آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 207201
تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1396 1:57
تعداد بازدید : 518

تبلیغات فضای مجازی با دستور ساماندهی نمی شود

علی اصلان شهلا - وزارت ارتباطات سامانه ای با همکاری شرکت پست برای ساماندهی دستوری تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی راه اندازی کرده است.


Alishahla13@
آنچه در همان ابتدا در ذوق آدم می زند، نام این سامانه است. «بیتاک» نام پیام رسان نسبت معروف سنگاپوری است و به نظر می رسد بهتر بود نام هوشمندانه تری برای این سامانه انتخاب شود.
اما مهم تر از نام سامانه، اهدافی است که برای آن ترسیم شده و باید دید چقدر با راه اندازی یک سایت این اهداف قابل دسترسی است.
در سامانه بیتاک اهدافی چون بهره گیری بیشتر از فرصت های فضای مجازی، دسترسی مردم به اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، افزایش مشارکت مردمی و مقابله با تخریب و شائبه افکنی علیه کاندیداها، ضابطه مند کردن استفاده از فضای مجازی و پوشش دادن نیازمندی های ذی نفعان تبلیغات انتخاباتی فضای مجازی بیان شده است. 
هرچند این اهداف، اخلاقی و ارزشمند بوده اما بعید است با دستور و راه اندازی سامانه به نتیجه برسد. هم اکنون وزیر ارتباطات از کاندیداهایی می گوید که کانال هایی خریداری کرده و دولت را تخریب می کنند. قاعدتا کسی که بخواهد کار تخریبی انجام دهد، خود را ملزم نمی بیند که از طریق یک سامانه دولتی تبلیغات خود را ساماندهی کند.
بنابراین اگر فرض بگیریم هیچ نامزدی از یک سامانه دولتی برای تخریب استفاده نمی کند و قاعدتا از طریق این سامانه، امکان جلوگیری از بداخلاقی در فضای مجازی نیست، باید دید دولتی کردن ارتباط میان نامزدها و تبلیغ کنندگان چه فایده ای دارد.
نکته آخر اینکه شاید مهم ترین بخش جلوگیری از بداخلاقی های انتخاباتی یعنی عواقب آن باشد اما تاکنون هیچ جریمه مشخصی برای کاندیداها تعیین نشده و تنها اعلام شده با ادمین های تلگرامی که به تخریب کاندیداها می پردازند، برخورد می شود.
در نهایت به نظر می رسد به جای دستور و راه اندازی یک سامانه فرمایشی، بهتر باشد در ابتدا جریمه های مشخص و شفافی تعریف شده و در ادامه فضای باز و آزادانه تری برای رسانه های رسمی کشور باز شود تا مردم در جست وجوی اخبار سراغ کانال های بدون منشاء مشخص نروند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :