fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 20952
    تاریخ انتشار : 10 دی 1391 2:9
    تعداد بازدید : 1034

    معاون برنامه‌ریزی و توسعه تجارت الکترونیک پارسیان:

    «شاپرک» شرکت های PSP را از دست تسویه آنی خلاص کرد

    مهدي انوشه، معاون برنامه ريزي و توسعه شرکت تجارت الکترونيکی پارسيان به عنوان یکی از شرکت های PSP در گفت وگو با خبرگزاري موج به جوانب مختلف و ضرورت های اجرای سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک) پرداخته است. بخش هایی از این گفت وگو را می خوانید.

     

    مهدی انوشه با بیان اینکه صنعت پرداخت‌های الکترونیکی صنعت بسیار بزرگی است، گفت: تنها در هفت ماهه امسال درحدود يک ميليارد و 200 ميليون تراکنش از طريق کارت‌هاي بانکي روي پایانه‌هاي فروشگاهي انجام شده که البته خيلي‌ها را غافلگير کرده است.انوشه نسبت تراکنش‌هاي ATM و POS را 51 به 49 عنوان کرد و افزود: اين نسبت نشان مي‌دهد که افراد ترجيح مي‌دهند به جاي استفاده از ATM و دريافت وجه نقد از طريق پایانه‌ها خريد خود را انجام دهند. در چنين شرايطي نيازمند قانون، استاندارد  و فرهنگ‌سازي مي‌شويم تا همه حواس‌ها به اين کسب و کار بزرگ باشد.
    اين کارشناس بانکي گفت: اگر سطح مطلوب خدمات را 99 درصد در نظر بگيريم، يک درصد يک ميليارد و 200 ميليون تراکنش، نارضايتي بسيار زياد تلقي خواهد شد. در نتيجه اين ضرورت احساس شد که نهادي وجود داشته باشد که حواسش به رعايت قانون از سوي ذي‌نفعان و عملکرد بازيگران اين عرصه باشد. وي با بيان اينکه، شاپرک الزام اين صنعت بود، گفت: بيشتر از 5/2 ميليون POS در کشور نصب شده؛ يک ميليون و 900 هزار واحد فروشگاهي و صنفي نيز در سايت اصناف ثبت شده است؛ با اين اوصاف بايد گفت که برخي از اين واحدهاي صنفي در شهرهاي کوچک هستند و حجم مبادلات برخي ديگر نيز آنقدر نيست که نياز به POS داشته باشند، برخي هم قابليت نصب POS ندارند مثلا در نانوايي نمي‌توان POS گذاشت. در نتيجه اگر اين واحدهاي اضافه را خارج کنيم، به نظر مي‌رسد که در غالب فروشگاه‌هاي کشور POS وجود دارد و به تعداد زياد هم است.
    معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت تجارت الکترونيکی پارسيان با بیان اینکه آمادگي ذهني مردم براي برقراري اين سامانه مهيا بود، گفت: درصد قابل توجهي از مردم در خريدهاي خود از کارت استفاده مي‌کنند و طي اين 10 سال توان فني لازم در شرکت‌هاي PSP  نيز به وجود آمده است.
    انوشه گفت: در طي اين مدت قانون وجود داشت؛ همه مي‌دانستند که پایانه تکراري نبايد نصب کنند، همه مي‌دانستند که حداقل کارمزد را بايد بگيرند و همه مي‌دانستند شکل رقابت بايد چگونه باشد؛ اما آنچه که مغفول ماند، نظارت بر قانون بود که شاپرک اکنون به عنوان همان ناظر عمل مي‌کند.

     تسويه آني، اتفاقي فوق‌العاده بد
    انوشه با اعلام اينکه، تسويه آني اتفاق فوق‌العاده بدي بود که در صنعت پرداخت‌هاي الکترونيکي انجام مي‌گرفت، گفت: بعضي از تراکنش‌ها مجاز نيست در هيچ استانداري از طريق دستگاه کارتخوان رد و بدل شود و اينکه ما هيچ کنترلي روي سقف پرداخت‌ها از طريق POS نداشته باشيم، واقعا بد است. حالا شاپرک قرار است، جلوي اين اتفاقات بد را بگيرد.
    به گفته وي، بايد حداقل زماني از انجام تراکنش بگذرد تا اين اطمينان حاصل شود که اين تراکنش واقعي بوده؛ سپس آن تراکنش تسويه شود. وي  گفت: در هيچ کجاي دنيا تسويه آني صورت نمي‌گيرد، مگر براي پذيره‌هاي خاص. مثلا صنف پوشاک نيازي به تسويه آني ندارد؛ اما صرافي و طلا فروش‌ها دارند. وي شرکت‌هاي PSP را هزينه بر توصيف کرد و گفت: ارزان‌ترين دستگاه کارتخوان زير 300 هزار تومان نيست. اگر شاپرک موفق شود که مطمئن هستيم، موفق مي‌شود که کارمزد‌ها را از فروشگاه دارها بگيرد، در واقع یکهزار و 500 تراکنش بايد انجام شود تا فقط پول يک دستگاه POS برگردد.به گفته انوشه، طبق آمار بانک مرکزي، ميانگين تراکنش هر دستگاه کارتخوان در کشور 67 تراکنش است، به عبارتي بايد گفت 22 ماه يا نزدیک دو سال طول مي‌کشد که يک  POS  با کيفيت استاندارد در شبکه بانکي کشور کار کند تا پول آن در بيايد.وي افزود: اينکه رايگان فعاليت کنيم، کارمزد نگيريم، پول پذيرنده را آني پرداخت کنيم، ماشين و وام هم از طریق قرعه‌کشي بدهيم، عملا درآمدي نخواهيم داشت. به همين خاطر کسب و کار شرکت‌هايي مثل ما سخت مي‌شود و سودآوري و استمرار فعاليت ما به مخاطره مي‌افتد. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت تجارت الکترونيک پارسيان با تاکید بر اینکه سامانه شاپرک نه فقط برای درآمدزايي شرکت‌هاي PSP بلکه به خاطر استاندارد کردن اين فعاليت راه‌اندازی شده است، افزود: براساس مدل شاپرک بابت هر تراکنش يک درصد تا سقف 200 تومان کارمزد گرفته مي شود و با پذيرنده تسويه مي‌شود. پيش از اين هم مي‌توانستيم از پذيره کارمزد بگيريم، اما فعاليت ما به اين سمت رفت که همه کارمزدها را صفر کردند و ارایه رايگان خدمات يک مکانيزم رقابتي شد، در حالي که بايد رقابت را روي سرعت پردازش مي‌برديم. در واقع نوعي رقابت ناسالم شکل گرفت. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت تجارت الکترونيک پارسيان در پاسخ به اين سوال که خود شاپرک چقدر درآمد کسب مي‌کند، گفت: شاپرک به ازاي هر تراکنش 25 تومان مي‌گيرد. وي درباره تغييرات موجود در فروشگاه‌ها با برقراري سامانه شاپرک، گفت: لوگوي شاپرک پشت شيشه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نصب مي‌شود و از اين دستگاه‌هاي کارتخواني وجود دارند که متصل به شاپرک است و همه کارت‌ها را قبول مي‌کند.
    انوشه يکي از اهداف شاپرک را استفاده بهينه از خدمات نظام پرداخت‌هاي الکترونيکی عنوان کرد و افزود: دليلي ندارد که پنج POS در فروشگاه باشد.  البته در قدم اول POS‌هاي اضافه جمع‌آوري نمي‌شود، يعني گمان نمي‌کنم که شاپرک اين فشار را بياورد کهPOS‌ها از فروشگاه‌ها حذف شود، بلکه خود کسب و کار ما را به اين سمت مي‌برد که POSهاي اضافه را حذف کنيم.

     شاپرک حواسش باشد
    وي در عين حال گفت: شاپرک بايد کاملا حواسش به زيرساخت‌هاي فني‌اش باشد. در مدل قبلي اگر بانکي به مشکل برخورد مي‌کرد، کارت و POS يکي از بانک‌ها به مشکل مي‌خورد. اما اگر شاپرک به مشکل برخورد کند، مفهوم‌اش اين است کل شبکه مي‌خوابد؛ يعني تمام POS‌هاي ايران.
    وي افزود: شاپرک بايد ساختارهاي جايگزين هم داشته باشد که اگر از اين کانال شبکه خوابيد، امکان بالا آمدن سامانه از شبکه ديگر باشد که بر طبق آنچه که ما مي‌دانيم شاپرک سه سيستم موازي دارد.
    معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت تجارت الکترونيک پارسيان در پاسخ به اين سوال که به شاپرک چه نمره‌اي مي‌دهيد، گفت: الان به شاپرک نمره 17 مي‌دهم.
    وي گفت: امروز شاپرک مي‌داند که برخي از دستورات و قوانين از سوي ذي‌نفعان اجرا نمي‌شود، مي‌داند و اين اولتيماتوم را هم گذاشته تا تمامي فعاليت‌هاي غير استاندارد، استاندارد شود.
    وي گفت: مهم‌ترين کاري که شاپرک مي‌تواند انجام بدهد اين است که قدم اول را محکم بردارد؛ يعني با هرگونه تخطي و خلافي برخورد کند، اگر برخورد نکند، به اين مفهوم است که ديگران هم مي‌توانند کارهاي غيراستاندارد کنند. در چنين شرايطي به 10 سال قبل برمي‌گرديم.وي گفت: سامانه شاپرک افق روشني دارد اما اطلاع‌رساني به اندازه کافي صورت نگرفته است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :