fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 207513
    تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1396 11:13
    تعداد بازدید : 558

    سه محور اصلی پیاده سازی بانکداری دیجیتال

    معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین در سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی در خصوص بانکداری دیجیتال گفت: بانکداری دیجیتال یک پروژه نیست، بلکه نوعی بانکداری جدید است و تنها مکانیزه کردن یک بانک نیست.

    فناوران - فرهاد اینالوئی، معاون فن آوری اطلاعات این بانک بانکداری باز (Open banking) را بحث تئوری و زیرساخت دیجیتالی کردن دانست و افزود: بانکداری باز باعث می شود که بانک از ارایه انحصاری محصولات، فراتر رفته و سرویس ها و خدمات خود را برون سپاری کند و به استارت آپ ها و فین تک ها بسپارد. افراد فعال در حوزه کسب و کار می توانند با استفاده از این سرویس ها محصولات بانکی را تولید و در اختیار مشتریان قرار دهند. این خود باعث شخصی سازی نیازهای مشتریان و افزایش ارزش افزوده برای بانک می شود.
    اینالویی معتقد است که مدل های کنونی در بحث عملیاتی دیگر پاسخگوی نیازهای محیط بانکی نیست. او بر این باور است که خدمات بانکداری الکترونیکی در تمامی بانک ها یکسان شده است و لازم است محصولاتی در راستای خواست مشتریان تولید شود که تولید این محصولات مستلزم برون سپاری و در نتیجه باعث ایجاد مشاغل جدید خواهد شد. شرکت های کوچک در فضای بازار سنتی امکان بازی نخواهند داشت؛ اما با امکانات دیجیتالی و فضای  B2C  امکان فروش و افزایش مخاطب را پیدا می کنند.
    وی بانک هایی را که در زمینه دیجیتالی مشغول به فعالیت هستند، به سه گروه تقسیم می کند. نخستین گروه دنباله رو یا فالور نامیده می شوند. دنباله رو ها بیشتر روی پروژه ها تمرکز دارند. گروه دوم که پیشرو نام دارند، بنا را برکسب و کار دیجیتالی قرار می دهند (مانند بانک ایران زمین). گروه پیشرو از کسب و کارهای دیجیتالی مانند حمایت می کنند و گروه سوم ارزش آفرینان دیجیتالی مانند شرکت گوگل هستند که ارزش های دیجیتال خلق می کنند که بانک های کشور با این گروه فاصله زیادی دارند مگر آنکه با بانکداری دیجیتال فضا را تغییر داد. در این راستا بانک باید سرویس های بانکی را از  coreجدا کند و در اختیار سرویس گیرنده های بیرونی قرار دهد و آنها محصول ایجاد کنند. حدود ۴۰۰ سرویس اساسی در core banking  وجود دارد. اگر این سرویس ها را از core جدا کرده و روی service bUS قرار بدهیم، تقریبا زیر ساخت های سرویس در بانکداری دیجیتال تکمیل شده است.
    بانک برای دستیابی به این زیر ساخت باید پروژه های متنوع در بسته های کوچک تر تعریف کند تا انتقال به بانکداری دیجیتال به مرور انجام شود. افراد و شرکت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات شاغل هستند، باید نیاز را تشخیص داده و محصول را بسازند. در بانکداری دیجیتال تماس مشتری با بانک بسیار آسان خواهد شد و نیاز به مرکز تماس کاهش می یابد. در بخش تبلیغات نیز نیازی به تبلیغات محیطی و بیلبورد نخواهد بود.اینالویی در خصوص رویکردهای پیاده سازی بانکداری دیجیتال به سه محور اصلی مشتری محوری، نوآوری باز و انعطاف سازمانی پرداخت. وی در خصوص مشتری محوری گفت: این مشتری است که می گوید بانک چه محصولی را ارایه دهد. همچنین در توضیح بحث نوآوری باز به این نکته پرداخت که این موضوع باعث انتقال خلاقیت از خارج به داخل بانک می شود. وی در خصوص انعطاف سازمانی با بیان آنکه بانک نیاز به ساختار منعطف جهت پاسخگویی به نیازهای فراوان مشتریان دارد، به این موضوع پرداخت که بانکداری دیجیتال زمان ورود به بازار را کاهش می دهد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :