آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 208297
تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1396 10:6
تعداد بازدید : 560

در پی گرانی و کاهش سود فروش محصولات اپل

آسیایی ها بازار نوت بوک را قرق کردند

اگر چه محصولات برند اپل در سال های گذشته محبوبیت زیادی در بازار ایران کسب کرده و فروشندگان زیادی نیز به دلیل محبوبیت و در نتیجه سود بالای فروش این محصولات اپل فروش شدند، اما بررسی ها نشان می دهد که وضعیت به کلی تغییر کرده است.


فناوران- در بازار نوت بوک، آی مک، آی پد، ماوس، ساعت هوشمند و سایز کالاهای تولیدی اپل شاهد یک رکود سنگین در بازار ایران هستیم. البته این تغییر درباره کالاهای کامپیوتری و تجهیزات جانبی محسوس است و گوشی های این برند همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده است.
کارشناسان نیز با تایید این موضوع می گویند: رشد قیمت عامل اصلی این اتفاق است و اگر قیمت ها کاهش یابد، به خوبی مشخص می شود که این برند همچنان نزد کاربران کالاهای کامپیوتری و دیجیتال محبوب 
است.
فعالان بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که میزان تقاضا برای کالاهای کامپیوتری با برند اپل در حد چشمگیری در مقایسه با سال های قبل کاهش یافته است، می گویند: طی یکی دو سال اخیر انواع مک بوک، آی مک و آی پد با کاهش چشمگیر تقاضا مواجه شده اند که در این بین بیشترین کاهش تقاضا مربوط به آی مک بوده است؛ چراکه این کالا قیمتی به مراتب بالاتر از سایر کامپیوترهای ALL in One موجود در بازار دارد و از سویی قدرت مالی خریدار کاهش یافته است.
محمد مشتاق، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این زمینه می گوید: تا قبل از آغاز نوسان نرخ دلار آزاد، سود فروش کامپیوترهای اپل آنقدر خوب بود که در مدت کوتاهی بیش از نیمی از کسبه بازار کامپیوتر اپل فروش شدند. 
به گفته وی، حتی برخی از فعالان بازار که زمینه کاری آنها فروش تجهیزات کامپیوتری بود نه نوت بوک، به دلیل سود بالای فروش این کالا مک بوک فروش شده و سود خوبی هم عایدشان شد. 
البته این موضوع موجب بروز مشکلاتی در بازار شد؛ فروش کالاهای حرفه ای توسط افرادی که دانش کافی درباره محصول نداشته، با راهنمایی اشتباه خریدار را سردرگم می کردند. اما سود حاصل از معامله محصولات اپل در حدی بود که فعالان بازار به این ایرادها اهمیتی ندهند.
این فعال بازار افزود: در سال های اخیر و به ویژه دو سال گذشته میزان تقاضا برای محصولات اپل در حدی کاهش یافته است که اپل فروش ها محصولات را به صورت سفارشی و بنا به درخواست مشتری وارد می کنند.
از نظر وی، گرانی محصولات اپل و کاهش قدرت خرید مصرف کننده عامل اصلی این اتفاق است. این درحالی است که یک فعال بازار که در زمینه عرضه برندهای متنوعی فعالیت می کند، می گوید: درست زمانی که افزایش نرخ دلار آزاد موجب گرانی بیش از حد انتظار محصولات اپل شد، برندهایی نظیر ایسر، ایسوس و لنوو به خوبی روی تنوع مدل و قیمت مانور داده و توجه خریدار را به خود جلب کردند. 
به گفته وی، از سوی دیگر عرضه کنندگان محصولات این برندها روی خدمات پس از فروش تمرکز کرده و خیال مشتری را از هر بابت راحت کردند. 
به این ترتیب مشتری ترجیح داد بین محصول آمریکایی تحریمی که بدون هیچ پشتوانه ای از لحاظ خدمات پس از فروش، از سوی شرکت مادر به بازار عرضه شده است و محصول آسیایی که قیمت مناسبی دارد و علاوه بر این خدمات پس از فروش مطلوبی نیز ارایه می دهد، مورد دوم را انتخاب کند.
این فعال بازار افزود: البته گرانی قیمت محصولات اپل در کنار مجموعه ای از عوامل موجب شد محصولات اپل با کاهش چشمگیر تقاضا در بازار مواجه شود.
گروهی از فعالان بازار و کارشناسان بر این باورند که در شرایط فعلی محصولات برندهای آسیایی چنان محبوبیتی در بازار یافته اند که حتی اگر قیمت آنها با محصولات اپل یکسان شود، خریدار اپل را ترجیح ندهد. 
کمااینکه در شرایط فعلی محصولات برندهای ایسوس، لنوو و ایسر در برخی از موارد گران تر از محصولات اپل هستند و خریداران آنها را به محصولات اپل ترجیح می دهند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :