fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 21553
    تاریخ انتشار : 27 دی 1391 0:26
    تعداد بازدید : 545

    مدیرکل نظارت بر سرویس‌های IT سازمان تنظیم مقررات:

    کاربران می توانند بابت اختلالات اینترنت خسارت بگیرند

    قطعی ها و اختلالات اینترنت در برخی روزها، این سوال را ایجاد می کند که آیا بر اساس قوانین، شرکت های ارایه کننده اینترنت به دلیل این مشکلات ملزم به پرداخت خسارت به کاربران می شوند یا نه.

     

    خبرگزاری مهر-  مدیرکل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این باره می گوید: در روزهای اخیر با قطعی کلی اینترنت مواجه نبوده‌ایم و در زمینه افت کیفیت و اختلالات ایجاد شده نیز در صورت مستندسازی، کاربران می‌توانند از اپراتورها خسارات دریافت کنند. علیرضا اصغریان می افزاید: از سال گذشته، زنجیره پرداخت خسارت موافقت‌نامه سطح خدمات (SLA) مطابق مصوبه شماره 90 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اجرایی شده که بر اساس آن، اپراتورها ملزم می‌شوند در صورت اختلال و قطعی غیرمجاز بر اساس جداول تعیین شده نسبت به پرداخت خسارت به کاربران خود اقدام کنند. وی افزود: هم اکنون پایین‌ترین سطحی که برای خدمات می‌توان در نظر گرفت، سطح برنز است که جداول مربوط به این سطوح روی سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(بخش مصوبات کمیسیون - مصوبه شماره 90) قرار دارد. در حالت کلی نیز سرویس پایه تمام افرادی که در قرارداد خود قید نکرده‌اند که چه نوع بسته‌ای می‌خواهند، برنز محسوب می‌شود.

    قطعی کلی اینترنت نداشته‌ایم
    مدیرکل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اینکه آیا بابت قطعی‌های روزهای گذشته خسارتی به کاربران تعلق خواهد گرفت یا نه، گفت: در این مدت اگرچه با اختلالاتی مواجه بوده ایم اما قطعی سرویس نداشتیم. البته در بخش‌هایی ممکن است به دلیل اختلالات ایجاد شده، کیفیت خدمات کاهش پیدا کرده باشد که بر اساس مستندسازی‌هایی منطبق با SLA، شرکت‌های ارایه‌کننده اینترنت ملزم به پرداخت خسارت به کاربران می‌شوند که البته به دلیل آنکه این شرکت‌ها هم پهنای باند مورد نیازشان را از شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌کنند، می‌توانند از این شرکت خسارت بگیرند. اصغریان در پاسخ به این مطلب که با وجود تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد هنوز نظارت جدی نسبت به پرداخت خسارت به کاربران وجود ندارد، گفت: همواره شرکت‌های ارایه‌کننده اینترنت بر این باورند که ما نسبت به آنها سختگیرانه عمل می‌کنیم و این موضوع به نوعی گویای نظارت‌های سختگیرانه ماست اما با این حال هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که همواره نظارت صددرصدی وجود دارد.
    وی افزود: چنین موضوعی نه در ایران و نه در هیچ نقطه دیگری از جهان محقق نمی‌شود اما با این حال ما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم تا نظارت درستی روی خدماتی که به کاربران ارایه می‌شود وجود داشته باشد.

    هر قطعی به معنای دریافت خسارت نیست
    وی همچنین گفت: طی سال‌های گذشته همواره مصادیقی برای پرداخت خسارات وجود داشته و ما این رقم‌ها را در خبرها اعلام کرده‌ایم. اما باید این موضوع را کمی شفاف‌تر توضیح دهیم و بگوییم هر قطعی و کندی به معنای پرداخت خسارت نخواهد بود و کاربران بسته به نوع سرویسی که از اپراتورها می‌گیرند، به آنها اجازه می‌دهد که حدی مجاز از قطعی و اختلال داشته باشند.  مدیرکل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری همچنین گفت: بنا بر مصوبه 90 کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه‌های مختلفی که برای خسارت سرویس‌های مختلف پیش‌بینی شده، بر روی سایت این سازمان اعلام شده است اما با این وجود هر قطعی به این معنی نیست که کاربر می‌تواند خسارت بگیرد.

    اپراتورها تمکین نکنند وارد عمل می‌شویم
    اصغریان افزود: اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت موظف هستند برای قطعی‌ها و کاهش کیفیت‌های غیرمجاز مطابق با SLA خسارت‌های لازم را پرداخت کنند و در چنین شرایطی اگر زمانی این اپراتورها تمکین نکنند، سازمان تنظیم مقررات وارد عمل خواهد شد.  وی گفت: تاکنون نیز برخی اپراتورها بوده‌اند که به دلیل پرداخت نکردن خسارات کاربران ضمن اجبار آنها به پرداخت خسارت با دریافت اخطار و یا تعلیق پروانه اعمال مقررات شده‌اند.
    کاربران سطح آگاهی خود را ارتقا دهند
    مدیرکل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: به هر حال ما جنبه‌های سخت‌گیرانه‌ای را در نظارت‌های خود اعمال می‌کنیم اما سخت‌گیری‌های ما بر اساس قوانین است و در این میان لازم است خود کاربران هم سطح آگاهی خود را ارتقا داده و در نوع سرویسی که می‌گیرند دقت کنند تا بدانند چگونه می‌توانند اعلام خسارت کرده و خسارت خود را دریافت کنند.
     او گفت: علاوه بر این لازم است مشترکان پیش از عقد قرارداد از اپراتور خود بخواهند توضیحات لازم را ارایه کنند تا در مواقعی که حس می‌کنند ممکن است ‌آسیب ببینند حقوق خود را پیگیری کنند.  اصغریان درباره اختلالات اخیر اینترنت کشور هم گفت: هرچند در هفته گذشته در بخش زیرساخت مشکلاتی وجود داشت لیکن قطع ارتباط نداشتیم و اپراتورهایی که امکان مدیریت شبکه خود را داشتند و نسبت بین خرید و فروش پهنای باند را رعایت کرده بودند، با مشکل خاصی مواجه نبودند؛ در همین زمان امکان بروز اشکال در شبکه سایر اپراتورها نیز غیرممکن نبوده و کاربران با ابزارهایی که اپراتورها در اختیار آنها می‌گذارند می‌توانند از این موضوع اطلاع پیدا کنند.  وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط پیش آمده آیا شرکت ارتباطات زیرساخت هم ملزم به پرداخت خسارت به سایر اپراتورها می‌شود، گفت: اپراتورها بر اساس موافقت‌نامه سطح سرویس (SLA) خود با شرکت زیر ساخت می‌توانند درخواست دریافت خسارت کنند و شرکت مذکور نیز موظف به پرداخت خسارت مطابق SLA است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :