آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 208704
تاریخ انتشار : 7 خرداد 1396 10:44
تعداد بازدید : 1272

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هشدار داد

از بازی های خارجی عوارض نگیریم تولید داخلی لطمه می خورد

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه قانون عوارض برای واردات بازی های خارجی با توجه به شیوه های پرداخت این بازی ها سبب قاچاق نمی شود، معتقد است به دلیل سابقه چندین ساله بازی های خارجی و سرمایه گذاری های بالا، تصویب نشدن این قانون، لطمه زیادی به تولید داخلی وارد می کند.


فناوران - حسن کریمی قدوسی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی های رایانه ای به دنبال بحث رگولاتوری فضای مجازی برای بازی ها در ماه های آینده است، گفت: افزایش پهنای باند باعث شده مردم بیشتر بازی کنند، اما این صرفا بدان معنا نیست که تمام زمانی که بازی می کنند، مربوط به بازی ایرانی است. ما نمی خواهیم مردم را مجبور کنیم از محصول داخلی استفاده کنند، محصول خارجی هم باید در کنار محصول خارجی وجود داشته باشد، اما باید عدالتی بین این دو محصول برقرار شود.
وی در گفت وگو با ایسنا ادامه داد: باید جلوی عرضه بی رویه بازی های خارجی گرفته شود که این هدف چند سال گذشته بنیاد هم بوده است. اما از آنجایی که زیرساخت های لازم را نداشتیم به این موضوع وارد نشدیم، چون در صورت ورود باعث نارضایتی کاربران و همچنین توسعه دهندگان و ناشران می شد. با زیرساخت مناسبی که در حال حاضر تهیه شده می توانیم پاسخ ناشرانی را که می خواهند بازی خارجی عرضه کنند، بدهیم و برای این بازی ها مجوز ارایه کنیم.

 پیگیری مجدد دریافت عوارض از بازی های خارجی
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای بحث عوارض را دیگر موضوع مهم درخصوص بازی های رایانه ای دانست و افزود: موضوع بعد گرفتن عوارض از بازی های خارجی آنلاین موبایل است که در کشور توزیع می شود. سال گذشته بنیاد به کرات به دنبال این موضوع بود و اسفندماه سال گذشته در صحن علنی مجلس نیز مطرح شد که متاسفانه رای نیاورد. امسال هم این موضوع را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس پیگیری می کنیم تا این عوارض گرفته شود و به خود بازی سازان داخلی داده شود.
کریمی گفت: بازی های خارجی به دلیل کیفیت بهتری که نسبت به بازی های ساخت داخل دارند و علت آن هم سابقه 35 ساله کشورها در تولید بازی و سرمایه گذاری حداقل چند ده میلیون دلاری است، وقتی در کشور ما عرضه می شوند، جلوی بازی داخلی را می گیرد و بازی ساز داخلی هیچ مزیتی نسبت به محصولی که وارد می شود، ندارد.
وی با بیان اینکه ما برای تمامی صنایع از کشاورزی تا خودرو این مزیت را قائل هستیم و واردات این محصولات درصدی عوارض دارد، گفت: متاسفانه بازی در فضای دیجیتال است و برخی مسوولان نمی توانند درک کنند که واردات محصولات دیجیتال هم مانند سایر محصولات فیزیکی می تواند عوارض داشته باشد. با وجود اینکه سال گذشته بحث های زیادی درباره این موضوع شد.

 عوارض، سبب قاچاق نمی شود
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه اگر از بازی های خارجی عوارض گرفته شود، موجب افزایش قاچاق نخواهد شد گفت: تنها موضوعی که باعث می شود قاچاق محصول افزایش پیدا کند این است که مردم به سمت مارکت های خارجی مانند گوگل پلی یا اپ استور بروند و بازی را از آنجا بگیرند و در آنجا هزینه کنند. مردم برای اینکه هزینه کنند باید یا کارت اعتباری داشته باشند یا از گیفت کارت های اپل و گوگل استفاده کنند. درحالی که عموم مردم به این مسیر نمی روند زیرا هم اطلاعات کامل را ندارند و هم مسیر سختی است.
کریمی گفت: مسیر آسان تر این است که کاربران با کارت شتاب از داخل کشور هزینه کنند؛ بنابراین با قرار دادن عوارض از نظر ما قاچاق اتفاق نمی افتد. از طرف دیگر هم بازی هایی که در مارکت های ایران وجود دارد، به زبان فارسی خواهند بود و این مزیت را در مقایسه با محصولی که فارسی نیست دارد و هم پرداخت در آنها آسان تر می شود و افراد از طریق کارت شتاب یا حتی شارژ سیم کارت می توانند اقدام به پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه تصویب نشدن این قانون لطمه زیادی به تولید داخلی وارد می کند و ما نیز هشدارهای آن را داده ایم، بنابراین به دنبال این موضوع هستیم و امیدواریم مسوولان این حوزه به آن توجه داشته باشند، گفت: مردم به سمت مصرف بازی خارجی می روند و ما یا باید کلا جلوی بازی خارجی را بگیریم که نمی توان چنین کاری کرد، زیرا مردم می خواهند نیاز خود را برطرف کنند و محصول هم مجاز است یا باید مزیتی برای تولیدکنندگان داخلی قایل شویم یا بودجه بازی را حداقل چندین برابر افزایش دهیم. زمانی که هیچ یک از این اتفاقات نمی افتد، قطعا تولید داخل دچار مشکل خواهد شد.

 وعده ساماندهی بازی های موبایلی خارجی
محمدرضا داوودی، معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز با اعلام آغاز نگارش آیین نامه و شیوه نامه های انتشار بازی های موبایلی خارجی گفت: براساس آیین نامه هایی که در حال تدوین است، انتشار بازی های موبایلی خارجی منوط به گرفتن مجوز نشر از بنیاد ملی بازی های رایانه ای خواهد شد.
وی افزود: در نظر داریم در نیمه نخست امسال آیین نامه ها را تکمیل و ساز و کار اجرایی آن را نیز مشخص کنیم. براین اساس شرکت ها یا افرادی که به عنوان ناشر بازی موبایلی خارجی فعالیت می کنند، ابتدا باید به عنوان ناشر بازی موبایلی در پایگاه داده بنیاد ملی بازی های رایانه ای ثبت شوند و سپس با ارایه قرارداد یا تفاهم نامه بین خود و بازی ساز خارجی می توانند درخواست گرفتن مجوز نشر بازی را بدهند.
داوودی گفت: درحال حاضر نبود شفافیت و محرز نبودن تفاهم نامه ها برای بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی انتشار بازی در ایران باعث بروز مشکلاتی شده است که قصد داریم آن را اصلاح کنیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :