نیستند با سازمان های اداری ذیربط قوت پیدا می کند و نتیجه آنکه، منافعی که می شود در سایه رقابت برای عموم شهروندان و رانندگان هزینه شود، میان تعداد محدودتری از ذینفعان مرتبط با این مناقصات و مزایدات می تواند خدای ناکرده تقسیم شود.
به گفته طبیبی، ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تاکسی ها باید در مدل تاکسی یاب های اینترنتی اولویت داشته باشند اما نباید انحصارگرایی وجود داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور با بیان موافقت ضمنی سرپرست سازمان تاکسیرانی برای پذیرش مدل اتحادیه برای استفاده همزمان رانندگان از خدمات چندین شرکت تاکسی یاب اینترنتی ابراز امیدواری کرد، سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم با چند شرکتی بودن موافق است. در چنین شرایطی فضای استفاده از شرکت های مختلف فراهم می شود و می توان کارپینو را نیز در سطح ملی برای استفاده تاکسی ها معرفی کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :