fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 208874
    تاریخ انتشار : 8 خرداد 1396 10:16
    تعداد بازدید : 1127

    معاون سازمان فناوری اطلاعات:

    علت افت رتبه ایران در دولت الکترونیکی سرعت بالای دیگر کشورهاست!

    معاون سازمان فناوری اطلاعات، درباره دلایل کاهش رتبه ایران در حوزه دولت الکترونیکی گفت: رتبه ایران به علت سرعت بالای کشورهای دیگر در این حوزه پایین آمده است.

    ایسنا - رضا باقری اصل گفت: دولت الکترونیکی توانمندساز دولت برای تحول است. الکترونیکی شدن دولت تمامی ندارد و تا جایی که دولت می تواند بهره وری خود را ارتقا دهد، کماکان برای بهبود ماموریت های خودش تلاش کند، مفهوم الکترونیکی شدن را در خود دارد. دولت الکترونیکی یک مفهوم پویا در جهت مقابله با فساد، بهبود کارایی و اثربخشی دولت است.
    معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: اینکه مردم به شهرهای بزرگ و پایتخت مهاجرت می کنند به این خاطر است که دسترسی به خدمت می خواهند که حاصل آن تجارت، اقتصاد، فرهنگ، آموزش، سلامت و رفاه است و همه به دنبال بهبود این شرایط هستند که مهاجرت می کنند. ما نمی گوییم سرویس را الکترونیکی می کنیم که همه در تهران از آن استفاده کنند؛ کما اینکه یک سری از نمونه شهرهای معروف دنیا مانند دبی و سنگاپور هستند اما دولت الکترونیکی که در ایران ایجاد می شود، متفاوت از آنها، در جهت توزیع خدمت و توانمندساز دولت برای ایجاد دسترسی به خدمت، اطلاعات و فناوری است.
    باقری افزود: شبکه ملی اطلاعات تا پیش از دولت یازدهم بنا به آمارهای ارایه شده ۱۵ درصد رشد کرده بود. یعنی اگر ما می خواستیم روز اول دولت الکترونیکی را ایجاد کنیم تنها مختص تهرانی ها بود، در حالی که ما در نظر داشتیم روستاهای حاشیه شهرها هم بتوانند از آن استفاده کنند، بنابراین توسعه دسترسی به شبکه در روستاها را هدف قرار دادیم که کار بزرگی برای ۲۸ هزار روستا بود.معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات با بیان شاخص های دولت الکترونیکی گفت: در شاخص ها نمره ما پایین است، به این خاطر که شاخص ها تنها سرویس نیست و موارد دیگری را هم دارد. شاخص های ما ابتدا ۰.۴۹ بود، در سال ۲۰۱۴ به ۰.۴۶ رسید و از ابتدای دولت به ۰.۴۷ رسید که البته رتبه ما پایین آمد زیرا سرعت حرکت برخی بیشتر بوده و به شاخص های دیگری بستگی دارد و تنها سرویس نیست و البته در کوتاه مدت نمود پیدا نمی کند.
    باقری با بیان اینکه دستگاه های حاکمیتی و مدیریتی به مرور متوجه می شوند که فرآیند ارایه سرویس با اشکالاتی مواجه شده است و جایی به مشکل خورده بودند که می خواستند با بقیه دستگاه ها ارتباط بگیرند، گفت: دولت الکترونیکی مطابق بند «ب» ماده ۴۶ که به اشتراک گذاری داده ها بود و بند «ج» که استعلامات را الکترونیکی کنیم و همه به شبکه وصل شوند، مبتنی بر این دوران گذاری بود که دستگاه ها سرویس هایشان تا حدی بلوغ یافته و بتوانند با هم تعامل پذیری داشته باشند.
    وی ادامه داد: وقتی می گویند استعلامات را الکترونیکی کنید، باید داده های همسو وجود داشته باشد که بتوان این کار را انجام داد، در حالی که تا پیش از این داده های همسو وجود نداشت و نحوه نگهداشت اطلاعات متفاوت بود. این سند اکنون تصویب شده است. البته این سند جزو پروژه های تکفا (توسعه و کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران) هم بود که در سال ۸۲ تعریف شد، اما اکنون با بیش از ۱۰ سال فاصله اجرا شده است. انتظار این بود زمانی که می خواستیم دولت را الکترونیکی کنیم، فهرست سرویس ها را در اختیار داشته و اقلام داده هم برای الکترونیکی شدن فراهم باشد؛ اما این امکانات از سال ۹۳ فراهم شد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :