fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 21012
    تاریخ انتشار : 12 دی 1391 10:3
    تعداد بازدید : 685

    مدیرعامل شبکه شاپرک اعلام کرد:

    خدمات PSPها فعلا کارمزد ندارد

    مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه در حال حاضر کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی شود گفت: دریافت کارمزد بابت خدمات شرکت های PSP فعلا در دستور کار نیست.

    ایسنا- سامان قطبی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از مغازه‌داران و فروشندگان و یا خریداران در مورد شاپرک ابهاماتی از جمله کسر درصدی کارمزد دارند، گفت: در حال حاضر هیچ کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود، البته بحثی در این زمینه مطرح شده که بر اساس رویه ای که پیش از این وجود داشت، بابت خدماتی که شرکت‌های PSP می‌دهند، کارمزدی دریافت کنند که فعلا در دستور کار نیست، چون نیاز به بررسی و تایید بانک مرکزی با رعایت حقوق صنوف دارد.
    وی افزود: از نگاه موسساتی که سرویس می‌دهند، باید مبلغ ناچیزی هزینه به عنوان کارمزد استفاده از خدمت از مصرف‌کننده آن دریافت شود، ولی اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد، با نظر بانک مرکزی و با نگاه به منافع پذیرفته‌شدگان و با نظر صنوف خواهد بود.
    وی با بیان اینکه حجم ناچیزتراکنش‌های ناموفق در شاپرک در حال کاهش است، گفت: حجم تراکنش‌های ناموفق حدود سه هفته گذشته کمتر از یک درصد بود که این میزان با هماهنگی و تنظیمات فنی صورت گرفته بسیار کاهش یافته است و در واقع می‌توان گفت سیستم در حال حاضر از پایداری مناسبی برخوردار است.
    مدیرعامل شاپرک در ادامه با بیان اینکه در شاپرک سقفی نداریم، گفت: برای گذاشتن سقف باید بر اساس مدل‌های جاری در کسب وکار و مقررات بانک مرکزی برنامه‌ریزی صورت گیرد که تا تحقق آن به نظر نمی‌رسد سقفی گذاشته شود.
    وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی تشکیل شرکت شاپرک نظارت بر عملکرد شرکت‌های عرضه کننده خدمات پرداخت (PSP) برای اطمینان از گردش صحیح و امن اطلاعات است گفت: اطلاعات بانکی، حوزه خصوصی افراد است که صرفا بانک صاحب حساب و فرد امکان دسترسی به آن را دارند که با تشکیل این شرکت توسط شبکه بانکی بر انجام صحیح فنی گردش کار نظارت می‌شود.
    وی با بیان اینکه همچنین امکان ارای اطلاعات از این شبکه به سایر نهادها وجود ندارد، افزود: حتی شرکت شاپرک هم با توجه به استاندارد تبادل اطلاعات در شبکه‌های بانکی امکان دسترسی به این داده‌ها را ندارد، به عبارت دیگر محرمانه بودن اطلاعات جزو اصول اساسی شاپرک است. بر همین اساس ما در عرض 9 ماه گذشته رویه های حقوقی و فنی را برای شرکت‌های PSP اجباری کردیم که روی داده‌های خصوصی مردم نتوانند اشراف داشته باشند. چون اعتماد، حرف اول و آخر در سیستم بانکی را می‌زند.
    قطبی در ادامه با بیان اینکه در حدود یک هفته اخیر اختلالی در شاپرک وجود نداشته، گفت: مدل اجرایی در شرکت‌های عرضه کننده خدمات پرداخت PSP تقریبا جا افتاده و مشکلات در اجرا نسبتا حل و به ثبات نسبی رسیده است. همچنین پذیرندگان نیز با توجه به عملکرد سامانه با اعتماد کافی از این بستر برای تبادل عملیات خرید مشتریان خود استفاده می‌کنند.
    مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه کماکان انتقال پول از طریق کارت به کارت صورت می‌گیرد و ابزارش در خارج از شعب شبکه بانکی دستگاه‌های خودپرداز (ATM) است، گفت: عمده‌ تراکنش‌هایی که در خرید صورت می‌گیرد (به غیر از موارد خاص) در دنیا بعد از 48 ساعت تسویه می‌شود. اما بر اساس رویه ابلاغی بانک مرکزی در شاپرک طی مدت دو تا چند ساعت صورت خواهد گرفت.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :