آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 212730
تاریخ انتشار : 11 تیر 1396 10:15
تعداد بازدید : 1643

تفسیر مدیرعامل زیرساخت از سخنان رهبر انقلاب درباره شبکه ملی اطلاعات:

دغدغه رهبری تولید محتوای بومی است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره گلایه های مقام معظم رهبری از شبکه ملی اطلاعات گفت: دغدغه ها در موضوع شبکه ملی اطلاعات مربوط به تولید محتوای بومی است.


فناوران - محمد جواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره شبکه ملی اطلاعات و نظرات اخیر مقام معظم رهبری درباره این موضوع گفت: رهبری انتظاراتی از شبکه ملی اطلاعات داشتند که بنا بر نظر ایشان کم کاری هایی در این زمینه وجود داشته است. البته خطاب ایشان به سازمان یا مجموعه خاصی نبود، شاید نخستین برداشت از کلام ایشان این باشد که وزارت ارتباطات کم کاری کرده باشد، اما واقعیت موضوع این است که ایشان از شبکه ملی اطلاعات گلایه داشتند.
وی با بیان چهارچوب های تعیین شده برای شبکه ملی اطلاعات گفت: یک نگاه به شبکه ملی اطلاعات تعریفی است که به لحاظ فنی ارایه  شده است که در برنامه ششم توسعه ماده 46 هم آمده است و شورای عالی فضای مجازی  نیز یک بار الزاماتی را به آن اضافه کرد. به طور مثال الزام شده است شبکه با مدیریت مستقل باشد به این معنی که تجهیزات شبکه مدیریت مستقل داشته باشد یا با گذرگاه های مجزایی قابلیت تعامل با شبکه جهانی اینترنت داشته باشد که تمام این تعاریف فنی است.

 تاکید سند به موضوعات فنی
جهرمی ادامه داد: سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که اخیرا به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است، تا حدودی به مباحث غیرفنی هم پرداخته است؛ اما با این حال نگاه کلی در تعاریف این قانون موضوعات فنی است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود درباره شبکه ملی اطلاعات به بحث فنی اشاره ای نداشتند و بیشتر گلایه ایشان به لحاظ محتوایی بوده است، افزود:  از نظر ایشان شبکه ملی اطلاعات یک کلیدواژه است که مفهوم این کلیدواژه حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی است؛ البته حاکمیت نه به این معنا که باید این فضا را بست، حاکمیت به این صورت که به دنبال سهم واقعی خود در فضای مجازی باشیم و ناظر بر این چیزی که در فضای حقیقی داریم در فضای مجازی هم باید وجود داشته باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان تاکید مقام معظم رهبری بر انتقال کلام حق خود به وسیله فضای مجازی به تمام دنیا گفت: آیا در حال حاضر می توانیم حرف درست خود را در این فضا بزنیم و آیا این حرف تاثیر گذاری دارد؟ این حوزه ای است که نیاز به تلاش بیشتر داریم و هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم. 
وی با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری به توسعه فناوری اطلاعات یک فرصت بی نظیر است، افزود: برخی در توسعه فناوری اطلاعات فقط به توسعه دسترسی و استفاده مردم توجه دارند اما مقام معظم رهبری یک گام جلوتر را در نظر می گیرند.
مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: لازمه این مسیر این است که در داخل کشور دسترسی ها ایجاد شود و شرایط را طوری فراهم کنیم که توان داخلی به جوشش درآید و تا زمانی که زیرساخت های لازم وجود نداشته باشد، ارایه و چرخش محتوا رشد موردنیاز خود را در این حوزه  ندارد.

 تحرک بخش خصوصی برای تولید محتوای داخلی 
وی با بیان اینکه در این 3 تا 4 سال گذشته زمان و انرژی بالایی برای توسعه زیرساخت ها گذاشته شد، گفت: تغییرات بسیار مهمی در این حوزه ایجاد شده است و وزارت ارتباطات با اصلاح دسترسی ها توانسته تحرکی در جوانان و شرکت های بخش خصوصی به وجود آورد که به دنبال تولید محتوا و گرفتن سهم منطقه ای از بازارICT  باشند؛ اما هنوز اشکالات و موانعی وجود دارد که باید برطرف شود.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: در حقیقت ایشان این فعالیت ها را کافی ندانسته اند و تاکید دارند که کار بیشتری باید انجام شود و البته نکته ای درباره جهت حرکت دارند که اگر ما توسعه را همراه و هم جهت با اهداف کشور نکنیم، زمین بازی در دست عده دیگری قرار می گیرد.
وی گفت: اگر  بازاری را  توسعه دهیم که در اختیار تولید کننده خارجی قرار گیرد، این موضوع به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به صلاح کشور نیست و لازم است حرکت در توسعه، به شکلی باشد که بتوانیم شاخص ها را تغییر دهیم تا بازار در اختیار تولید کننده داخلی قرار گیرد و  البته امکان استفاده از تولیدات خارجی هم فراهم باشد؛ در این شرایط، می توان اشتغال و تحرک در این حوزه را ایجاد کرد.
جهرمی درباره مشکلات تولید در کشور گفت: یک شرکت تولیدی اگر قرار است رقابت کند، نیاز به حمایت های گمرکی ، بیمه ای و مالیات دارد و تمام موضوعات مربوط به تولید باید به نحوی باشد که تولید کننده داخلی بتواند رشد کند و با تولید کننده خارجی رقابت کند.

 مقررات مانع رشد تولید کنندگان محتوای داخلی
وی گفت: واقعیت موضوع این است به دلیل مقررات دست و پا گیر در داخل کشور، شاید برای برخی از تولید کنندگان محتوای ما رقابت در عرصه بین الملل راحت تر از رقابت در عرصه داخلی باشد و با این مقررات دست و پا گیر، تولید کننده محتوای داخلی امکان رشد ندارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه وظایف دستگاه های دخیل در موضوع تولید محتوای داخلی در فضای مجازی نیز گفت: صدا و سیما که در حوزه ویدیو تاثیر بسیار بالایی دارد، اختلافاتی را در این زمینه با وزارت ارشاد دارد و در حوزه دسترسی داخل شهری و داخل استانی که هم عقب ماندگی هایی داریم که مهم ترین علت آن نبود رقابت و انحصار شرکت مخابرات است و این شرکت هم با مشکلات عدیده ای درگیر است و توان سرمایه گذاری ندارد.

 تاثیر نظام تعرفه ای بر تولید محتوای داخلی
وی به تاثیر تعرفه در افزایش تولید محتوای داخلی در فضای مجازی پرداخت و گفت: به لحاظ نظام تعرفه ای حرکت های خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است؛ اما هنوز تعرفه ها متناسب نشده است، به طوری که سرویس هایی که برای مصرف کننده تولید می شود ارزان تر ارایه شود، البته بخشی از این کار انجام شده و باید کامل تر شود. همچنین در حوزه صیانت، رعایت خطوط قرمز، مسایل فرهنگی و پاکسازی در فضای مجازی نیز باید تلاش بیشتری انجام شود.
وی به حمایت های قضایی در زمینه تولید محتوا پرداخت و افزود: باید از تولید کنندگان محتوا در مقابل هجمه هایی که از دستگاه های مختلف وارد می شود، حمایت های قضایی انجام شود و همچنین در حوزه بیمه  و مالیات تولید کنندگان محتوا نیز لازم است فکر شود تا شاهد افزایش تولید محتوای بومی در کشور باشیم.
وی درباره آمار دو سال گذشته در زمینه تولید محتوا بومی گفت: حدود 100 هزار اپلیکیشن فارسی در دو سال گذشته به وسیله 25 هزار تیم تولید شده است که تاکنون چنین کاری  سابقه نداشته است؛ اما مقام معظم رهبری تاکید دارند که این تعداد رقم پایینی است و تاثیرگذاری لازم خود را ندارد و باید این جوشش ها و حرکت ها تبدیل به یک رودخانه و درنهایت دریا شود. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :