fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 21461
    تاریخ انتشار : 24 دی 1391 10:42
    تعداد بازدید : 910

    نسل M و ابزارهای جدایی ناپذیر

    نمایشگاه وسایل الکترونیکی مصرفی 2013 CES بعد از چهار روز برگزاری با میزبانی بیش از 3 هزار شرکت و رونمایی از 20 هزار محصول، جمعه گذشته به کار خود پایان داد. در نمایشگاه امسال غرفه های عرضه گوشی هوشمند و تبلت پربازدیدترین های امسال بودند و شرکت های سازنده گوشی هوشمند و تبلت ها برای مشتریان خود سنگ تمام گذاشته بودند و جدیدترین و متنوع ترین محصولات شان را به معرض نمایش گذاشتند. جالب است که در نمایشگاه CES امسال مایکروسافت و اپل شرکت نکرده بودند، اما حضورشان همچنان احساس می شد. به طور مثال، با وجودیکه خود مایکروسافت در این نمایشگاه شرکت نکرده بود، اما تبلت جدیدش یعنی سرفیس در چندین غرفه وجود داشت و تجهیزات مخصوص به آن نیز معرفی شد. همچنین کاربران و شیفته های اپل با تعداد بسیاری غرفه روبه رو شدند که در آنها قطعات و وسایل جانبی آی پد و آیفون نمایش داده شد.

    گزارش: نسترن صائبی/ منابع: The Verge و CES

    تولید محصولات الکترونیکی، دو برابر نوزادان
    مدیر عامل شرکت کوآلکوم،‌سازنده انواع تراشه‌های ابزارهای همراه، در سخنرانی سال  خود  اعلام کرد که هر روز یک میلیون وسیله الکترونیکی همراه به جمع محصولات در حال کاربری اضافه می‌شود و این میزان دو برابر تعداد نوزادانی است که هر روز به دنیا می‌آیند. پل جیکوبز  نسل فعلی بشر را نسل M (اول کلمه Mobile) یا نسل همراه دانست که با محصولات الکترونیکی قابل حمل زندگی می‌کنند و نمی‌توانند زندگی‌شان را بدون وجود آنها تصور کنند. آمار نشان می‌دهد که 80 درصد مردم حتی یک روز را هم نمی‌توانند بدون فناوری‌های همراه‌شان سر کنند. مدیر کوآلکوم از عرضه بیش از 11 میلیارد تراشه توسط این شرکت در طول فعالیت‌اش خبر داد و گفت: موبایل به بزرگ‌ترین و برترین پلات‌فورم عرصه فناوری در طول تاریخ مبدل شده است. وی افزود: گوشی‌های هوشمند به تدریج جایگزین لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود از سال 2012 تا 2016 پنج میلیارد گوشی هوشمند به فروش برسند. این درحالی است که این روزها بسیاری از مردم تنها با گوشی به اینترنت متصل می‌شوند. پس از آن وی به معرفی نسل جدید تراشه‌های کوآلکوم برای تبلت‌ها و گوشی‌ها پرداخت که تا 75 درصد کارآیی بهتری دارند و در کنار سازگاری با نسل چهارم شبکه‌های تلفن همراه می‌توانند تصاویر ویدیویی را با بالاترین کیفیت پخش کنند.

    آمادگی اینتل خود را برای ساخت تراشه‌های سری Y
    غول پردازنده‌های جهان در نمایشگاه CES امسال اعلام کرد که می‌خواهد ساخت سری جدید چیپ‌های خود را با نام Y را آغاز کند. این چیپ‌ها قرار است در تبلت‌ها به کار گرفته‌ شوند و ARM را به زانو درآورند. اینتل دلایل معرفی سری Y را در CES شرح داد؛ دلایلی که احتمالا به نا توانایی پردازنده‌های اتم و کاهش مصرف انرژی و پشتیبانی بهتر از ویندوز ۸ مربوط می‌شوند. در این سخنرانی، اینتل صحبت از پردازنده‌هایی کرد که قرار است تنها ۱۰ وات انرژی مصرف کنند و اعلام کرد که در عین حال هدف اصلی رسیدن به میزان مصرف ۷ وات است. آدام کینگ، مدیر بخش فروش نوت‌بوک شرکت اینتل در مراسم سخنرانی‌اش در نمایشگاه امسال گفت: به عقیده ما، دستگاه‌های جداشدنی در حال تحول دنیای رایانش هستند. وی اشاره کرد به لپ‌تاپ‌هایی که با جدا شدن قطعات‌شان می‌توان آن را به تبلت تبدیل کرد. کینگ افزود: تفاوت اصلی لپ‌تاپ‌های جدا شدنی در این است که پردازنده در پشت شیشه صفحه‌نمایش آنها قرار می‌گیرد. از نظر ما، ابزارهای جداشدنی بیشتر یک تبلت محسوب می‌شوند، زیرا کاربران وقتی دستگاه را از پایه‌اش جدا می‌کنند، انتظار روبه‌رو شدن با یک تبلت را دارند. در غیر در غیر این صورت کاربر را ناامید خواهید کرد. در‌واقع این نوع دستگا‌ه‌ها هدف اصلی پردازنده‌های کم مصرف سری Y هستند که در CES معرفی شدند. کینگ لزوم وجود پردازنده‌های Y را این‌گونه شرح داد: اگر قرار است سخت‌افزار دستگاه را به پشت شیشه منتقل کنید، به پردازنده Y نیاز خواهید داشت. وی بدون تایید این موضوع که تبلت سرفیس پرو از تراشه Y استفاده خواهد کرد یا خیر، گفت که سرفیس پرو که قرار است به زودی به بازار عرضه شود، می‌تواند یک نمونه خوب از دستگاه‌هایی باشد که می‌تواند به پردازنده‌های سری Y  مجهز شود. او همچنین مشکلات طراحی در پشت صفحه‌نمایش را اینگونه بیان کرد: قرار دادن سخت‌افزار‌ها به پشت صفحه‌نمایش، در مقایسه با طراحی‌های دیگر چالش برانگیزتر است، چون در این مورد یکی از هدف‌های مهم شما طراحی نازک‌تر است. علاوه بر این حرارت ایجاد شده توسط صفحه‌نمایش مساله‌ای است که‌ شما را برای قرار دادن پردازنده، در پشت شیشه‌، با یک چالش گرمایی جدی روبه‌رو خواهد کرد.
    مرگ تلویزیون‌های سه‌بعدی
    در نمایشگاه CES امسال، شرکت‌ها با نمایش تلویزیون‌های اولترا HD موسوم به 4K، به طور غیر رسمی مرگ تلویزیون‌های سه بعدی را اعلام کردند. مهم اینکه این حرکت همزمان توسط شرکت‌های ال‌جی، سامسونگ و سونی صورت گرفته است. در دهه گذشته، فاکتور کیفیت تصویر بسیار مهم بوده است. این فاکتور در کنار هوشمند شدن تلویزیون‌ها و نازک و ظریف شدن ضخامت آنها باعث شده کارآیی‌های بیشتری نسبت به مدل‌های موجود سه‌بعدی در بازار داشته باشند. در واقع،‌ سه‌بعدی‌ها  نتوانسته‌اند در اتاق‌های پذیرایی، جا خوش کنند و سازندگان این را خیلی زود متوجه شده‌اند. یکی از دلایل تبلیغات بیش از حد در مورد تلویزیون‌های 4K شاید همین باشد. در نمایشگاه امسال لاس‌وگاس خیلی روی سه‌بعدی‌ها مانور داده نشد. امسال خبری از عینک‌های مخصوص و پوسترهای آنچنانی که مردم از تصویر بیرون زده‌اند نبود. پس نباید مردم منتظر باشند که فیلم‌های والت دیزنی وهالیوودی همگی بر مبنای سه‌بعدی ساخته شوند. البته هنوز قضاوت در مورد تلویزیون‌های 4K و مدت زمان ماندگاری آنها نیز زود است، زیرا هنوز بازی‌ها و فیلم‌ها با فناوری آنها عمومی نشده‌اند و سونی به عنوان سازنده پلی‌استیشن 4 (که قرار است 4K را پشتیبانی کند) و تلویزیون‌های 4K اعلام کرده که می‌تواند ظرفیت‌سازی برای نسل آینده را انجام دهد.

    ابزارهای مجهز به فناوری واقعیت افزوده
    در نمایشگاه CES امسال، در کنار محصولاتی چون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و ابزارهای دیگر، یک سری محصولات مجهز به فناوری واقعیت افزوده رونمایی شد که بسیار جالب توجه بودند و رنگ و بوی داستان‌ها و فیلم‌های علمی- تخیلی داشتند. در میان آنها می‌توان به تبلیغات تعاملی اشاره کرد که به کاربران امکان می‌دهد هنگام خرید لباس، آن را به صورت مجازی تن کنند و اطلاعات مربوط به آنها را در صفحه نمایش پیش روی خود ببینند. این فناوری که «متصل‌کننده علامت‌های دیجیتالی» نامیده می‌شود، به کمک یک سنسور کینکت، لباس‌های مختلفی را بر تن رهگذران می‌پوشاند. سازندگان این فناوری معتقدند که فروشگاه‌ها دیگر نباید فقط به نمایش تصاویر استاتیک مدل‌های مختلف بسنده کنند و باید برای جلب توجه مشتری از ایده‌های خلاقانه‌تری استفاده کنند. FaceCake، شرکت سازنده این فناوری، مدل‌های مختلف لباس‌ را در محل کار اسکن و به سیستم معرفی کرده‌ است. وقتی کاربری به محدوده تبلیغات وارد می‌شود، سنسور کینکت فرد را آنالیز کرده و سایز او را شناسایی می‌کند. سپس لایه‌ای روی بدن وی ایجاد می‌کند تا لباس را روی آن قرار دهد. مساله جالب، امکان مشاهده لباس به صورت سه‌بعدی روی بدن است. اما مانند همیشه انتخاب لباس‌‌ها به کمک دستورات حرکتی سخت است.
    یکی دیگر از محصولات مجهز به فناوری واقعیت افزوده، محصولی بود که دیزنی معرفی کرد. دیزنی به کمک این محصول، شخصیت‌های کارتونی را وارد دنیای واقعی می‌کند. این اسباب‌بازی توسط Jaxx ساخته می‌شود و اولین توضیح در مورد آن کمی عجیب است: چه کسی دوست دارد وقتی به یک اسباب‌بازی نگاه می‌کند، یک نفر یا حتی یکی از شخصیت‌های کارتون‌های دیزنی را مشغول بازی با آن ببیند؟ شاید ایده‌ جالبی به نظر نرسد، اما پس از اولین برخورد با این اسباب‌بازی متوجه می‌شوید که جالب و سرگرم‌کننده است. فناوری که در اسباب‌بازی جدید دیزنی به کار رفته، DreamPlay  یا بازی با رویا نام دارد و با همکاری Jaxx و NantWorks طراحی شده است. گاهی اوقات اسباب‌بازی جدید دیزنی بسیار جالب است، مثلا وقتی توسط آی‌پد به پیانوی کوچکی که در تصویر نشان داده شده می‌نگرید، سروکله‌ را پونزل مجازی پیدا می‌شود. روی آن می‌ایستد و سعی می‌کند نحوه نواختن پیانو را به شما یاد دهد. عینک و لنزهای چشمی مبتنی بر واقعیت افزوده شرکت اینووگا یکی دیگر از محصولات از این دست است که در نمایشگاه امسال معرفی شد. در واقعیت افزوده قرار است به آنچه شما با چشم‌های خود می‌بینید اطلاعاتی اضافه شود و در واقع دنیای واقعی از دید کاربر دستخوش تغییر آن هم تغییرات مثبت و کارآمد شود. مثلا وقتی در حال انتظار در ایستگاه اتوبوس هستید، زمان ورود اولین اتوبوس بعدی جلوی چشمان شما نمایش داده شود یا وقتی در مقابل درب رستوران خاصی ایستاده‌اید منوی رستوران به همراه قیمت و رتبه‌بندی کاربران در جلوی چشمان شما و به همراه تصویری که از دنیای واقعی مشاهده می‌کنید برای‌تان نمایش داده شود. در سیستم iOptik نیز همانند نمونه‌های مشابه نیمی از عملیات واقعیت افزوده توسط شیشه‌های بزرگ عینک انجام می‌شوند ولی برخلاف سیستم‌های دیگر در iOptik از دو لنز چشمی اپتیکال استفاده می‌شود که داری فیلتر داخلی نیز ‌هستند. لنزهای چشمی iOptik مانند لنزهای طبیعی یا لنزهایی زیبایی هستند، یعنی کاربر باید آنها را روی چشم خود قرار دهد تا با عینک iOptik جفت شوند. وقتی این دو با یکدیگر جفت شوند، میدان دید کاربر بسیار وسیع‌تر می‌شود. اولین نسخه از عینک‌های واقعیت افزوده شرکت Innovega برای استفاده‌های نظامی طراحی شده،‌ اما این شرکت قصد دارد نسخه مخصوص مصرف کننده عادی را نیز در سال 2014 یا 2015 روانه بازار کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :