آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 208702
تاریخ انتشار : 7 خرداد 1396 10:44
تعداد بازدید : 1058

بازگشت غول فروش آنلاین به بازار سنتی

کتابفروشی آمازون در نیویورک افتتاح شد

روز پنج شنبه گذشته، مراسم افتتاح نخستین کتابفروشی آمازون در نیویورک برپا شد. تا پیش از آن، همه از این موضوع صحبت می کردند که چرا شرکتی که خود پیشگام تغییر دنیای خرید و فروش و بردن آن به فضای آنلاین بوده، حالا خود فروشگاه فیزیکی (به اصطلاح Brick-and-mortar) تاسیس کرده است. البته فروشگاه نیویورک، هفتمین کتابفروشی آمازون است که از سال 2015 به بعد تاسیس شده و این شرکت برای تاسیس 6 فروشگاه دیگر تا پایان سال جاری میلادی برنامه ریزی کرده است.

ترجمه:آرین درخشان
منبع: گاردین
به این ترتیب ما با یک فروشگاه زنجیره ای طرفیم. اما سوال این است که آمازون در این فروشگاه ها دقیقا چه می فروشد و استراتژی پس پرده افتتاح این فروشگاه های فیزیکی برای غول فروش آنلاین چیست.
اما به جای پاسخ به این پرسش ها که آمازون از پاسخ به آنها طفره می رود، بگذارید نگاهی به درون فروشگاه آمازون در مرکز خرید تایم وارنر در میدان کلمبوس نیویورک بیندازیم.
همه چیز مثل یک کتابفروشی مدرن است؛ میزی با عنوان های جدید در جلو فروشگاه و دسته بندی قفسه ها بر اساس روش معمول شامل پرفروش ها، داستانی، غیرداستانی، برای سنین 3 تا 7 سال و غیره.
در کنار اینها، بخش هایی هم هست که ویژه آمازون است. مثلا میزهایی هست که مشتریان می توانند با اسکن کتاب ها دریابند که چه تخفیف هایی برای اعضای آمازون پرایم وجود دارد. بخش دیگری هم با نام “Page turners: books Kindle readers finish in three days or less” هست که از طریق آن، آمازون نشان می دهد که خریداران کتاب های آنلاین برای کتابخوان های کیندل هر کتاب را در چند روز مطالعه کرده اند.
ویژگی دیگر این فروشگاه این است که تمام روی جلد هر کتاب در قفسه ها به نمایش در می آید؛ نه فقط حاشیه آن. البته این رویکرد در نمایش کتب، فضای زیادی طلب می کند و به گفته مسوولان فروشگاه 4 هزار فوت مربعی آمازون، در آن واحد 3 هزار عنوان کتاب در این وضعیت امکان نمایش دارند.
اما حدود یک چهارم از کل فضای فروشگاه کتاب آمازون به اقلام غیر کتاب اختصاص یافته است. خرید در یکی از کتابفروشی های جدید و سه بعدی آمازون به کاربران این فرصت را می دهد که خیلی چیزهای دیگر را هم خریداری کنند. مثلا هندزفری، تبلت های کیندل یا بلندگوی هوشمند آمازون.
ایوون رید (Yvonne Reid) 54 ساله که در بخش دیگری از مرکز خرید تایم وارنر کار می کند، اما حرف های جالبی برای گفتن دارد.
او با بیان اینکه فروشگاه کتاب آمازون زیباست، می گوید: حیف که جایی برای نشستن و کتابخوانی بچه ها در این فروشگاه دیده نشده است. او که خود ساعت ها در فروشگاه های بارنز اند نوبل با فرزندانش می گذراند، می افزاید: اینجا به نظر می رسد فقط باید بیایی، کتابت را بخری و زود بروی. او همچنین کتابفروشی آمازون را قطعه ای از یک تصویر بزرگ تر می بیند و می گوید: خنده دار است که در گذشته بخاطر نوع فعالیت و کسب وکار فروشگاه های آنلاینی همچون آمازون، بسیاری از کتابفروشی های سنتی زیبا و جالب تعطیل شده اند و حالا خود آمازون دارد کتابفروشی هایش را افتتاح می کند.
سخنگوی آمازون حاضر نشد درباره این صحبت رید، نظر بدهد؛ اما دن سیمون، موسس انتشارات Seven Stories Press در نیویورک با تایید این نظر می گوید: آنها (آمازون و سایر کتابفروشی های بزرگ و زنجیره ای مثل بارنز اند نوبل و بوردرز) واقعا کتابفروشی های محلی را از کار بی کار کردند. اما به هر حال نکته خوب ماجرا این است که با گذشت سی سال از افتتاح این فروشگاه های بزرگ، همچنان فرهنگ کتابخوانی
 زنده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :