آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 212381
تاریخ انتشار : 3 تیر 1396 11:1
تعداد بازدید : 1236

غول تجارت الکترونیکی چین کسب و کارهای کوچک و متوسط آمریکا را هدف گرفته است

مدیران علی بابا: آمازون عددی نیست

جک ما، مدیرعامل شرکت چینی علی بابا هفته پیش در بزرگ ترین رویداد خارجی شرکتش با نام Gateway 17 اعلام کرد که کسب وکارهای کوچک آمریکایی از طریق علی بابا که بزرگ ترین پلات فرم تجارت الکترونیکی جهان را در دست دارد، فرصت حضور و فعالیت در بازار چین را خواهند داشت. در همین حال به طور همزمان، کریس تانگ، مدیر ارشد خلاقیت های علی بابا، در فرانسه اعلام کرد که آمازون در مقابل علی بابا، کوچک است.


نسترن صائبی
 FastCompany
علی بابا بیش از 12 ماه است که با برندهای مطرح دنیا یعنی P&G و اورآل برای توسعه سیستمی به نام Uni Marketing همکاری می کند. این سیستم در واقع یک موتور بازاریابی مبتنی بر داده است. 
کریس تانگ که همزمان با سخنرانی جک ما، در فرانسه مشغول معرفی خدمات برند علی بابا به حاضران در مراسم Cannes Lions Festival of Creativity بود، اعلام کرد: ما دریای اطلاعات منحصر به فردی داریم که در آن بیش از 500 میلیون فروشنده فعال در روش های چند بعدی با پلات فرم ما کار می کنند. علی بابای امروز یک اکوسیستم است، فقط یک بازار نیست. هم اکنون سایت های ویدیویی، رسانه های اجتماعی مثل نسخه چینی توییتر با نام Weibo، سرویس هایی مشابه گوگل مپ زیرمجموعه علی بابا کار می کنند. ما تقریبا همه چیز داریم. بنابراین از نقطه نظر داده، این منحصر به فرد است. 
خیلی وقت ها، به ویژه در رسانه های غربی، علی بابا را «آمازون چینی» می خوانند، اما مدیران علی بابا معتقدند که وجود بازارهایی مثل Taobao یا T-Mall و خود سایت علی بابا که پلی میان کاربر و کاربر، کاربر و شرکت ها و شرکت ها با شرکت ها ایجاد کرده است، به همراه شبکه های اجتماعی، سرویس نقشه و سرویس پیام رسان Laiwang و همچنین خدمات رایانش ابری که همه و همه زیرمجموعه علی بابا قرار می گیرند، این شرکت چیزی فرای آمازون است. 
تانگ می گوید: تفاوت بسیاری میان مدل کسب وکار ما با آمازون وجود دارد. ما محصولات را از برندها نمی خریم، ما خرید و فروش نمی کنیم که این وسط پولی درآوریم. ما به عنوان یک بازار خدمات ارایه می دهیم و پلی هستیم میان فروشنده و خریدار؛ آن هم در بستر اطلاعات. 
وی افزود: بسیاری از تراکنش ها روی پلات فرم ما انجام می شود و این تراکنش ها سالانه حدود 550 میلیارد دلار آمریکایی است. این یعنی بزرگ ترین پلات فرم تجارت روی زمین. این یعنی که ما بزرگ تر از وال مارت هستیم. این یعنی ما خیلی خیلی بزرگ تر از آمازونیم. 
تانگ همچنین گفت: اگر می خواهید تشابهی میان ما پیدا کنید، باید گوگل، فیس بوک و آمازون را ترکیب کنید تا بفهمید که علی بابا واقعا چیست. برندها خودشان تجارت الکترونیک را از طریق پلات فرم علی بابا شروع می کنند و فعالیت شان را ادامه می دهند. برندهای غولی مثل نایک؛ اپل، کوکا و زارا و اورآل کار خود را در این پلات فرم آغاز کرده اند. 
تانگ افزود: ما نه تنها تجارت الکترونیکی چین را در دست داریم، بلکه در کشورهایی مثل روسیه و آسیای جنوب شرقی ما حرف اول و آخر را می زنیم. علاوه بر این، ما در کشوهایی جون اسپانیا، فرانسه و آمریکای جنوبی نیز حضور چشمگیری داریم. 
وی ادامه داد: ما در بازار نوظهور بسیار باقدرت ظهور کرده ایم و موجب رشد برندها شده ایم. همکاری برندهای جهانی با ما به نفع آنهاست، زیرا باعث رشد آنها هم در زمان حال و هم در آینده خواهد شد. گفتنی است که علی بابا به تازگی اعلام کرده است که انتظار دارد در سال آینده، درآمدش تا 49 درصد رشد کند که این میزان واقعا قابل توجه است. 
این شرکت آنقدر به خودش مطمئن است و می بالد که حتی جک ما در ملاقاتی با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به او وعده داد که در صورت ادامه فعالیت در آمریکا، یک میلیون شغل در این کشور ایجاد خواهد کرد. در واقع به نظر می رسد که علی بابا می خواهد بازار آمازون، فیس بوک و توییتر را در دست خود بگیرد. 
به گفته تانگ، فرصت واقعی علی بابا در آمریکا باز بودن بازارهای آن به روی علی باباست و این شرکت هم اکنون یک سر و گردن از کسب وکارهای کوچک و متوسط آمریکایی بالاتر است.
تانگ گفت: ما در حال تمرکز روی آمریکا به عنوان یک بازار B2B هستیم و می خواهیم به کسب وکارهای کوچک و متوسط آمریکایی خدمات بدهیم تا مثلا سیب های با کیفیت به چین ببریم و محصولات باکیفیت چین را به آمریکا بیاوریم. 
تانگ همچنین گفت: ما فکر می کنم که بهترین اقدام برای ما این است که بازارمان را برای کسب وکارهای آمریکایی باز کنیم. در این صورت کسب وکارهای کوچک و متوسط آمریکایی دروازه ای به سوی جهان خواهند داشت که این گویای همان Gateway 17 نام رویدادی است که به آن اشاره کردیم. این رویداد نشان می دهد که چطور علی بابا به صادرات خواهد پرداخت و دروازه ای را به سوی بازارهای نوظهور به ویژه در چین برای کسب وکارهای آمریکایی باز خواهد کرد. 
به گفته تانگ، رشد علی بابا از چین شروع شده است و این شرکت پتانسیل رشد بسیار بیشتر را دارد. زیرا حدود 80 درصد کسب وکارهای چین هنوز کارهای تجاری شان را به صورت آفلاین انجام می دهند و همین امر، آنها را از عرصه جهانی خارج می کند. 
تانگ با اشاره به یک برند بزرگ (که احتمال می رود منظور او اپل بوده باشد)، نشان داد که علی بابا نسبت به برندهای آمریکایی و جهانی گستردگی بیشتری دارد و از نظر دسترسی و حجم داده ها حرف اول را می زند. 
از این لحاظ گفته می شود تانگ در مورد اپل صحبت می کرده است که وی در ادامه صحبت هایش گفت: معتبرترین تلفن همراه جهان سال گذشته هفتمین نسل خود را معرفی کرد و این در حالی است که ما به آنها کمک کردیم که فرصت فروش 3 میلیون گوشی را پیدا کنند. 
وی افزود: با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که 3 میلیون خریدار عدد بسیار بزرگی است و اصلا میسر نیست که بیرون از کشور 3/1 میلیارد نفری چین،  3 میلیون خریدار بدون هیچ کمپین تبلیغاتی بتوانید پیدا کنید. اما از آنجا که ما در حال حاضر به 500 میلیون نفر دسترسی داریم؛ کاری می کنیم که از میان چند میلیون نفر به این تلفن علاقه مند شوند. 
تانگ به عنوان مدیر ارشد خلاقیت های بزرگ ترین خرده فروش جهان معتقد است که این شرکت با دو چالش عمده مواجه است. اولین آنها این است که علی بابا باید با افزایش ارتباطات خود با جهان به همه بگوید که علی بابا چیست و همکاری با آن چقدر می تواند به نفع شرکت های دیگر باشد. زیرا اگر مردم این را بدانند، خودشان زمینه همکاری را برای ما ایجاد خواهند کرد. در این صورت، هم شرکت های بیشتری با علی بابا همکاری خواهند کرد و هم داده های بیشتری کسب خواهیم کرد و این یعنی رشد همه جانبه شرکت ما. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :