fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 21585
    تاریخ انتشار : 27 دی 1391 1:18
    تعداد بازدید : 544

    دبیر همایش:

    بانکداری الکترونیکی بر مدار شکوفایی قرار دارد

    بانکداری الکترونیکی در کشور بیش از یک دهه است در مدار شکوفایی و رشد روند تکاملی خود را طی می کند و طبیعی است که هر سال رکورد بالاتری از نفوذ اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی ابزارها و افزایش تراکنش ها را ثبت کند.

     

    روابط عمومی بانک مرکزی- فرهاد نیلی، دبیر دومین همایش بانکداری الکترونیک با بیان این مطلب گفت: رسیدن به چشم‌انداز نظام بانکی کشور جز با تعامل و همفکری همه ذی‌نفعان و صاحبان اثر در این عرصه امکان‌پذیر نیست. بر این اساس گردهم آمده‌ایم تا گامی موثر در دستیابی به اهداف بلند برداشته شود.
    نیلی با بیان اینکه ارایه خدمات جدید بانکداری به مشتریان بدون توجه به بحث بسیار کلیدی فرهنگ‌سازی معنایی ندارد، گفت: فرهنگ سازی‌ ‌فرآیندی است که باید قبل، حین و پس از هر اقدام فناورانه مد نظر قرار گیرد و غفلت از آن می‌تواند موفق‌ترین پروژه‌ها را با تهدید مواجه سازد. در این فرآیند است که هماهنگی مشتری با ارکستر بازیگران مختلف در عرصه فناوری رخ می‌دهد.
    دبیر دومین همایش بانکداری الکترونیک، امنیت را نیز یکی از دغدغه‌های اصلی مشتریان و زمامداران صنعت بانکداری در سراسر جهان برشمرد و تصریح کرد: این صنعت با پول مردم در سطحی گسترده بین اقشار مختلف جامعه در ارتباط است و به همین دلیل حاشیه تحمل خطا در آن نسبت به صنایع دیگر بسیار اندک است. براین اساس، یکی از محورهای اصلی همایش بررسی راه‌های تامین امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی و جلب رضایت و اعتماد تمامی ذی‌نفعان با بهره‌گیری از نظارت متخصصان این حوزه است.
    وی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز با عنوان محور اعتماد و نظارت در نظام بانکی نقش کلیدی دارد، گفت: این بانک با برداشتن گام‌های محکم از جمله ایجاد سامانه کاشف به‌عنوان مرکز امداد فوریت‌های امنیتی شبکه بانکی و نیز برپایی شبکه شاپرک در این راه، مصمم بودن خود را اثبات کرده است.نیلی با اشاره به اینکه در خصوص زیرساخت ارتباطی، در حال حاضر بانک‌ها از زیرساخت‌های مشترک با سایر کاربرها استفاده می‌کنند، افزود: با توجه به اهمیت و اولویت خدمات بانکی مورد انتظار از بانک‌ها‌، فراهم‌سازی زیرساخت فنی لازم برای ارایه سرویس‌های مورد انتظار از بانک‌ها نیازمند بازنگری اساسی است.
    وی کارت اعتباری را دارای اثر قابل توجهی در اصلاح چرخه نظام‌های پرداخت، تغییر الگوی رفتاری در حوزه معاملات خرد، کاهش مشتریان بانک‌ها و ایجاد نظام اعتباری شهروندان خواند و گفت: کارت‌های اعتباری همچنین ‌تصحیح الگوی مصرفی خانوار و آمادگی اتصال به شبکه‌های جهانی پرداخت را به دنبال می‌آورد و فرهنگ اعتماد و احترام را در جامعه ارتقا می‌دهد.
    وی با بیان این‌که در کشور ما اگر چه کاهش نقش شعب در انجام تراکنش‌های بانکی و واگذاری این رسالت به خودپردازها و پایانه‌های فروش، سهم این کانال‌ها را به بیش از 70 درصد کل تراکنش‌ها افزایش داده است، افزود: بانکداری مجازی به‌رغم رشد نسبتا محسوس اخیر، هنوز نتوانسته است سهم خود را به بیش از پنج درصد برساند. از نظر کیفی نیز افزایش خدمات بانکداری مجازی از ملزومات ارتقای کاربردپذیری آن بوده و نیازمند بذل اهتمام ویژه از جانب سیاست‌گذاران بانک‌ها و فناوران است.
    دکتر نیلی تقویت بعد مقررات و نظارت در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت کشور را یکی از دغدغه‌های اصلی بانک‌های مرکزی در دنیا دانست و افزود: ممکن است برای شفاف‌سازی نیاز به تحمیل الزامات مقرراتی اکیدی از نظر تمرکز و کیفیت اطلاعات باشد که تنها بانک مرکزی در مقام اجرای آن است. در مقابل نیاز است بانک مرکزی خطر افراط در تصدی‌گری به بهانه آماده نبودن دیگر بازیگران یا ارتقای امنیت سیستم را در نظر داشته باشد.وی پیش شرط ارتقای بانکداری الکترونیک و ایجاد یک نظام پرداخت هماهنگ و یکپارچه را وجود مقرراتی دانست که حقوق و تعهدات بازیگران درآن به نحوه دقیق تعریف شده باشد. از این‌ رو ضروری است مطالعات و پژوهش‌های لازم در خصوص بستر حقوقی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت راهنمای قانون‌گذار در تدوین قوانین مربوط به این عرصه باشد.وی در پایان گفت: تلاش ما در دبیرخانه همایش بر آن بوده با ایجاد یک فضای علمی آخرین دستاوردهای صنعت بانکداری داخل و خارج از کشور را به اطلاع عموم مدیران و کارشناسان پژوهشگران و زحمت‌کشان این حوزه مهم کشور برسانیم و در این راه برای بهبود نتیجه تلاش خود به شدت نیازمند چشمان تیزبین و انتقادات سازنده هستیم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :