fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 214481
    تاریخ انتشار : 10 مرداد 1396 10:41
    تعداد بازدید : 500

    استقبال مستمر ایرانی ها از خدمات الکترونیکی بانکی

    ارایه خدمات نوین بانکی از دهه 80 و با ورود دستگاه های خودپرداز و امکان افتتاح حساب های متمرکز در برخی بانک ها آغاز شد. روند استقبال از این خدمات در کشور همواره در این مدت به صورت مستمر رو به افزایش بوده است. آمارها نشان می دهد تمایل به استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی در کشور همچنان هم سیر صعودی دارد. البته برخی کارشناسان بر این باورند نحوه ارایه خدمات پرداخت الکترونیکی در کشورمان ایرادات فراوانی دارد که باید با فوریت اصلاح شود.

    فناوران -  یکی از ابزارهایی که می توان از آن برای سنجش میزان استقبال مردم از پرداخت الکترونیکی در کشور استفاده کرد، نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی با نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی طی یک بازه زمانی مشخص است. 
    براین اساس نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی نشان می دهد که صنعت پرداخت الکترونیکی تا چه میزان در اقتصاد ملی نقش داشته و چقدر در تسهیل مبادلات اقتصادی کشور موثر بوده است. 
    برای بررسی نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی درصدی از نقدینگی که به صورت الکترونیکی پرداخت شده، محاسبه می شود. آمارهای بانک مرکزی در این باره نشان می دهد در بهمن ماه سال 95 ارزش تراکنش های شاپرک 7/10 درصد از کل نقدینگی بوده است که این شاخص در مقایسه با ماه دی، افزایش 0/19 درصدی داشته است. در بهمن ماه، ارزش تراکنش های شاپرک رشد 3/02 درصدی داشته است که در قیاس با رشد 1/21 درصدی نقدینگی نسبت به دی ماه افزایش داشته است. 
    همچنین با بررسی آمارها مشاهده می شود که شاخص نسبت ارزش تراکنش های شاپرک نسبت به نقدیگی طی یک بازه ۱۱ ماهه روند صعودی داشته است. 
    براساس این آمار در بهمن ماه ۹۵ معادل 2/66 درصد از کل نقدینگی، متعلق به اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بوده است که نسبت به مقدار مشابه در ماه دی کاهش 0.05 درصدی را تجربه کرده است. 
    افزایش در میزان نقدینگی بهمن ماه سال 95 نسبت به دی ماه از یک سو و کاهش 0.74 درصدی اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بهمن ماه نسبت به دی ماه سال 95 از سوی دیگر، از جمله دلایل کاهش سهم اسکناس و مسکوک از نقدینگی است. لازم به ذکر است که روند نزولی نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی از آذر ماه سال 95 تا پایان بهمن ماه حفظ شده است.
    جمع بندی این دو نتیجه یعنی روند صعودی نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی و روند نزولی شاخص نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی طی سال 95 بیانگر آن است که تمایل ایرانی ها به استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی افزایش یافته است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :