fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 20764
    تاریخ انتشار : 6 دی 1391 9:59
    تعداد بازدید : 661

    رقابت گوگل و آمازون در سال 2013 به اوج می رسد

    شرکت ها پا توی کفش هم می کنند

    جف بزوس، مدیر اجرایی آمازون از همان زمان که شصتش خبردار شد که گوگل قصد اجرای پروژه ای برای اسکن و دیجیتالی کردن کاتالوگ های محصولات یک دهه گذشته اش را دارد، به فکر افتاد که پا تو کفش گوگل کند و با این شرکت به رقابت بپردازد. به عقیده مدیر اجرایی سابق آمازون، این اخبار برای بزوس که از اولین سرمایه گذاران گوگل بود، زنگ بیدارباش را به صدا در آورد و بزوس به پروژه گوگل به چشم یک هشدار نگاه می کرد و از همان زمان نیز معتقد بود که این غول جست وجوی وب می تواند امپراطوری خرده فروشی آنلاینش را متزلزل کند. مدیر اجرایی سابق آمازون می گوید: بزوس تشخیص داد که اسکن کردن کاتالوگ ها برای گوگل کار مفرحی است، اما برد واقعی برای گوگل زمانی است که به سمت اسکن و دیجیتالی کردن کتاب ها برود و بعد مبادرت به فروش نسخه الکترونیکی آنها کند. بنابراین، رقابتی مخفی میان آمازون و گوگل به وجود آمد که پیش بینی می شود در سال 2013 تشدید شود، زیرا قلمرو رقابتی این دو شرکت در حال رشد است و این دو شرکت در حال گسترش دامنه کاری خود در زمینه های تبلیغات روی ابزارهای همراه، خرده فروشی و رایانش ابری هستند.

    ترجمه: نسترن صائبی
    منبع: رویترز
    این روند می‌تواند همان اندک فضای همکاری که بین دو شرکت باقی مانده را نیز از بین ببرد. به طور مثال، تصمیم آمازون برای استفاده از یک نسخه اختصاصی‌سازی شده سیستم‌عامل آندرویید گوگل در تبلت‌های سری کیندل فایر و برنامه‌های بلندپروازانه گوگل برای ایجاد بخش ابزارهای همراه موتورولا چیزهایی هستند که آتش این رقابت‌ها و کشمکش‌ها را شدیدتر می‌کند.
    این کشمکش‌ها نشان از جبهه جدیدی در جنگ صنعت فناوری دارد؛ آن هم جنگی که در آن، طرفین به حوزه‌های سنتی فعالیت همدیگر وارد شده‌اند. جالب اینجاست که کسی که برای هر دوی شرکت‌ها یعنی گوگل و آمازون کمین گرفته، فیس‌بوک است. این شبکه اجتماعی نیز قصد دارد که به زودی خود را وارد قلمرو جست‌وجوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین کند و گفته می‌شود که برای این کار با یاهو مذاکراتی انجام داده است.
    چی هوا چین (Chi-Hua Chien)، یکی از شرکای یک شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز می‌گوید: آمازون می‌خواهد جایی باشد که شما از آن همه چیز بخرید. گوگل می‌خواهد جایی باشد که شما در آن همه چیز را جست‌وجو کنید و در این میان هم چیزهایی را جست‌وجو کنید که بتوانید آنها را بخرید. پس به وجود آمدن درگیری و کشمکش امری طبیعی به نظر می‌رسد.
    جالب است بدانید که هر دو شرکت گوگل و آمازون تقریبا در لبه پرتگاه ایستاده‌اند. کل 235 میلیارد دلار سرمایه بازار گوگل دو برابر سرمایه بازار آمازون است. دلیل عمده آن هم درآمد خالص بسیاری است که گوگل کسب می‌کند و تازه به عقیده تحلیلگران، با توجه به سود حاشیه خالص 32 درصدی این شرکت، این سود پایان امسال میلادی به 2/13 میلیارد دلار می‌رسد. در عوض، وضعیت سودآوری آمازون نشان می‌دهد که این شرکت امسال میلادی حتی دچار ضرر نیز شده است. اما با این حال، سهامداران آمازون هنوز صبر و تحمل نشان می‌دهند و منتظرند که این شرکت با شروع تولیدات جدید خود، به ویژه در بخش تبلیغات، سودهای بیشتری را برای خود ثبت کند. از سوی دیگر، ارزش سهام گوگل با علائم رشد حاشیه‌ای کندی که دارد، آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد.
    برخورد از نوع تبلیغات
    مدت زیادی از زمانی که بزوس از برنامه‌های اسکن کاتالوگ گوگل خبردار شد، نگذشته بود که آمازون نیز شروع به اسکن کتاب‌ها کرد و متون دیجیتالی قابل جست وجویی را ارایه داد. کتابخوان الکترونیکی کیندل این شرکت چند سال بعد از آن به بازار آمد که بیشتر ایده‌هایش را مدیون همان خبر گوگل درباره اسکن کتاب‌ها بود. هم‌اکنون آمازون سعی می‌کند به بخش تبلیغات آنلاین هم وارد شود و این تهدیدی بزرگ‌تر برای درآمدها و کاربران وب‌سایت جست‌وجوی گوگل است. کسب‌وکار نوپای تبلیغات آمازون هنوز یک بخش کوچکی از گوگل به شمار می‌رود و تحلیلگران تخمین می‌زنند که آمازون به دنبال تولید 500 میلیون دلار از تبلیغات سالانه‌اش است. این در حالی است که درآمد این شرکت در سال 2011 حدود 48 میلیارد دلار است. در عوض، 96 درصد فروش 38 میلیارد دلاری گوگل حاصل بخش تبلیغات این شرکت بوده است.
    اما ناگفته نماند که فناوری نوظهور آمازون با عنوان «DSP» به راحتی می‌تواند تاریخچه کاملی از کالاهایی را که تاکنون مشتریان خریداری کرده‌اند ذخیره کند و از طریق آن، تبلیغات هدفداری را به گروه‌های خاصی که از سایت Amazon.com خریداری می‌کنند، ارایه دهند. این امر نشان می‌دهد که احتمال موفقیت آمازون خیلی بالا است و این شرکت پتانسیل و چشم‌انداز بسیار خوبی برای فروش تبلیغات به تامین‌کنندگان کالاهای مختلف دارد و می‌تواند با رجوع به تاریخچه خرید مشتریان (که نسبت به پایگاه اطلاعاتی گوگل بسیار با ارزش‌تر است)، تبلیغات هدفمندتری را به متقاضیان ارایه دهد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :