آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 207053
تاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1396 1:20
تعداد بازدید : 1339

بررسی فراز و فرود بازاریابی اپل چینی

شیائومی کجا اشتباه کرد

شیائومی را اپل چینی می نامند. این غول چینی که شروع خوبی داشت، در مدت بسیار کوتاهی توانست جایگاه خوبی را در بزرگ ترین بازار موبایل دنیا به خود اختصاص دهد، اما به نظر می رسد شیائومی با مشکلات مختلفی روبه رو شده که همین موضوع سبب شده جایگاهش در بازار چین متزلزل شود.


سـاحـره چـمـنی
@saherehchamani
در این گزارش به بررسی روند بازاریابی شیائومی می پردازیم و دلایل شکست این غول چینی را بررسی می کنیم.
چین بزرگ ترین بازار موبایل دنیا به شمار می رود و همه کمپانی های دنیا تلاش می کنند تا به این بازار وارد شده و به رقابت بپردازند و از هیچ تلاشی برای ربودن گوی سبقت از دیگران دریغ نمی کنند. 
شیائومی یکی از کمپانی هایی بود که خیلی زود توانست با سیاست های خود پله های ترقی را با سرعت طی کند. اما ظاهرا پیشرفت کمپانی های دیگر چون اوپو و ویوو و نیز رشد هوواوی باعث شده عرصه بر شیائومی تنگ شود و جایگاه خود را در بازار چین از دست بدهد.

 اما کجای کار شیائومی اشتباه بود؟
شیائومی از روشی به اسم گشنگی بازار استفاده کرد؛ یعنی پیش فروش گوشی به شکل آنلاین و عرضه آن به شکل محدود! 
در ابتدا این موضوع جواب داد و در رشد شیائومی در ابتدای کار تاثیرگذار بود. استراتژی شیائومی، عرضه گوشی هایش فقط به شکل آنلاین بود، بر این اساس هیچ فروشگاه فیزیکی گوشی های این برند را عرضه نمی کردند. این در حالی بود که یکی از سرگرمی های بسیاری از جوانان و نوجوانان، مراجعه به مراکز خرید و لمس گوشی از نزدیک است.
این در حالیست که خرده فروشی فیزیکی در بازار هایی مثل آمریکا در حال برچیده شدن است و بسیاری از کاربران کم کم با فروشگا ه های اینترنتی و مزایای استفاده از این روش آشنا می شوند. این مسیر منطقی دیجیتالی شدن دنیاست و پیش تر، روزنامه های کاغذی و سی دی پلیرها همین مسیر را پیموده اند و فروشگاه های فیزیکی نیز کم کم این راه را خواهند رفت. 
با این حال امروز برای اینکه یک برند موفق شود، باید حضور پر رنگ و قدرتمندی در فضای آنلاین داشته باشد و فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش باید به شکل مستمر ارایه شود.
در آسیا شرایط کمی با آمریکا و اروپا تفاوت دارد؛ هنوز خیلی از مردم، خرید از فروشگاه های فیزیکی را ترجیح می دهند و تا کالایی را لمس نکنند، تصمیم به خرید آن نمی گیرند.
بزرگ ترین اشتباه شیائومی هم فروش محصولاتش فقط به شکل آنلاین آن هم در بازاری سنتی بود. این کمپانی چینی که کیفیت محصولات و روش های فروش آنلاین آن در بازار چین از سال ۲۰۱۰ به بعد شهرت پیدا کرد، در سال گذشته با مشکلات جدی روبه رو شده و اندکی به عقب رانده شد. حالا شیائومی که روزگاری به عنوان یک برند نوظهور توانسته بود نامی برای خود دست و پا کند، به چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی در بازار چین تبدیل شده و جایگاه خود را به هوواوی، ویوو و اوپو داده است. حتی این کمپانی در لیست پنج برند بزرگ دنیا حضور ندارد.
پیشرفت هوواوی بسیار چشمگیر و منطقی بود؛ چرا که این کمپانی توانست با سیاست های معقولش دیگر کمپانی ها را پشت سر بگذارد. اما درباره ویوو و اوپو چطور؟ چطور این دو برند گمنام توانستند شیائومی را پشت سر بگذارند.
روش شیائومی تمرکز کامل بر فروش آنلاین بود. این روش در ابتدا و هم زمان با رشد صنعت گوشی خیلی خوب جواب داد و برای بسیاری از خریداران شهرهای مهم چین مناسب بود. اما بسیاری از مردم اطلاعات زیادی درباره خرید آنلاین ندارند؛ بنابراین تصمیم به خرید از فروشگاه های فیزیکی می گیرند که ویوو و اوپو به خوبی در این زمینه سرمایه گذاری کردند.
به گفته تحلیلگران، به افراد جوان می توان خرید آنلاین را پیشنهاد داد، اما درباره یک کشاورز ساده و مسن که در شهر کوچک در چین زندگی می کند چطور؟! بنابراین ویوو و اوپو به خوبی توانستند گوشی های خود را به دست خریداران برسانند و این همان عامل رشد آن هاست.

 راهکار جدید شیائومی؛ بازهم تقلید از اپل
غولی به بزرگی شیائومی وقتی دید استراتژی منحصربه فردش جوابگوی بازار نیست و نمی تواند با دیگر کمپانی های چینی رقابت کند، در طول سال گذشته تصمیمات جدیدی گرفت و روی ساخت فروشگاه های فیزیکی سرمایه گذاری کرد.
یکی از دلایل اصلی پیشرفت فروش آنلاین در آمریکای شمالی، این است که محصولات موجود در فروشگاه ها قیمت بیشتری نسبت به فروشگاه های آنلاین دارند. 
حال سوال این است که شیائومی چگونه می تواند با سرمایه گذاری در فروشگاه های فیزیکی همچنان قیمت محصولات خود را پایین نگه دارد؟
شیائومی برای اینکه بتواند همچنان محصولاتی با قیمت پایین عرضه کند، ابتدا فروشگاه های خود را در شهرهای کوچک راه اندازی کرده است.
شیائومی تاکنون۷۲ فروشگاه در چین راه اندازی کرده است. 
به گفته مدیر شیائومی، تمرکز اصلی این شرکت همیشه بر فروش آنلاین بوده است؛ چراکه محصولاتی با قیمت پایین در اختیار مشتریان قرار می گیرد. اما این شرکت راهی برای عرضه محصولاتش پیدا کرده که بتواند با همان قیمت آنلاین، به صورت فیزیکی به فروش برساند.
یکی از نکات جالب درباره فروشگاه های فیزیکی شیائومی که با نام Mi Home راه اندازی شده اند، شباهت چیدمان و دکوراسیون این فروشگاه ها به فروشگاه های اپل است. حتی مدیران این شرکت اعلام کرده اند که Mi Home از همان مدل فروشگاه های اپل پیروی می کنند، یعنی فروشگاه کاملا متعلق به خود شیائومی است و راه اندازی آن ۱۰۰ درصد با خود کمپانی بوده است. 
گزارش ها حاکی است شیائومی قصد دارد در مجموع ۲۰۰ فروشگاه تا پایان سال ۲۰۱۷ در چین راه اندازی کند و سپس به دنبال افتتاح فروشگاه های مشابه در کشورهای دیگر است. 
بر این اساس شیائومی به این نتیجه رسیده که با فروش آنلاین قدرت رقابت با شرکت های دیگر را ندارد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :