fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 21215
    تاریخ انتشار : 17 دی 1391 10:0
    تعداد بازدید : 1731

    بازی سازان در حمایت از فیلترینگ تراوین بیانیه دادند

    بازی برخط و آنلاین تراوین از سوی کارگروه مبارزه با مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شد.

    بنا بر این گزارش همچنین جمعی از بازی‌سازان کشور در پی فیلتر شدن بازی برخط تراوین از سوی کار گروه مبارزه با مصادیق محتوای مجرمانه این بیانیه‌ای صادر کردند.
    در این بیانیه آمده است: با توجه به پالایه (فیلتر) شدن سایت‌ها و محدود شدن برخی از بازی‌های برخط (آنلاین) خارجی ترجمه شده (از جمله بازی صهیونیستی- ماسونی تراوین)، ضمن تقدیر و تشکر از این تصمیم شجاعانه، مناسب است برخی موارد را به اطلاع هم‌وطنان و مسوولان مرتبط در این حوزه برسانیم. بنا به دلایل مختلفی که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم، ورود به بازار بازی‌های آنلاین در کشورهای مختلف، موضوع بسیار مطلوبی برای شرکت‌های تولیدکننده است:
    1-حجم به نسبت بالای تراکنش مالی بازی‌های برخط 2- راحتی ورود به بازار جدید در صورت نبود سیاست‌گذاری پیش گیرنده یا محدود کننده در بازار هدف 3- امکان بومی‌سازی بازی به سادگی که تنها به ترجمه‌ متن‌های بازی و تغییر تعدادی از تصاویر بازی محدود می‌شود.
    چرا جمهوری اسلامی ایران باید به سیاست‌گذاری در این زمینه بپردازد؟
      بازی‌های آنلاین در صورتی که بدون وجود نظارت ارایه شوند، مقادیر هنگفتی ارز از مملکت خارج می‌کنند، این پولی است که در کشور ما به آن مالیات تعلق نمی‌گیرد و هیچ‌گونه عوارضی برای تراکنش به آن اعمال نمی‌‌شود. میلیاردها تومان پولی که تنها تعداد اندک و انگشت‌شماری از بازی‌های آنلاین خارجی طی پنج سال گذشته از ایران خارج کرده‌اند چندین برابر بودجه‌ای‌ است که به بازی سازی‌های ایران طی 10 سال گذشته تخصیص یافته است.
     بازگشت مقداری از درآمد بازی‌های خارجی به چرخه صنعت داخلی می‌تواند تحول عظیمی در تولید و بازار تولیدکننده‌های داخلی ایجاد کند.
     تولیدکنندگان بازی‌های برخط از دسترسی به سایت‌هایی که بالاترین نرخ بازدید را در میان کاربران ایرانی دارند (یاهو، گوگل، شبکه‌های اجتماعی و غیره) محروم‌اند؛ این در حالی است که این بازی‌ها در تمام این سایت‌ها به تبلیغ و جذب مشتری می‌پردازند.
     با توجه به تفاوت ارزش ریال و دلار، تبلیغ کردن برای یک شرکت خارجی در فضای مجازی ایران به مراتب ارزان‌تر است.
     چالش‌های امنیت اطلاعات شخصی کاربران به دلیل نگهداری داده‌ها در خارج از کشور و همچنین ذایقه شناسی و سوءاستفاده از ارتباط و وابستگی مستمر آنها با بازی مورد نظر را نیز می‌توان از مهم‌ترین خطرات توسعه این‌گونه بازی‌ها دانست.
     تبعیت این دست بازی‌ها از قوانین و سیاست‌های کلان کشورهای متبوع، به ذات باعث می‌شود در روند کلی بازی، سیر بازی و بازیکنان آن در جهتی خلاف سیاست‌های کشور پیش رفته و سیاست‌گذاری‌های کلان را با مشکل جدی در اجرا مواجه کنند.
     تغییر سبک زندگی کاربران جوان ایرانی به سبک زندگی منحط و غیراسلامی توسط این بازی‌ها، که با توجه به فرمان رهبر عزیز انقلاب خطری بزرگ برای آینده انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، را نیز می‌توان در زمره دیگر خطرات فعالیت بدون محدودیت این‌گونه بازی‌ها دانست.
    متاسفانه بی‌توجهی به توسعه بازی‌های برخط خارجی در سال‌های اخیر در حالی اتفاق می‌افتد که با توجه به جمعیت جوان و ضریب نفوذ اینترنت در ایران، کشور ما بازاری فوق‌العاده برای شرکت‌های خارجی است و این شرکت‌ها برای دسترسی به بازار ایران از انجام هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند و در سایه این بی‌توجهی و حتی حمایت غیر قابل توجیه، تعداد بازی‌های خارجی که تنها طی چند ماه گذشته ترجمه شده و در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته‌اند، بالغ بر 15 عنوان است.
    لذا اکنون که سیاست‌های کلی کشور در سال حمایت از تولید ملی در راستای حمایت از تولید داخلی است، شروع ساماندهی این شرایط بسیار مفید بوده و جای تقدیر دارد.
    جلوگیری از ارایه بازی‌های آنلاین خارجی بدون اخذ مجوزهای لازم (فرهنگی- فنی- تجاری)، نظارت بر تراکنش‌های مالی بازی‌های ترجمه شده، نظارت بر استفاده از ظرفیت فنی شرکت‌های سازنده در همکاری‌های مشترک با تولیدکنندگان ایرانی، بازگشت بخشی از درآمدهای این بازی‌ها به چرخه  تولید بازی‌های داخلی، از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند این بازار آشفته را اندکی سامان دهد. ساماندهی نشر بازی‌های برخط در دیگر کشورها باعث شکوفایی این صنعت شده است. برای مثال می‌توان از چین و کره‌ی جنوبی نام برد. این کشورها برای حمایت از رشد صنعت ساخت بازی‌های آنلاین بومی، برای بیش از سه سال استفاده از بازی‌های آنلاین خارجی بومی‌سازی شده در کشورشان را ممنوع اعلام کردند و در همان مدت برای تغییر ذایقه مخاطبان حمایت از ساخت بازی‌های بومی را افزایش دادند و امروز بازارهای بازی‌های آنلاین این کشورها در اختیار تولیدکنندگان بومی است.
    در این میان گروه‌های سازنده بازی‌های برخط ایرانی در چارچوب‌های تعیین شده و با توجه به نابرابری شرایط در حال فعالیت در بازاری هستند که بدون توجه کافی در اختیار بازی‌های خارجی قرار گرفته است. بازی‌های ترجمه شده می‌توانند بعد از گذشت یک زمان تنفس میان مدت (به نفع تولیدکنندگان داخلی) و با رعایت چارچوب‌های تعریف شده به فعالیت خود در ایران ادامه داده و در رقابتی سالم در این عرصه‌ جدید حضور داشته باشند. در نتیجه این محدودیت آغازی است بر شروع ساماندهی بازار آشفته بازی‌های برخط در ایران اسلامی.

    تراوین چیست؟
    تراوین یک بازی استراتژی تحت شبکه است که علاقه‌مندان بسیار زیادی را در دنیا و ایران به خود جلب کرده است. اغلب افرادی که برای بار اول ثبت‌نام می‌کنند در کوتاه مدت با این بازی سرگرو شده لذت می‌برند ولی به مرور زمان و با آشنا شدن با بازی و راهنمایی‌های مشاوری که در واقع همان help بازی است کاربر مجذوب راهنمایی‌های با پاداش آن راهنما می‌شود و هر چه که او می‌گوید را برای رسیدن به پاداش بیشت عمل می‌کند. آهسته آهسته کاربر وادار به عمل به فرهنگ جدیدی می‌شود که توسط راهنما  آموزش داده شده است.
    به دلیل وجود دستورهایی که نتیجه نهایی دستور کاربر پس از طی زمان خاصی به عمل می‌رسد، کاربر تقریبا مجبور می‌شود دست‌کم روزی دوبار در این بازی جولان دهد و ناخودآگاه متوجه می‌شود به دلیل جنگ‌ها یا دعوت به همکاری و یا کار با بازار و نامه‌های دریافتی و ارسالی قطعا کاربر افسوس می‌خورد ای کاش تمام مدت در این بازی آنلاین باشد.
    اگر از قوی‌ترین بازیکنان تراوین پرسیده شود روزی چند ساعت مشغول هستند بی‌گمان کمتر از هشت ساعت را نخواهند گفت و چه بسا این بازی به دلایل ذکر شده طوری شما را مجذوب می‌کند که خود شما عاملی برای مجذوب شدن این بازی شوید و تا جایی که به جای ایمیل زدن به دوستان از پیام خصوصی تراوین استفاده می‌کنید.
    ولی به راستی چه کسی این بازی و تفکر حاکم بر این بازی را پی‌ریزی کرد؟ هدف از ساخت تراوین چیست؟ نام تراوین بر گرفته از چیست؟ چرا حتی با تمام شدن یک فصل از این بازی مخاطبان با ذوق بیشتری به سمت آن می روند؟ چرا این بازی با تبلیغ در یاهو و سایت‌های فیلترشکن آن هم به زبان محلی هر کشور بازدیدکننده با شعار رایگان بودن جذب مخاطب می‌کند؟
    چرا این بازی خریدنی نیست و کرایه می‌گیرد؟ (بسیاری از دستورات ویژه در تراوین تنها به کمک گلد و طلای شما انجام می‌شود به عبارتی شما باید پول را به حساب فردی واریز کنید و آن طرف قرارداد با کش یو و سپس پول شما تبدیل به طلای در یک بازی می‌شود)
    طلا در این بازی یک امتیاز برای خرید برخی امکانات در طول بازی است. در ابتدای بازی به خاطر انجام دادن وظایف مقداری طلا به هر بازیکن تعلق می‏گیرد. برای این بازی چه میزان باید هزینه کرد تا همیشه خیال شما از هزینه‌های آن راحت شود؟ فکر می کنید تراوین چقدر پول از همین بازی استراتژیک کسب می‌کند؟ در چه کشوری تراوین فعال نشده است؟ و سوال آخر پشت بازی تراوین چه هدفی نهفته و چرا این بازی این همه ترویج داده شده؟!
    با کمی تفکر و تعمق پی می‌بریم که فرهنگی که تراوین به دنبال ترویج آن و اشاعه آن حتی توسط خود بازیکنان است. فرهنگ دزدی، حمله و غیره است.
    شما برای کسب سرمایه فعالیت‌های دهکده خود نیازمند منابع هستید پس چند راه دارید یکی از طولانی‌ترین راه‌ها توسعه دهکده و مزارع است راه دیگر از طریق خرید و فروش و راه سوم که از هر دو راه قبلی سودمندتر، سریع‌تر و جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر است، دزدی و غارت سرزمین‌های اطراف است حال این سرزمین‌ها ممکن است که قبلا با شما دوست باشند یا مختص حساب کاربری دوست شما و یا حتی فامیل شما باشد و شما به شوخی یا جدی و یا استفاده از اصطلاح قوی‌تر کوچک‌تر را مغلوب می‌کند به طعم شیرینی از غارت دست می‌یابید و اگر بتوانید بین تمام بازیکنان دنیا مورد بازیتان بیشتر غارت کنید از طرف سرور مدال افتخار دزدی کسب می‌کنید. چرا شما به دلایل مختلف به دوستان خود به طور مجازی حمله می‌کنید؟ چرا مدال به غارت شما داده می‌شود؟ و چندین چرا دیگر که جوابی چون فرهنگ سازی بسیار غلط تراوین از سوی سازندگان آن در کشور‌های مختلف و بستر سازی برای ورود فرهنگ جدیدی مثل فرهنگ و نژاد ناتارها در خود بازی ندارد.
    یکی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش بازی پایان بازی است که پروسه‌ای از یک یا دو هفته تا یک تا دو ماه را به خود اختصاص می‌دهد است. لطفا کاملا بی‌طرفانه به این موضوع بیشتر دقت کنید.
    چرا قوم دیگری حمله می‌کند؟ چرا اگر شما قوی باشید و شما به آنها حمله کنید منفعت به حساب می‌آید؟
    در همه جنگ‌های این بازی غنیمت‌هایی چون چوب و آهن و طلا و گندم به دست آوردید ولی از حمله به شهرهای قوم ناتار نقشه ساخت منزل گاه پایان بازی را باید شروع کنید که حسابی حاشیه سازی می‌شود.
    با کمی تعمق پی خواهید برد که قوم ناتار کسی نیست جز قومی با این مشخصات که باهوش‌تر از شماها هستند، شما تمام تلاش‌تان را می‌کنید و به آنها حتی حمله می‌کنید و تمام گروه خود را متحد و گروه‌های دیگر را تخریب می‌کنید تا شما تنها اتحادی باشید که به آنها حمله کرده و از آنها پیروز می‌شوید ولی در نهایت نقشه خود قومی ناتاری را به غنیمت می‌گیرید که به آن حمله کرده‌اید. پشت پرده این سناریو چیزی نیست جز عادی جلوه دادن یک مفهوم عمیق و بسیار ناراحت‌کننده و آن اینکه ناتار که تنها یک نام هست و می‌تواند هر نام دیگری مثل یهود یا صهیونیست را هم به خود بگیرد تنها قصد دارد که نقشه خودش را عملی کند حتی به قیمت از دست رفتن سرزمینش و یا سکونت‌گاهش.
    پس این قوم معلوم است که در جاهای دیگری سکونت دارد معلوم است که فرمانده‌ اصلیش در سپاه خود شما وجود دارد و شما به نام آزادی در اسارت و بندگی قومی دیگر و فرماندهی دیگر زندگی می‌کنید. این خیلی جالب است که وقتی همه نقشه‌ها جمع می‌شود تازه شروع به اعمال اهداف دشمنی را می‌کنید که خودتان به آن حمله کرده‌اید.
    نکته مورد توجه هدف خود این نقشه‌هاست که بالاخره با این نقشه‌ها چه اتفاقی می‌افتد. نقشه‌ها، طرح ساختن عمارت جادو یا شگفتی جهان است.
    این همه تلاش این همه زمان که دست‌کم پنج ماه طول می‌کشد یک بازی تمام شود و حتما شما مجبور به خرید طلا و پر کردن جیب دشمنان واقعی و خارج از بازی خود می‌شوید را به دوش می‌کشید تا آخر هم فرهنگ و غایت آنها ساخته شود؟ آیا مردم ایران متوجه نیستند؟ اگر هم کسی بداند ولی وقت و هزینه برای این بازی دروغگو بکند، چه فرقی می‌کند با کسی که در جهل کامل است؟
    باز هم نکته جالب بازی اینکه اگر هم یکی از بازیکنان نتواند بازی را تمام کند خود ناتارها نقشه را انجام می‌دهند! یعنی اینکه در آخر این معبد باید ساخته شود به هر قیمت و به دست هر کسی و به دست هر اتحادی هدف از این همه حاشیه و هزینه تنها معرفی فرهنگی جدید است؟!
    نزدیک به پایان بازی و در حینی که ناتار‌ها مورد حمله اتحاد شما هستند همه نقشه‌ها عمرانی نبوده و برخی از آنها به تعبیری جادویی برای پیشرفت شماست به عبارتی ممکن با پیدا کردن یک نقشه سرعت پیاده نظام شما تغییر چشم‌گیری پیدا کند و یا هر چیز دیگری! پس شما آماده پذیرفتن این نقشه به دلیل اعتقادی که به جادو پیدا می‌کنید، می‌شوید و حریصانه‌تر و مشتاق‌تر به سمت پیدا کردن نقشه‌ها می‌روید.
     فلسفه اسم بازی تراوین
    اسم تراوین برگرفته از یک کلمه یونانی به اسم تراویزاجوس است که به معنی گرگ سیاه است. جورج کبریل فیلسوف و روانشناس قرن 12 معتقد است که چون گرگ‌های سیاه با غارت گله‌های گوسفندان زندگی خود را می‌گذرانند این به این دلیل برای تراوین انتخاب شده که اشاره به افراد غارت‌گر در تراوین دارد و افراد غارت‌گر بازی به گرگ‌های سیاه تشبیه شده‌اند. در واقع اسم بازی هم بر مبنای غارت و چپاول پی‌ریزی شده است.
    منبع: خبرگزاری فارس


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :