fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 21343
    تاریخ انتشار : 19 دی 1391 10:16
    تعداد بازدید : 763

    سیر تکوینی گوشی‌ها از موبایل تا تبلت موبایل

    فبلت،قواره ای تازه از ارتباطات همراه

    زمانی تولیدکنندگان همه تلاش خود را به کار می بستند تا گوشی ها را تا آنجا که ممکن است کوچک بسازند. بر این اساس داشتن گوشی هایی که راحت کف دست جا می شد مطلوب همه کاربران بود. اما از چند سال گذشته سایز تلفن های همراه کم کم بزرگ شد و اندازه آنها به تبلت های رایانه ای نزدیک تر شد. تا آنجا که این روزها کاربرانی را در کوچه و خیابان می بینیم که دستگاهی را کنار گوش خود نگه داشته و با آن مکالمه می کنند که یک طرف صورت آنها را فرا گرفته، اما تعجب نمی کنیم.
    طی سال ها سایز گوشی های تلفن همراه برای کاربرد مکالمات صوتی استاندارد و مناسب بود اما زمانی که گوشی ها به سمت هوشمندتر شدن پیش رفت این سایز مقبولیت اش را از دست داد.

    2012 را می‌توان سال پایه‌گذاری گوشی‌های هوشمند بزرگ نامید. در این سال تعداد کاربران موبایل بیشتر شد و تولیدکنندگان بیشتری اقدام به ساخت گوشی کردند.
    اما در سال 2013 شاهد تحولی دیگر در عرصه ساخت گوشی خواهیم بود.
    چنان که  مدیر اجرایی موسسه تحقیقاتی استراتژی آنالیستیکس پیش‌بینی کرده که 2013 سال گوشی ‌تبلت است.
    سامسونگ با Galaxy Note ساخت گوشی- تبلت را پایه‌گذاری کرد و از آن پس تعداد زیادی از تولیدکنندگان علاقه‌مند به ساخت چنین گوشی‌های هوشمندی شدند.
    بر این اساس شرکت‌های دیگر مثل ال‌جی، HTC و حتی نوکیا و به تازگی شرکت‌های چینی اقدام به تولید گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از پنج اینچ کرده‌اند.
    شرکت چینی ZTE با همکاری یک طراح ایتالیایی به نام “استفانو جیووانی” اقدام به ساخت گوشی تبلت لوکسی با نام Nubia کرده‌ است. این فبلت دارای صفحه نمایش پنج اینچی با نام Grand S است. از سوی دیگر شرکت هوواوی بزرگ‌ترین گوشی هوشمند دنیا را با سایز صفحه نمایش 1/6 اینچی با نام Ascend Mate تولید کرده که کمی کوچک‌تر از تبلت کیندل فایر آمازون است.
    به گفته محققان ABI Research، کاربران، گوشی‌های هوشمند دارای صفحه نمایش بزرگ را دوست دارند چون این دستگاه‌ها خیلی کاربردی و مناسب‌اند.
    محققان می‌گویند کاربران صفحه نمایش‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند زیرا آنها زمان بیشتری را نسبت به گذشته برای دسترسی به محتواهای مجازی روی دستگاه‌های موبایل صرف می‌کنند و کمتر از این دستگاه‌ها برای مکالمه صوتی بهره می‌برند.
    از سوی دیگر، به دلیل داشتن اتصالات WiFi این دستگاه‌ها برای مسافرت نسبت به گوشی‌های موبایل کاربردی‌ترند زیرا در حال حرکت هم کاربرد تلفن را دارند و هم به عنوان یک کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    بر اساس گزارش بخش Ericsson Mobility، حجم ترافیک ماهانه اطلاعات در گوشی‌های هوشمند تا سال 2018 با چهار برابر افزایش به یکهزار و 900 مگابایت می‌رسد. در نتیجه ارزش بازار فبلت‌ها در طول سه سال با رشد چهار برابری 135 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
    بر این اساس انتظار می‌رود فروش گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از پنج اینچ تا سه سال آینده 9 برابر شده و به 228 میلیون دستگاه برسد.
    گزارش‌ها حاکی است، آسیا-اقیانوسیه بزرگ‌ترین بازار دنیا برای گوشی- تبلت‌ها یا همان فبلت‌ها به حساب می‌آید.
    ABI  اعلام کرد که سال گذشته 42 درصد این مدل گوشی‌ها در منطقه آسیا اقیانوسیه به فروش رسید و انتظار می‌رود تا سال 2017 این رقم به 50 درصد برسد. کشورهایی مثل ژاپن و کره‌ جنوبی بازارهای بزرگ‌تری برای فبلت‌ها هستند، در حالی که چین، هند و مالزی درخواست برای گوشی با صفحه نمایش‌‌های بزرگ‌تر که مبتنی بر شبکه‌های نسل چهارم باشد در حال افزایش است.
    در حالی که سامسونگ را پایه‌گذار ساخت گوشی‌های بزرگ‌تر از پنج اینچ می‌دانند، شرکت Dell در سال 2010 نخستین گوشی با سا یز صفحه نمایش پنج اینچی را به نام Streak تولید کرد و پس از آن سامسونگ نخستین گوشی خود را با صفحه نمایش 3/5 اینچی راهی بازار کرد.
    هنگامی که گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش سه اینچی استاندارد بودند، گوشی Streak دل با نمایشگر پنج اینچی به بازار عرضه شد، بنابراین نتوانست محبوبیت زیادی در بازار کسب کند.اما Galaxy Note سامسونگ زمانی به بازار آمد که گوشی‌های چهار اینچی کم‌کم از مد می‌افتادند و نیاز به گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر حس می‌شد.
    از زمانی که سامسونگ اقدام به ساخت گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر کرد و سایز Note را افزایش داد و به 5/5 اینچ رساند، گوشی Galaxy S3 با صفحه نمایش 8/4 اینچی محبوبیت یافت و عنوان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند دنیا را به خود اختصاص داد.
    به این ترتیب سامسونگ راه را برای دیگر تولیدکنندگان باز کرد. از این رو، ال‌جی اقدام به ساخت چنین گوشی با صفحه نمایش بزرگ کرد و از سوی دیگر شرکت HTC گوشی Butterfly را با نام رسمی Droid DN معرفی کرد و توانست در بازار آمریکا که سامسونگ محبوبیت و نفوذ کمتری دارد از فروش خوبی برخوردار شود.
    گزارش‌ها حاکی است، طی یک نظرسنجی در اندونزی 70 درصد کاربران بین Galaxy Note 2 و آیفون پنج، گوشی سامسونگ را انتخاب کردند. به این ترتیب آمارها نشان داده که فبلت‌ها در بازارهای نوظهور از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند.
    لنوو هم اقدام به ساخت گوشی هوشمندی با نام S880 کرده که وضوح کمتری دارد و از سوی دیگر با یک‌سوم قیمت نسبت به Galaxy Note 2 به بازار عرضه شده است.
    کاهش قیمت این دستگاه‌ها و تولید گوشی‌- تبلت با قیمت کمتر باعث افزایش تقاضا برای این دستگاه‌ها همراه شده است.
    سامسونگ قصد دارد گوشی Galaxy Grand را با نمایشگر پنج اینچی در بازار هند عرضه کند این گوشی با پشتیبانی از دوسیم‌کارت و با قیمت کمتر و بسته‌های اطلاعاتی ارزان در اختیار کاربران قرار می‌‌گیرد.
    گوشی لوکس ZTE با دو صفحه نمایش که یکی به عنوان صفحه کلید و دیگری نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرد در بازار آسیا عرضه می‌کند.
    سامسونگ همچنین قصد دارد گوشی دیگری با ضخامت کمتر، نمایشگر نشکن و باتری بزرگ‌تر از این سری به بازار بفرستد.
    از این رو کارشناسان معتقدند که این دستگاه‌ها در حال پیشرفتند و زمانی می‌رسد که گوشی‌های هوشمند با سایز صفحه نمایش بزرگ نه به عنوان رایانه، نه نت‌بوک و نه تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرند بلکه فقط ویژه بازی در دسترس قرار گیرند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :